تبیان، دستیار زندگی
آتش‌افروزی در منطقه گریبان کشورهای ساده‌اندیش را خواهد گرفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضع ایرانی ها در قبال سوریه چیست؟


آتش‌افروزی در منطقه گریبان کشورهای ساده‌اندیش را خواهد گرفت

ایران و سوریه

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحرکات غرب و تهدید نظامی آنها علیه سوریه گفت: نتیجه چنین اقدام نابخردانه‌ای، نابسامانی منطقه است که آتش آن گریبان کشورهای ساده‌اندیش منطقه را خواهد گرفت.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به تحرکات اخیر در سطح منطقه و در عرصه بین‌المللی در خصوص سوریه، گفت: بیش از دو سال است که غرب و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزی‌های مسلمانان در انقلاب‌های اخیر به سراغ سوریه رفتند تا عقب‌افتادگی و از دست دادن منافع خود را با ضربه زدن به یکی از کانون‌های مقاومت در منطقه جبران کنند.

وی ادامه داد: در ابتدای امر تصور کودکانه‌ای داشتند که ظرف چند هفته حکومت سوریه را نابود می‌کنند. وقتی با مقاومت دولت سوریه مواجه شدند، به اعزام تروریست‌ها و ارسال سلاح و فشار سیاسی دست زدند تا با توام شدن این دسیسه چند وجهی، دولت سوریه را به تسلیم وا دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ناکامی غرب‌، صهیوینست‌‌ها و ارتجاع منطقه در این مرحله آنان را به مکر شیطانی دیگری وا داشت که سلاح شیمیایی به دست تروریست‌ها بدهند. ما از چند ماه پیش مطلع شدیم که چند محموله سلاح شیمیایی از مرزهای یکی از کشورهای منطقه وارد سوریه شده است که چندی پیش یکباره ماجرایی سامان یافت و تبلیغات گسترده‌ای به راه افتاد و معلوم شد که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی توسط تروریست‌ها انجام شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در ماجرای اخیر نیز همه شواهد و قرائن حکایت از داستان‌سرایی توطئه‌آمیز دارد که به هنگام حضور مامورین سازمان ملل همزمان از سلاح شیمیایی استفاده شده و هنوز مامورین سازمان ملل بررسی خود را انجام ندادند که ناقوس جنگ بلند شد و آمریکا و انگلس بدون مجوز شورای امنیت با همکاری برخی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی سردمدار عملیات نظامی در سوریه شدند.

وی افزود: شاید شیرینی زودگذر آشفته‌سازی در مصر برای رژیم صهیونیستی و برخی سفله‌گان منطقه‌ای و غرب فرصت اندیشه عاقلانه را از آنان سلب کرده و در فضای غبارآلود گام بر سرزمین مین‌گذاری شده می‌نهند.

در ابتدای امر تصور کودکانه‌ای داشتند که ظرف چند هفته حکومت سوریه را نابود می‌کنند. وقتی با مقاومت دولت سوریه مواجه شدند، به اعزام تروریست‌ها و ارسال سلاح و فشار سیاسی دست زدند تا با توام شدن این دسیسه چند وجهی، دولت سوریه را به تسلیم وا دارند

رئیس قوه مقننه ادامه داد: گیریم که سوریه را بمباران کنید، کشوری که در این دو سال دچار تخریب‌های زیاد بدست عوامل تروریست‌ها شده، چندان ضربه نمی‌خورد که دیگران در مقابل سوریه آسیب می‌بینند. اگر بناست قواعد بین‌المللی در این ماجراجویی به نفع رژیم صهیونیستی توسط غرب و برخی از کشورهای منطقه نادیده گرفته شود، چه دلیلی دارد سوریه احترامی برای آنان قائل باشد.

لاریجانی تصریح کرد: نتیجه چنین اقدام نابخردانه نابسامانی منطقه‌ایست که آتش آن گریبان کشورهای ساده‌اندیش منطقه را خواهد گرفت. البته با توجه به شرایط و منافع کشورهای ماجراجو بعید است با تصور خام حرکت بزن در رو و بعد هم تغییرات گسترده را هوس کرده باشند. که اگر چنین باشد خود را در معرکه نامعلومی گرفتار کرده‌اند. مخصوصا اگر رژیم مفلوک صهیونیستی دچار هوس فتنه‌آمیزی شود، سرنوشت عذاب‌آور بیشتری نسبت به جنگ 33 روزه را برای خود به ارمغان خواهد آورد، لذا به نظر می‌رسد با یک استراتژی ضعیف و خام حرکتی را طراحی کردند.

وی افزود:‌ مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن چنین طراحی عجولانه و غیر مشروع آمریکا و غرب هشدار می‌دهد که ممکن است با کمک برخی کشورهای منطقه که هر یک هدف خاص قدرت‌طلبی را دنبال می‌کند عملیاتی را علیه سوریه آغاز کنید ولی این شما نیستید که آن را خاتمه می‌دهید و ضمنا باید نگران فرزند نامشروع صهیونیستی خود در منطقه باشید و هزار البته که در آینده نتایج برخورد تاکتیکی با تروریست‌ها را در مقابله با خود شاهد خواهید بود.

سوریه

ظریف: تهدید به استفاده از زور در جهان کنونی موضوعیت ندارد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به تشریح برنامه‌های دستگاه سیاست خارجی دولت یازدهم پرداخت و به سۆالات مطرح شده پاسخ گفت. او در بخشی از صحبت های خود به موضوع سوریه نیز پرداخت.

ظریف با بیان اینکه برخی معقتدند که سوریه راه‌حل نظامی دارد، عنوان کرد: متاسفانه این روزها اخبار زیادی از تهدید به استفاده از زور می‌شنویم که نگران کننده است. وی در پاسخ به این سۆال که آیا این تهدیدات را جدی می‌دانید؟ پاسخ داد: اصلا مهم نیست که جدی باشد یا نه؛ مهم این است که یکسری از دولت‌ها به خود اجازه می‌دهند در قرن 21 به روش قرن 19 زندگی کنند. فراموش کرده اند که کشورهای متمدن 60 سال پیش تصمیم گرفتند تهدید به استفاده از زور را از روی میز بردارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:اینگونه نیست که هر کشوری اجازه داشته باشد مثل قرون وسطی هر زمانی که خواست به زور متوسل شود، این قانون جنگل مدت‌هاست که در روابط بین‌الملل حذف شده است. امروز برخی خود را در موضع قاضی و هیئت منصفه، دادستان قرار داده و در آخر می‌خواهند تصمیم خود را اعمال کنند که بسیار باعث تأسف است.

اصلا مهم نیست که جدی باشد یا نه؛ مهم این است که یکسری از دولت‌ها به خود اجازه می‌دهند در قرن 21 به روش قرن 19 زندگی کنند. فراموش کرده اند که کشورهای متمدن 60 سال پیش تصمیم گرفتند تهدید به استفاده از زور را از روی میز بردارند

وی با ابراز تأسف از جنگ در سوریه و کشتار مردم بیگناه و اینکه امکان استفاده از سلاح شیمیایی ایجاد شده، خاطرنشان کرد: ایران قربانی سلاح شیمیایی است و هیچ کس و هیچ دولتی به اندازه ایران این حق را ندارد که استفاده از این سلاح را به هر شکل آن محکوم کند. دیگرانی که دیروز اسنادش منتشر شد علی‌رغم اینکه می‌دانستند رژیم صدام از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند به صدام اطلاعاتی می‌دادند که در استفاده از همان سلاح شیمیایی به کار می‌گرفت و علیه غیرنظامیان در سردشت و حلبچه از آن سلاح‌ها استفاده می‌کرد. امروز به یک بهانه و بدون اینکه چیزی ثابت شده باشد و اینکه چه کسی مسئول این جنایت عظیم علیه بشریت است برای خود تصمیم می‌گیرند که جنایت دیگری مرتکب شوند و آن تهدید به استفاده از زور است. به گفته وزیر امور خارجه تهدید به استفاده از زور در جهان کنونی موضوعیت ندارد.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع : فارس/ الف