تبیان، دستیار زندگی
با مطالعه این مقاله و ادامه آن شما می‌توانید غذاهای سالمی که در مبارزه با بیماری‌هایی همچون ورم مفاصل، میگرن، دیابت و بیماری‌های قلبی موثر هستند را بشناسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزه با 5 بیماری با 13 ماده غذایی (1)


با مطالعه این مقاله و ادامه آن شما می‌توانید غذاهای سالمی که در مبارزه با بیماری‌هایی همچون ورم مفاصل، میگرن، دیابت و بیماری‌های قلبی موثر هستند را بشناسید.

با مصرف مواد غذایی مناسب، می‌توانید سلامت خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. البته غذا نمی‌تواند جای دارو را بگیرد، اما می‌تواند در داشتن یک زندگی سالم بسیار موثر باشد.

* ورم مفاصل

زنجبیل

1- زنجبیل

علت خاصیت: این ریشه تند دارای ترکیباتی است که مشابه برخی داروهای ضد ورم عمل می‌کند، اما در عین حال زنجبیل به عنوان یک رقیق کننده خون نیز عمل می‌کند. به همین دلیل اگر نوعی داروی رقیق کننده مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف زنجبیل، با پزشک خود مشورت نمایید.

نحوه مصرف: بهترین حالت این است که شما هر روز به گونه‌ای زنجبیل مصرف کنید. چند تکه زنجبیل را در آب جوش ریخته و صبر کنید تا دم بکشد یا کمی آن را در سیب‌زمینی سرخ کرده رنده کنید یا پودر زنجبیل را در شربت بریزید.

کدو حلوایی

2- کدو حلوایی

علت خاصیت: تحقیقات نشان می‌دهند که برخی انواع آنتی‌اکسیدان می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به ورم مفاصل، یا کاهش سرعت پیشرفت این بیماری و یا کاهش درد موثر باشند. رنگ نارنجی روشن کدوحلوایی نشان دهنده وجود دو آنتی‌اکسیدان بسیار مفید در آن است: بتا کاروتن و بتاکریپتوگزانتین. پزشکان در انگلیس متوجه شده‌اند که احتمال ابتلا به ورم مفاصل در افرادی که بتا کریپتوگزانتین مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد 50 درصد کمتر است.

نحوه مصرف: سعی کنید کدو حلوایی را به شکل پوره درآورده و هر هفته مصرف کنید. مثلا می‌توانید با کمی ماست و پودر دارچین و کدو حلوایی، یک پوره بسیار لذیذ تهیه کرده و از این پوره به عنوان سس غذاهایی مثل بوقلمون استفاده کنید.

فلفل دلمه‌ای

3- فلفل دلمه‌ای قرمز

علت خاصیت: فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها یکی از اصلی‌ترین دشمنان التهاب هستند، اما در عین حال، فلفل دلمه‌ای حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که ویتامین C به مقدار کافی در رژیم غذایی‌شان وجود ندارد، بیشتر در معرض ابتلا به ورم مفاصل هستند.

نحوه مصرف: سعی کنید هفته‌ای 3 عدد فلفل دلمه‌ای قرمز مصرف کنید. فلفل دلمه‌ای، خیار، نخود و کمی پنیر را با هم مخلوط کرده و به عنوان سالاد همراه با غذا مصرف کنید.

فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها یکی از اصلی‌ترین دشمنان التهاب هستند

*دیابت نوع دو    

عدس و لوبیا

4- لوبیا

علت خاصیت: لوبیا قرمز، چشم بلبلی یا چیتی؛ نوع لوبیا تفاوتی نمی‌کند. لوبیا دارای ترکیباتی از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است که علاوه بر اینکه قند خون شما را متعادل می‌کند، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد (قند خون افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، معمولا تعادل نداشته و بدن آنها نمی‌تواند به درستی انسولین تولید کند. انسولین کمک می‌کند گلوکز از طریق خون به سلول‌های شما برسد).

نحوه مصرف: هر چه بیشتر لوبیا مصرف کنید، بهتر است. مصرف لوبیاهای پروتئین‌دار بهتر از پاستا، برنج و یا سیب‌زمینی سرشار از کربوهیدرات است. لوبیا چشم بلبلی را به یک میان وعده ترد و خوشمزه تبدیل کنید. لوبیا را ابتدا پخته و بعد آبکشی کنید. سپس با کمی فلفل، زردچوبه یا هر نوع ادویه دلخواه خود، آنها را مزه‌دار کنید. فر را با حرارت 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. لوبیا را به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا ترد و طلایی رنگ شود. در این میان یکبار لوبیا را زیر و رو کنید تا بطور یکنواخت طلایی شود.

سفیده تخم مرغ

5- سفیده تخم مرغ

علت خاصیت: سفیده تخم مرغ به دلیل کالری کمی که دارد، یکی از بهترین مواد غذایی برای دیابتی‌ها است (سفیده هر تخم مرغ حدودا دارای 17 کیلوکالری است). در عین حال سفیده تخم مرغ دارای پروتئین زیادی است. به همین دلیل می‌تواند وزن و قند خون شما را متعادل نگه دارد. کلسترول تخم مرغ در زرده آن است.

نحوه مصرف: سعی کنید حداقل هفته‌ای 3 تا 4 وعده غذا با سفیده تخم مرغ تهیه و مصرف کنید. املت با 4 سفیده تخم مرغ (یا یک تخم‌مرغ کامل با 2 یا 3 سفیده تخم‌مرغ)، سبزیجات و پنیر کم‌چرب برای صبحانه می‌تواند قند خون شما را در طول روز متعادل نگه دارد.

انواع مغزها

6- مغزها

علت خاصیت: مغزها، از جمله بادام زمینی، گردو و پسته، تشکیل شده از چربی‌ها و پروتئین‌هایی هستند که علاوه بر اینکه برای قلب ضرری ندارند، فشار خون را پایین نگه داشته و سرعت جذب کربوهیدرات را نیز کاهش می‌دهند. مغزها همچنین دارای چربی‌های اشباع نشده و گاه چربی‌های امگا 3 هستند. این دو نوع چربی میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را تنظیم می‌کنند. از آنجایی که دیابت نوع دو شما را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد، استفاده از مغزها مفید خواهد بود.

نحوه مصرف: روزانه یک مشت از مغزهای مورد علاقه خود را مصرف کنید. همه آنها دارای چربی‌های سودمند هستند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: زندگی آنلاین - سعیده نوباوه

مطالب مرتبط:

تغذیه‌ی سالم: از مصرف سبزیجات معطر گرفته تا ...

8 عادت درست برای جوان ماندن

7 ترکیب غذایی سودمند

5 خاصیت مواد غذایی تلخ برای سلامتی

چند تا از قهرمانان غذایی

5 مشکل کذایی، 5 نسخه غذایی

8 تا از بدترین عادت‌های غذایی

نکاتی که بعد از صرف غذا باید رعایت کرد

با تغذیه‌ی مناسب این 9 بیماری را از خود دور کنید

4 ترفند موثر برای مقابله با ضعف‌های غذایی

10گام موثر برای سلامت جسم و جان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.