تبیان، دستیار زندگی
«تیموتی ویلیام برتون» معروف به تیم برتون ،در 25 اوت 1958 در بربنک، کالیفرنیا بدنیا آمد . کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، طراح، نقاش و شاعری قدرتمند که به دلیل دیدگاه متفاوت، سبک ویژه و منحصربه‌فرد در فیلمسازی و طراحی شخصیت‌هایی عجیب و متفاوت معروف شده‌است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیموتی و فیلم‌هایش

درباره‌ی تیم برتون، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، طراح، نقاش و شاعر آمریکایی


«تیموتی ویلیام برتون» معروف به تیم برتون ،در 25 اوت 1958 در بربنک، کالیفرنیا بدنیا آمد . کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، طراح، نقاش و شاعری قدرتمند که به دلیل دیدگاه متفاوت، سبک ویژه و منحصربه‌فرد در فیلمسازی و طراحی شخصیت‌هایی عجیب و متفاوت معروف شده‌است و از برجسته‌ترین کارگردان‌ها به شمار می‌رود.

تیم برتون

برتون همچنین نویسنده و نقاش کتاب شعر «مرگ غم‌انگیز پسر صدفی و قصه‌های دیگر» در سال 1997 و همچنین کتاب طراحی‌هایش یعنی «هنر تیم برتون» در سال 2009 است.

او خالق برخی از تاریک‌ترین و مهیج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما از جمله «سیاره میمون‌ها» «ادوارد دست‌قیچی» و «بیتل جوس» است .

وی در کودکی به دیدن فیلم‌های ترسناک و علمی، تخیلی علاقه داشت و از نوجوانی شروع به ساخت پویانمایی‌هایی به روش استاپ موشن و فیلم‌های 8 میلیمتری سیاه و سفید کرد.

بعد از دبیرستان، برای یادگرفتن فیلمسازی و انیمیشن به صورت حرفه‌ای به موسسهء هنرهای کالیفرنیا رفت و در آنجا در رشته انیمیشن دوره کارآموزی گذراند. بعد از گذراندن این دوره موفق شد در کمپانی «والت دیسنی» به‌ عنوان دستیار انیماتور شروع به کار کند. وی ابتدا در دیسنی چند انیمیشن کوتاه ازجمله «وینسنت»(1982) را ساخت که در چند جشنواره خوش درخشید. برتون از قدرت تخیل فوق‌العاده‌ای برخوردار بود که با اندیشه‌های خاص و ویژه‌ای که داشت آمیخته بود که الیته این دیدگاه‌ها چندان با سیاست‌های دیسنی هماهنگی نداشت.

او از سال 1982 تاکنون در عرصهء فیلمسازی فعال بوده‌است.

وی اولین‌بار در سال 1985 برای فیلم «ماجرای بزرگ پی» پشت صندلی کارگردانی نشست، اما با فیلم «بیتل جوس» بود که در سال 1988 به شهرت رسید.

در سال 1985 بود که تیم برتون اولین فیلم بلند خود را کارگردانی کرد. این فیلم که «ماجرای بزرگ پی.وی» نام داشت، داستان کودکی را در قالب یک مرد بیان می‌کرد. قهرمان قصه «پی.وی هرمن» نام داشت که در جست‌وجوی دوچرخه گمشده خود به همه جا می‌رود. این فیلم به‌طور کامل دربرگیرنده تفکرات برتون بود.

این کارگردان سرشناس دومین فیلم بلند خود را با نام «بیتل جویس» در سال 1988 ساخت که بسیار درخشان‌تر از «ماجرای بزرگ پی.وی» بود. این فیلم یک کمدی جذاب با جلوه‌های ویژه ماهرانه درباره زن و شوهر مرده‌ای بود که قصد دارند مستاجرین شرور خانه‌شان را بیرون بیندازند و برای این کار از روحی وحشتناک به‌نام «بیتل جویس» کمک می‌گیرند.

عمده شهرت برتون به‌واسطه آغاز ساخت سری فیلم‌های «بتمن» بود. برتون در سال 1989 سراغ یک داستان کمیک معروف درباره قهرمانی نقاب‌دار به‌نام "بتمن" رفت. این فیلم با هزینه 50 میلیون دلاری ساخته شد و بسیار مورد استقبال منتقدین و تماشاگران قرار گرفت. این استقبال کمپانی برادران وارنر را ترغیب کرد تا سفارش ساخت قسمت دوم را نیز به برتون بدهند.

تیم برتون با فیلم‌های عجیبی مثل: بیتل جوس، ادوارد دست قیچی، کابوس قبل از کریسمس، اد وود، اسلیپی هالو، عروس مرده، سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، 9، سایه‌های سیاه ، ماجراجویی بزرگ پی وی، بتمن، بازگشت بتمن، سیارهء میمون‌ها، چارلی و کارخانهء شکلات سازی، آلیس در سرزمین عجایب و فرنکن‌وینی شناخته شده‌است

فیلم بعدی برتون «ادوارد دست قیچی» بود که در سال 1990 ساخته شد، فیلمی تلخ که از همه ویژگی‌های فیلم‌های برتون برخوردار بود. این فیلم ماجرای افسانه‌ای درباره پسری به‌نام «ادوارد» است که به‌ جای دو دست، دو قیچی دارد. پسری که در شب کریسمس آرزویی جز اینکه به یک انسان معمولی تبدیل شود ندارد.

«جانی دپ» که بعد از این فیلم در چند پروژه دیگر نیز با برتون همکاری کرد، در این فیلم در نقش ادوارد بازی بسیار چشم‌گیری به نمایش گذاشت. در سال 1992 بود که برتون دنباله‌ فیلم «بتمن» را که به کمپانی برادران وارنر وعده داده بود ساخت. این فیلم «بتمن بازمی‌گردد» نام داشت و خوش ساخت‌تر از فیلم قبلی بود.

دو سال بعد از آن برتون فیلم «ادوود» را ساخت. این فیلم درباره زندگی و فیلم‌های بدترین کارگردان تاریخ سینما به‌نام «ادوارد دی‌وود جونیور» بود. برتون خود این فیلم را یکی از بهترین و کامل‌ترین فیلم‌هایش می‌داند. این فیلم نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن بود.

برتون در سال 1996 به سراغ یک پروژه بزرگ درباره حمله موجودات مریخی به کره زمین رفت که «مریخ حمله می‌کند» نام داشت. این فیلم چندان مورد استقبال منتقدین قرار نگرفت، اما تصویری که برتون از موجودات فضایی ارائه داد در نوع خود جذاب بود.

این فیلم‌ساز صاحب‌نام در سال 2007 جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را به‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرد. فیلم بعدی برتون ماجرایی ترسناک درباره یک قاتل زنجیره‌ای خون‌خوار در انگلستان قرن نوزدهم بود. فضاسازی فیلم همان فضاسازی فیلم‌های برتون بود، اما ماجرایی که برتون برروی آن دست گذاشت با فیلم‌های قبلی متفاوت بود. درهرحال «اسلیپی هالو» فیلم موفقی شد که «جانی دپ» در نقش یک کارآگاه در آن بازی کرد.

برتون فیلم «سیاره میمون‌ها» را در سال 2001 ساخت که با گریم‌های فوق‌العاده‌ای که هنرپیشه‌های معروف را به شکل موجوداتی میمون‌نما در سیاره‌ای دیگر درآورده بود بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.

«چارلی و کارخانه شکلات سازی» که در سال 2005 به پرده سینما آمد، فیلمی فانتزی بود که برگرفته از تخیلات و دنیای ذهنی برتون بود. «ویلی ونکا» که جانی دپ نقش آن را بازی می‌کرد، کودکی است که حسرت خوردن شکلات و شیرینی موجب شده او بزرگ‌ترین کارخانه شکلات سازی را بسازد و خوشمزه‌ترین شکلات‌ها را تولید کند، در حالیکه همواره سایه پدری که دندانپزشک بوده و خوردن شکلات را برای او ممنوع می‌کرده را در زندگی‌اش احساس می‌کند.

تیم برتون

در پروژه بعدی برتون باردیگر به حرفه اصلی‌اش انیمیشن سازی رو آورد و اثری درخشان، زیبا و جذاب را بر گرفته از موضوعی که همیشه به آن علاقه نشان داده یعنی تقابل و آمیختگی دنیای زندگان و مردگان را به‌تصویر کشید. این انیمیشن « عروس مرده» نام داشت. این فیلم در سال 2005 نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بود.

«تیم برتون» که در سال 2010 و در شصت‌وسومین جشنواره فیلم کن ریاست هیات داوران را برعهده داشت، با انیمیشن سه‌بعدی «آلیس در سرزمین عجایب» در افتتاحیه جشنواره کن حضور یافت. این فیلم داستان دختری است که به سرزمینی مرموز و عجیب قدم میگذارد، جایی که تمام شخصیت های دیگر هم در آن معمولی نیستند.

این کارگردان خلاق سینمای جهان در سال 2012 فیلم کمدی - ترسناک «سایه‌های تاریک» را با نقش آفرینی بازیگر مورد علاقه‌اش «جانی دپ» و با بودجه 150 میلیون دلاری ساخت که در نهایت در گیشه به مجموع فروش بالغ بر 238 میلیون دلار رسید و با فاصله کمی انیمیشن سه بعدی و سیاه و سفید «فرانکنوینی» را به سینماها آورد. این انیمیشن بازسازی فیلم کوتاهی به همین نام ساختهء «برتونL در سال 1984 است و همانند آن تقلید و ادای احترامی به فیلم فرانکشتاین (1931) براساس کتابی نوشته «مری شلی» به همین نام است.

جدیدترین پروژه سینمایی برتون «چشمان بزرگ» نام دارد که روایتگر داستان زندگی «والتر کین» هنرمند و نقاش مشهور دهه 1950 و 1960 آمریکا و زندگی پرتلاطم وی است. این درام قرار است نمایش خود را از 28 اوت 2014 آغاز کند.

تیم برتون با فیلم‌های عجیبی مثل: بیتل جوس، ادوارد دست قیچی، کابوس قبل از کریسمس، اد وود، اسلیپی هالو، عروس مرده، سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، 9، سایه‌های سیاه و فیلم‌های محبوب و موفقی مثل: ماجراجویی بزرگ پی وی، بتمن، بازگشت بتمن، سیارهء میمون‌ها، چارلی و کارخانهء شکلات سازی، آلیس در سرزمین عجایب و فرنکن‌وینی شناخته شده‌است. او همچنین علاوه بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی، نویسندهء داستان فیلم‌های ادوارد دست قیچی، کابوس قبل از کریسمس و فرنکن‌وینی و طراح شخصیت‌های انیمیشن‌های عروس مرده و کابوس قبل از کریسمس بوده‌است.

برتون اغلب با تعداد خاصی از هنرمندان در آثارش همکاری می‌کند؛ مثل جانی دپ که از اولین همکاری‌شان در فیلم ادوارد دست قیچی تا به حال دوست صمیمی برتون بوده‌است و در 8 فیلم با هم همکاری کرده‌اند، هلنا بونهام کارتر، شریک زندگیش که در بیشتر آثار او حضور دارد و موسیقیدانی به نام دنی الفمن که برای همهء آثار برتون در مقام کارگردان و/ یا تهیه‌کننده به جز 5 فیلم، آهنگ ساخته‌است.

تیم برتون

فیلم شناسی

باور کن یا نکن! (2009)

سوئینی تاد ( پیش بینی شده برای بعد از سال 2007)

عروس مرده (2005)

چارلی و کارخانه شکلات سازی (2005)

ماهی بزرگ (2003)

سیاره میمون ها (2001)

اسلیپی هالو (1999)

مریخ حمله می کند! (1996)

اد وود (1994)

بتمن بازمی گردد (1992)

ادوارد دست قیچی (1990)

بتمن (1989)

بیتل جویس (1988)

آلفردهیچکاک تقدیم می کند- اپیزود کوزه (1986) تلویزیونی

قصه های پریان – علاءالدین و چراغ جادو (1986) تلویزیونی

ماجرای بزرگ پی – وی (1985)

فرانکن وینی (1984)

وینسنت (1982)

هانسل و گرتل (1982) تلویزیونی

به عنوان تهیه کننده

â–ھ عروس مرده (2005)

â–ھ جیمز و هلوی غول پیکر (1996)

â–ھ بتمن برای همیشه (1995)

â–ھ کابین بوی (1994)

â–ھ کابوس قبل از کریسمس (1993)

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: وب سایت آکا ایران

خبرگزاری دانشجویان ایران

imdb