تبیان، دستیار زندگی
در این گزارش اسامی ۷۴ کشوری که اطلاعاتی از برخی کاربران فیسبوک را درخواست کرده‌اند، منتشر شده است. این گزارش همچنین تعداد درخواست‌های هر کشور، تعداد کاربران مشخص شده در این درخواست‌ها و درصد درخواست‌هایی که فیسبوک بر اساس قانون به آن‌ها پاسخ داده را شامل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

74 کشوری که فیس‎بوک آنها را لو داد!


در این گزارش اسامی 74 کشوری که اطلاعاتی از برخی کاربران فیسبوک را درخواست کرده‌اند، منتشر شده است. این گزارش همچنین تعداد درخواست‌های هر کشور، تعداد کاربران مشخص شده در این درخواست‌ها و درصد درخواست‌هایی که فیسبوک بر اساس قانون به آن‌ها پاسخ داده را شامل می‌شود

فیسبوک با تاکید بر این‌ که ''شفافیت و اعتماد'' را ارزش‌های اصلی خود می‌داند، گزارش درخواست دولت‌های مختلف برای دسترسی به اطلاعات کاربران این شبکه را منتشر کرد. این گزارش مربوط به درخواست‌های شش ماه اول سال 2013 است.

فیس بوک

تلاش دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران اینترنت امر تازه‌ای نیست. این بار شبکه اجتماعی فیسبوک گزارشی در مورد تلاش دولت‌های مختلف برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی منتشر کرد.

فیسبوک با اشاره به ''اعتماد و شفافیت'' به عنوان ارزش‌های اصلی کار خود تصریح کرد که انتشار این گزارش برای نشان دادن ماهیت خدماتی است که به کاربران آن ارائه می‌شود و همچنین تنگناهای قانونی که فیسبوک با آن روبرو است.

نام هفتاد و چهار کشور در گزارش فیسبوک

در این گزارش اسامی 74 کشوری که اطلاعاتی از برخی کاربران فیسبوک را درخواست کرده‌اند، منتشر شده است. این گزارش همچنین تعداد درخواست‌های هر کشور، تعداد کاربران مشخص شده در این درخواست‌ها و درصد درخواست‌هایی که فیسبوک بر اساس قانون به آن‌ها پاسخ داده را شامل می‌شود.

اداره کنندگان فیسبوک تأکید کرده‌اند که این آخرین گزارش از این دست نخواهد بود و امیدوارند در گزارش های بعدی جزئیات بیشتری از درخواست دولت ها و روندهای قانونی طی شده ارائه کنند تا مشخص شود چه سخت‌گیری‌هایی در ارائه اطلاعات کاربران به دولت‌ها صورت می‌گیرد

این گزارش تأکید می‌کند که فقط به درخواست‌هایی پاسخ داده شده که دلایل قانونی کافی برای افشای بخشی از اطلاعات کاربران را ارائه کرده‌اند. همچنین به بسیاری از درخواست‌های ''مبهم و نامشخص'' پاسخی داده نشده است.

اداره کنندگان فیسبوک تأکید کرده‌اند که این آخرین گزارش از این دست نخواهد بود و امیدوارند در گزارش های بعدی جزئیات بیشتری از درخواست دولت ها و روندهای قانونی طی شده ارائه کنند تا مشخص شود چه سخت‌گیری‌هایی در ارائه اطلاعات کاربران به دولت‌ها صورت می‌گیرد.

آمریکا در صدر، ایران و چین غایب

بر اساس گزارش شفافیت فیسبوک، ایالات متحده آمریکا با نزدیک به 11 تا 12 هزار مورد، بیشترین تعداد درخواست را ارائه کرده است. این درخواست‌ها، خواستار دریافت اطلاعات 20 تا 21 هزار کاربر فسبوک بوده، که فیسبوک به 79 درصد از آن‌ها پاسخ مثبت داده است.

ایالات متحده آمریکا با نزدیک به 11 تا 12 هزار مورد، بیشترین تعداد درخواست را ارائه کرده است. این درخواست‌ها، خواستار دریافت اطلاعات 20 تا 21 هزار کاربر فسبوک بوده، که فیسبوک به 79 درصد از آن‌ها پاسخ مثبت داده است

هند و بریتانیا به ترتیب با 3245 و 1975 درخواست در رتبه های بعدی قرار دارند که به 50 و 68 درصد از درخواست‌هایشان پاسخ داده شده است. آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

فیس بوک

ایالات متحده تنها کشوری است که تعداد درخواست‌های آن برای دسترسی به اطلاعات کاربران فیسبوک به صورت مشخص بیان نشده است. این موضع به علت محدودیت‌های قانونی است که شرکت‌ها را از انتشار تعداد درخواست‌هایی از این دست بر حذر می‌دارد.

همچنین داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که قسمت قابل توجهی از درخواست‌ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپای غربی ارائه شده است.

از سوی دیگر در شش ماه گذشته روسیه، صربستان و اوگاندا، ژاپن، ایسلند، هنگ کنگ، کامبوج، بلغارستان نیز تنها اطلاعات کاربری یک نفر را درخواست کرده‌اند که در این میان تنها به درخواست ایسلند و هنگ کنگ پاسخ مثبت داده شده است.

در میان کشورهای درخواست کننده، نامی از ایران و چین دیده نمی شود.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: سیتنا