تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که تشکیل ارکستر ایرانی همواره مورد تاکید هنرمندان و مدیران فرهنگی قرار داشته است و هیچ مرکز دانشگاهی و آکادمیک برای تربیت رهبران ارکستر بومی اقدامی نکرده، مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما آستین بالازده است و....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدا و سیما رهبر اركستر تربیت می‌كند


در شرایطی که تشکیل ارکستر ایرانی همواره مورد تاکید هنرمندان و مدیران فرهنگی قرار داشته است و هیچ مرکز دانشگاهی و آکادمیک برای تربیت رهبران ارکستر بومی اقدامی نکرده، مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما آستین بالازده است و قصد دارد برای نخستین بار با برگزاری کلاس هایی ویژه به تربیت رهبر ارکستر در داخل کشور اقدام کند.


صدا و سیما رهبر اركستر تربیت می‌كند

امیر عربلو، مدیر تولید مرکز موسیقی صدا و سیما درباره این مستر کلاس ها گفت: سال گذشته کانون شعر و ترانه را راه اندازی کردیم تا جوانان علاقه مند این عرصه را در مسیر درستی راهنمایی کنیم. در ادامه فعالیت هایمان کانون موسیقی هم فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به نیازی که در عرصه رهبری ارکستر داشتیم، تصمیم گرفتیم مسترکلاس هایی را هم در این عرصه برگزار کنیم.

او افزود: از آنجا که در کشور ما با وجود علاقه مندان بسیار این کار امکانی برای تحصیل آکادمیک در رهبری ارکستر وجود ندارد، تصمیم گرفتیم مسترکلاس های رهبری ارکستر را هم برگزار کنیم. او توضیح داد: پس از انجام همه بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که سهراب کاشف را برای برگزاری این دوره ها دعوت کنیم که ایشان هم پذیرفتند.

سهراب کاشف، دانش آموخته و استاد کنسرواتوار را دولتی وین و کارشناس رهبری اپرا که تاکنون جوایز متعدد هنری را در مسابقات بین المللی رهبری از آن خود کرده، درباره این دوره ها به جام جم گفت: در دوره اول علاقه مندان حضور در این دوره ثبت نام کردند اما از این دوره یعنی دوره دوم، هنرمندان امتحان ورودی و خروجی می دهند و در صورت موفقیت می توانند در دوره های بعدی شرکت کنند.

کاشف با اظهار امیدواری نسبت به نتایج این مسترکلاس ها افزود: زمان زیادی از ایجاد رشته آهنگسازی در دانشگاه های کشور نمی گذرد که در همین مدت کوتاه فارغ التحصیلان این رشته عملکرد مطلوبی داشته اند و هم اکنون سطح آهنگسازی در ایران رشد سریعی داشته و با ده سال پیش قابل مقایسه نیست. به نظر من رشته رهبری ارکستر هم همین طور خواهد بود. بدون این که بخواهم آینده را پیش بینی کنم، مطمئنم نتیجه خوبی حاصل می شود و مسیری رو به رشد خواهیم داشت.

او برگزاری این کلاس ها را نقطه عطفی در مسیر تربیت رهبران ارکستر در داخل کشور دانست و تاکید کرد: فکر می کنم این دوره ها بتواند نقطه عطفی باشد برای این که ذهن ما رهبری ارکستر را به عنوان یک تخصص بپذیرد و همان طور که یک دندانپزشک سراغ جراح قلب نمی رود، یک آهنگساز هم چوب رهبری ارکستر به دست نگیرد، مگر آن که تحصیلات خود را همانند آهنگسازی، در رشته رهبری نیز کامل کرده باشد. امیدوارم روزی برسد که از تجربی نگاه کردن به مقوله پیچیده و حساس رهبری ارکستر به سمت نگاه علمی حرکت کنیم.

کاشف : رشته رهبری ارکستر هم تا به حال در ایران نبوده است، اگر به عنوان یک رشته دانشگاهی مستقل فعالیت خود را آغاز کند، علاقه مندان به سمت این رشته می آیند و خیلی زود پا می گیرد. اگر این رشته تاکنون در ایران ایجاد نشده به دلیل این است که ضرورتش احساس نشده است

نیاز به رشته رهبری ارکستر در دانشگاه‌ها

کاشف در ادامه با اشاره به این که پیشرفت رهبری ارکستر در ایران نیازمند نگاهی علمی و آکادمیک است، تصریح کرد: رشته رهبری ارکستر هم تا به حال در ایران نبوده است، اگر به عنوان یک رشته دانشگاهی مستقل فعالیت خود را آغاز کند، علاقه مندان به سمت این رشته می آیند و خیلی زود پا می گیرد. اگر این رشته تاکنون در ایران ایجاد نشده به دلیل این است که ضرورتش احساس نشده است. چون تعداد ارکسترهای زیادی فعال نبوده اما اکنون تعداد ارکسترها زیاد شده و نیاز به وجود این رشته هم احساس می شود.

کاشف در پایان گفت: اگر فکری برای این موضوع نکنیم ارکسترهایمان به جای پول سازی هزینه ساز خواهند شد. ما نوازندگان خوب زیادی داریم که رشته تحصیلی و تخصصی شان همان سازی است که می نوازند، اما در رهبری هنوز این نگاه تخصصی را ایجاد نکرده ایم.

بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه جام جم