تبیان، دستیار زندگی

در تابستان دچار آلرژی می‌شوید؟

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که تابستان را با یک مشت دستمال کاغذی سپری می‌کنید؟ نگران نباشید. این مشکلات نوعی آلرژی مرتبط با آب و هوای فصل تابستان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلرژی

نویسنده: الهه گودرزی
در حالی که تابستان برای برخی افراد فصلی لذت بخش و آرام است، برای برخی دیگر به معنای هفته‌هایی عذاب آور همراه با عطسه‌های طاقت فرسا، آبریزش بینی و اشک و دردچشم ها است.

 

تب یونجه یکی از بیماری هایی است که منجر به ایجاد حساسیت افراد به گرده‌های گیاهان در فصول گرده افشانی می‌شود. علائم این حساسیت هر روز ادامه دارد و فرد مواقع کمی از دست حملات این آلرژی، نفس راحت خواهد کشید.

 

هم اکنون نگاهی به مشکلات آلرژی در تابستان می اندازیم و بررسی می‌کنیم که افراد چگونه می‌توانند بر آن غلبه کنند.

 

یک واکنش حساسیتی چیست؟

حملات آلرژیکی یا واکنش حساسیتی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن در مقابل عامل خارجی که وارد بدن می‌شود واکنش نشان دهد.

 

در حقیقت سیستم ایمنی بدن، آلرژن (ماده خارجی حساسیت زا) را خطری برای سلامت بدن می داند و در پاسخ به ورود این آلرژن، هیستامین آزاد می‌کند، مثلا در بیماری تب یونجه، هیستامین زمانی آزاد می‌شود که آلرژن، گرده گیاهان باشد و در تماس با مخاط و پوشش بینی قرار بگیرد.

 

در این زمان، سیستم ایمنی، تمام تلاش خود را می‌کند تا آن را از بدن خارج کند. به محض ورود گرده‌ها به مخاط بینی، سیستم ایمنی دستور دهد تا آبریزش بینی آغاز شود.

 

اما چرا تابستان؟

نشانه‌های تب یونجه در ماه‌های فصل تابستان اوج می گیرد، چرا که در این زمان، گرده‌های گیاهان به شدت در هوا پراکنده اند. اما روزهای بارانی به معنای خلاصی از این آلرژی ها و عوارض طاقت فرسای آنها هستند، چرا که گرده‌ها با قطرات باران روی زمین می نشینند.

افرادی که به چمن و سبزه حساسیت دارند، باید از بازی و فعالیت در چمن زارها، در طول بهار و اوایل تابستان پرهیز کنند

 

از این رو افراد حساس به آلرژن، تا زمانی که آب و هوا خشک نشود و این گرده‌ها باز هم در هوا پراکنده نشوند، از دست این آلرژی ها در آسایش اند. اما در برخی از مبتلایان به تب یونجه، این علائم بعد از اتمام فصل گرده افشانی همچنان ادامه می‌یابد.

 

محرک‌هایی نظیر دود سیگار، بوی عطر و تغییرات دمای محیط می‌تواند سیستم ایمنی فرد را تحریک کرده و باعث واکنش آلرژیکی شود.

 

روش‌های مقاومتی

برای مقابله با ورود آلرژن‌ها به بدن از روغن هایی طبیعی نظیر روغن نارگیل یا روغن بادام برای محافظت مخاط بینی از تماس آلرژن‌ها مانند گرده‌ها و سایر آلرژن‌های پراکنده در هوا استفاده می‌شود.

 

برای خارش چشم‌ها، آیورودا (طب سنتی هندی) یک چاره ساده داشته است. در این روش یک قاشق سوپ خوری دانه‌ی گشنیز را در یک لیوان آب خیس کرده و درب آن را می پوشانند و اجازه می‌دهند آرام خنک شود.

 

بعد از این که مایع کاملا خنک شد، یک پد استریل را درون آن قوطه ور کرده و سپس آن را روی چشمان بسته می گذارند.

 

عوامل حساسیت زا، گرما را دوست دارند

عوامل محرک تب یونجه و سایر انواع حساسیت، گرما را دوست دارند. حال این گرما می‌تواند گرمای طبیعی هوا باشد، یا گرمای یک وسیله گرماده مثل بخاری. به هر حال علائم تب یونجه با گرم شدن هوا بدتر می‌شود.

 

اگرچه سرد کردن هوا، زدودن گرده‌ها و بهبود شرایط امکان پذیر نیست، اما استرس عامل مهمی است که عوارض آلرژی را بسیار تشدید می‌کند و تا حد امکان باید آن را کنترل کرد. از این رو با انجام کارهایی نظیر یک دوش گرفتن با آب سرد، شنا در استخر و یا انجام روش های آرام سازی می‌توان عوارض حساسیت و آبریزش بینی را کاهش داد.

 

پاسخ سیستم ایمنی

در صورتی که سیستم ایمنی بدن، عاملی را به عنوان خطر برای سلامتی بدن شناسایی کند، در حالی که این عامل مضر نباشد، می‌توان اقداماتی را برای رهایی از این واکنش های آلرژیکی انجام داد.

 

برای این منظور از روش های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌شود که در واقع پاسخ سیستم ایمنی را کاهش داده و عوارض آلرژی بسیار تعدیل می گردد.

 

اگر آبریزش بینی شما برای بیش از سه ماه ادامه یافت و مصرف آنتی هیستامین برای شما مفید نبود، روش های سرکوب کننده سیستم ایمنی تنها راه رهایی شما از شر آبریزش بینی و چشم، عطسه و سایر عوارض حساسیتی خواهد بود.

 

البته لازم است بدانید که این روش ها کاملا بدون ضرر و ایمن نیستند. از این رو به کارگیری این روش ها فقط تحت نظر پزشک توصیه می‌شود.

گردگیری و تمیز کردن مبلمان و وسایلی که گردوخاک به خود جمع می‌کنند نظیر قفسه‌های کتابخانه، میز تلویزیون، عروسک‌های پارچه‌ای، فرش‌ها می‌تواند باعث کاهش آلرژن‌های درون خانه شود

 

فرار از دست آلرژن‌های هوای آزاد

1- افرادی که حساسیت شدیدی به آلرژن‌های هوای آزاد دارند، باید اطلاعاتی در خصوص محل و زمان های گرده افشانی گیاهان داشته باشند و تا حد امکان از فعالیت در هوای آزاد و زمانی که تعداد گرده‌ها بالاست، بپرهیزند.

 

2- سعی کنید درب و پنجره‌های خانه، محیط کار و یا اتومبیل‌تان بسته باشد و از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.

 

3- افرادی که به چمن و سبزه حساسیت دارند، باید از بازی و فعالیت در چمن زارها، در طول بهار و اوایل تابستان پرهیز کنند.

 

4- افرادی که به کپک‌ها و قارچ‌ها حساسیت دارند، باید از چیدن علف‌ها، جمع‌آوری برگ‌ها و کود دادن به درختان بپرهیزند.

 

فرار از دست آلرژن‌های محیط های بسته

1- بالش‌ها و پشتی‌های استراحتی، تشک و خوش خواب‌هایی که جنس پلاستیک دارند و نیز تمیز کردن هر هفته ی آنها می‌تواند گردوغبار داخل خانه را کاهش دهد. نکته مهم آنکه از بالش‌ها و تشک‌های پشمی و مخصوصا پردار استفاده نکنید.

 

2- گردگیری و تمیز کردن مبلمان و وسایلی که گردوخاک به خود جمع می‌کنند نظیر قفسه‌های کتابخانه، میز تلویزیون، عروسک‌های پارچه‌ای، فرش‌ها می‌تواند باعث کاهش آلرژن‌های درون خانه شود.

 

3- اگر شما در منزل خود حیوان خانگی نگه می دارید، از آوردن حیوانات به فضای درون خانه و اتاق خواب بپرهیزید. شستن و واکسینه کردن این حیوانات می‌تواند در کاهش آلرژن‌های حیوانات بسیار کمک کننده باشد. در صورتی که فرد به شدت به آلرژن‌ها حساس باشد، بیرون بردن حیوانات از منزل تنها راه درمان حساسیت می باشد.

 

4- کاهش رطوبت محل‌های مرطوب خانه مثل حمام و آشپزخانه می‌تواند مواجهه با قارچ و کپک آلرژی زا را کاهش دهد.

 

5- استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا راهکار بسیار مناسبی است که می‌تواند میزان گرده‌ها، قارچ ها و آلرژن‌های حیوانی معلق در هوا را کاهش دهد.

 

6- در زمان گردگیری و جارو کردن خانه، حتما از ماسک‌های مناسب استفاده کنید.


مطالب مرتبط:

آلرژی در تابستان

آلرژی فصلی، سرماخوردگی نیست

سرماخوردن کودکان در فصل گرما

سرماخوردگی در فصل تابستان

حساسیت بهاری سرمنشا آسم است

از آلرژی کودکی تا آسم بزرگسالی

عطسه و آبریزش بینی در بهار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.