تبیان، دستیار زندگی
آیت الله وحید در سخنرانیشان به مناسبت نیمه شعبان فرمودند برای سعادت در دنیا و آخرت چند نکته بیان فرمودند: 1- نماز اول وقت.2- انجام واجبات. 3- ترک محرمات. 4- خواندن سوره ی یس در هر روز و هدیه کردن آن به امام زمان. 5- خواندن دعای عهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هرگز نگو: ما که تـو هر دو دنیا بدبختیم!


« اگر از همـیـن ثانیه بخواهیم، می توانیم هر دو دنیا رو بدست بیاریم »

بـاز آ بـاز آ هـر آنـچـه هـسـتـی بــاز آ       -     گر کافـر و گبـر و بـت پـرستـی بـاز آ

این درگه مـا درگه نـومـیـدی نـیـست       -       صـد بـار اگر تـوبـه شکستـی بـاز آ


راستگویی

خیلی اوقات شده که از اطرافیان می شنویم که میگن : خوش به حال بعضیا که لااقل دنیاشونو دارن،ما که نه دنیا داریم نه آخرت!

با شنیدن این جمله خیلی غصه می خوردم ، کمی تحقیق کردم و دیدم که هر کدام از آدما از همین الان اگر بخوان و تصمیم بگیرن ، می تونن هم دنیا داشته باشن و هم آخرت .

خیر دنیا و آخرت در این است

حکمت، از مواردیست که خداوند آن را به همه‌ی بندگان خود ارزانی کرده و در روایات آمده است، پند نمی‎گیرند افراد مگر اشخاصی که خردمند باشند و افراد با تکیه بر این موضوع می‎توانند در بیشتر اوقات، موجبات خیر دنیوی و اخروی خود را ایجاد کنند.

ترجیح دادن آخرت بر دنیا، از عواملی است که افراد با در نظر گرفتن آن می‎توانند زمینه‌ی موفقیت خود را در دنیا و آخرت کسب کنند و اگر دنیا را به آخرت در اولویت قرار دهند، هر دو مورد را از دست می‌دهند.

اصلاح امور دنیوی در راستگویی است

شخصی نزد امام حسین(علیه السلام) رفت و اظهار کرد که مرا اخلاقی بیاموز که خیر دنیا و آخرت داشته باشد، آن حضرت فرمودند «در همه‌ی امور، راستگو باش» که در این زمینه نیز با توجه به این‌که راستگویی انسان را از بسیاری از گناهان در امان نگه می‎دارد، بسیار حایز اهمیت است.

از دیگر عواملی که خیر دنیا و آخرت را به انسان ارمغان می‎آورد، می‎توان به خوش‌خلقی، آمرزش‌خواهی ذاکر بودن انسان و مدارا کردن وی در همه امور می باشد ، به‌طوری‌که فرموده‎اند به کسی که بهره‌ای از مدارا داده شده، بهره‎ای از سعادت‎های دنیا و آخرت عطا می‌شود.

سعادت دنیا و آخرت در کلام لقمان به فرزندش

فرزندم ! دل بسته به رضاى مردم و مدح و ذم آنان مباش ؛ زیرا هر قدر انسان در راه تحصیل آن بكوشد به هدف نمى رسد و هرگز نمى تواند رضایت همه را به دست آورد فرزند به لقمان گفت :

- معناى كلام شما چیست ؟ دوست دارم براى آن مثال یا عمل و یا گفتارى را به من نشان دهى .

لقمان از خواست با هم بیرون بروند بدین منظور از منزل همراه درازگوشى خارج شدند. پدر سوار شد و پسر پیاده دنبالش به راه افتاد در مسیر با عده اى برخورد نمودند. بین خود گفتند: این مرد كم عاطفه را ببین كه خود سوار شده و بچه خویش را پیاده از پى خود مى برد. چه روش زشتى است ! لقمان به فرزند گفت:

- سخن اینان را شنیدى . سوار بودن من و پیاده بودن تو را بد دانستند؟

آنچه را كه دانستیم [باید] عمل نماییم و آنچه را كه ندانستیم [باید] توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود؛ [كه در این صورت] هرگز پشیمانی و حسادت در ما راه نخواهد داشت. این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ اولی به توفیق و یاری خواهد بود. (خداوند مسلما چنین كسی را یاری خواهد كرد.)

گفت : بلى!

- پس فرزندم ! تو سوار شو و من پیاده به دنبالت راه مى روم پسر سوار شد و پدر پیاده حركت كرد باز با گروهى دیگر برخورد نمودند آنان نیز گفتند: این چه پدر بد و آن هم چه پسر بى ادبى است اما بدى پدر بدین جهت است كه فرزند را خوب تربیت نكرده لذا او سوار است و پدر پیاده به دنبالش راه مى رود در صورتى كه بهتر این بود كه پدر سوار مى شد تا احترامش محفوظ باشد اما اینكه پسر بى ادب است به خاطر اینكه وى عاق بر پدر شده است از این رو هر دو در رفتار خود بد كرده اند

لقمان گفت : سخن اینها را نیز شنیدى ؟

گفت : بلى !

لقمان فرمود:

- اكنون هر دو سوار شویم هر دو سوار شدند در این حال گروهى دیگر از مردم رسیدند آنان با خود گفتند: در دل این دو آثار رحمت نیست هر دو سوار بر این حیوان شده اند و از سنگینى وزنشان پشت حیوان مى شكند اگر یكى سواره و دیگرى پیاده مى رفت ، بهتر بود. لقمان به فرزند خود فرمود: شنیدى ؟

فرزند عرض كرد: بلى !

لقمان گفت : حالا حیوان را بى بار مى بریم و خودمان پیاده راه مى رویم مركب را جلو انداختند و خودشان به دنبال آن پیاده رفتند باز مردم آنان را به خاطر اینكه از حیوان استفاده نمى كنند سرزنش كردند.

در این هنگام لقمان به فرزندش گفت :

- آیا براى انسان به طور كامل راهى جهت جلب رضاى مردم وجود دارد؟ بنابراین امیدت را از رضاى مردم قطع كن و در اندیشه تحصیل رضاى خداوند باش ؛ زیرا كه این كار آسانى بوده و سعادت دنیا و آخرت در همین است .

شخصی نزد امام حسین(علیه السلام) رفت و اظهار کرد که مرا اخلاقی بیاموز که خیر دنیا و آخرت داشته باشد، آن حضرت فرمودند «در همه‌ی امور، راستگو باش» که در این زمینه نیز با توجه به این‌که راستگویی انسان را از بسیاری از گناهان در امان نگه می‎دارد، بسیار حایز اهمیت است

راه سعادت دنیا و آخرت در نگاه آیت الله بهجت

از عارف كامل، حضرت آیةالله بهجت رضوان‌الله علیه پرسیده شد: "شما راه سعادت دنیا و آخرت را در چه می‌بینید؟ ما را در این راه یاری نمایید."

آن پیر روشن‌ضمیر در پاسخ فرمودند: "كوچك و بزرگ باید بدانیم، راه یگانه برای سعادت دنیا و آخرت بندگی خدای بزرگ است و بندگی در ترك معصیت است؛ در اعتقادات و عملیات.

آنچه را كه دانستیم [باید] عمل نماییم و آنچه را كه ندانستیم [باید] توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود؛ [كه در این صورت] هرگز پشیمانی و حسادت در ما راه نخواهد داشت. این عزم اگر در بنده ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ اولی به توفیق و یاری خواهد بود. (خداوند مسلما چنین كسی را یاری خواهد كرد.)

سعادت دنیا و آخرت در کلام آیت الله وحید

آیت الله وحید در سخنرانیشان به مناسبت نیمه شعبان فرمودند برای سعادت در دنیا و آخرت چند نکته بیان فرمودند:

1- نماز اول وقت.

2- انجام واجبات.

3- ترک محرمات.

4- خواندن سوره ی یس در هر روز و هدیه کردن آن به امام زمان.

5- خواندن دعای عهد بعد از نماز صبح.

6- نگاه نکردن به نامحرم.

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

سایت آیت الله وحید خراسانی

سایت آیت الله بهجت

سایت فارس

حجت‎الاسلام «محمدحمید محمدی» در گفت‌وگو با ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.