تبیان، دستیار زندگی
درست است که پیش بینی آنچه در 5، 10 یا 30 سال دیگر اتفاق می افتد، تقریباً غیر ممکن است؛ اما برخی از این پیشگویی ها به طور چشمگیری اشتباه است؛ یا به زبان خودمانی تر، کاملاً پرت است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش‌بینی نکنید خب!

بدترین پیش‌بینی‌های دنیای تکنولوژی

درست است که پیش بینی آنچه در 5، 10 یا 30 سال دیگر اتفاق می افتد، تقریباً غیر ممکن است؛ اما برخی از این پیشگویی ها به طور چشمگیری اشتباه است؛ یا به زبان خودمانی تر، کاملاً پرت است!


پیش‌بینی نکنید خب!

در دنیای وسیع تکنولوژی، پیش بینی حرف اصلی را می زند! برخی متخصصین سعی می کنند پیش بینی های حرفه ای تری در مورد آینده ی تکنولوژی بکنند، در حالی که دیگران در واکنش به بالا و پایین شدن سود تجارت خود، دست به پیشگویی می زنند.

در اینجا نمونه هایی از این پیش بینی ها را می بینید، که البته برخی هنوز برای به وقوع پیوستن زمان دارند، اما کاملاً مشخص است که می توان آنها را جزو همان دسته ی "پرت"‌ها دانست!

آیفون شانسی برای ادامه ندارد

"امکان ندارد که آیفون بتواند جایی در بازار برای خود پیدا کند."

استیو بالمر – مدیر اجرایی مایکروسافت (آوریل 2007)

سال 2007، با آمدن آیفون دنیای موبایل ها بهم ریخت. استیو جابز اعلام کرد که آیفون 5 سال جلوتر از رقبای دیگر بازار است؛ اما بالمر مخالف این نظر را داشت. هم اکنون دز سال 2013، آیفون 42 درصد بازار گوشی هوشمند را در امریکا، و 13.1 درصد بازار جهان را به خود اختصاص داده است.

دیگر چه کسی نیاز به کامپیوتر خانگی دارد؟

"دیگر دلیلی وجود ندارد که کسی کامپیوتر در خانه اش نیاز داشته باشد."

کن اولسون، مدیرعامل شرکت تجهیزات دیجیتال، 1977

هرچند در سال 1977 در جلسه ای پیرامون جامعه‌ی پیش رو، اولسون دقیقاً همین جمله را اظهار داشت، اما بعدها اعلام کرد که این جمله به منظور دیگری گفته شده است، و منظور او کامپیوترهایی بوده است که تمام ابعاد زندگی بشر را در بر می گرفته است.

پیش‌بینی نکنید خب!

ماشین های پرنده تا سال 1944!

"تا دو دهه‌ی آینده، ماشین ها با بال هایی برای پرواز ساخته خواهند شد."

ادوارد ریخن باخر، خلبان (1924)

می توان گفت این خلبان بسیار جلوتر از زمان خود زندگی می کرده است، خیلی جلوتر! در سال 1924 او در ماهنامه Popular Science اعلام کرد که تا 20 سال آینده ماشین پرنده خواهیم داشت. او اظهار داشت که این ماشین ظاهری شبیه هواپیماهای دریایی خواهد داشت، که امکان فرود روی زمین و دریا را برای آن فراهم می کند.

ساعت‌شمار مرگ تبلت

"تا پنج سال آینده، دیگر دلیلی برای داشتن تبلت وجود نخواهد داشت."

هینس، مدیرعامل بلک بری (2013)

شاید او می خواسته تبلت PlayBook بدبخت را فراموش کند، و یا شاید وسیله ی کوچکی به نام "آیپد" را به خاطر نیاورده است! به هر دلیلی که این را گفته باشد، با این حرف روابط بدی را با دیگر مدیران رقم زد. یک ماه بعد هینس با بیان اینکه "به هر حال آینده ی تبلت برای ما مهم است."، عقب نشینی کرد؛ اما دیگر خیلی دیر بود!

در دنیای وسیع تکنولوژی، پیش بینی حرف اصلی را می زند! برخی متخصصین سعی می کنند پیش بینی های حرفه ای تری در مورد آینده ی تکنولوژی بکنند، در حالی که دیگران در واکنش به بالا و پایین شدن سود تجارت خود، دست به پیشگویی می زنند

نظر منفی استیو جابز در مورد اشتراک موسیقی

"طرح اشتراک برای خرید موسیقی، به ورشکستگی می انجامد."

استیو جابز، (2003)

استیو جابز پیش بینی های درست و به‌جای زیادی در پرونده ی خود دارد. اما به هر حال، در مورد آینده ی موسیقی دیجیتال اشتباه کرد. او در همان سال اظهار داشت که گمان نمی کرده است که ایده دریافت موسیقی از طریق اشتراک، موفق بشود.

هم چنین استیو جابز در سال 2010، تبلت های 7 اینچی را "از پیش مُرده" خواند! عجب!

خرید اینترنتی سقوط خواهد کرد

"خرید اینترنتی، با وجود کارآمد بودن، سقوط خواهد کرد."

مجله تایم (1966)

پیش‌بینی نکنید خب!

برای درک بهتر این جمله ابتدا باید فضای جامعه ی آن زمان را تجسم کنید. آن دوره زمان بسیار متفاوتی بود. دلیل مجله ی تایم برای چنین ادعایی از این قرار بود: "زیرا خانم ها دوست دارند برای خرید از خانه خارج شوند، تا کالای مورد نظر را از نزدیک ببینند و انتخاب بهتری داشته باشند."

اما تجارت الکترونیک خیلی چیزها را تغییر داد. پیشرفت این تکنولوژی به خریدار این امکان را داد که کالای خود را با تمام مشخصات و کیفیت خوب به صورت آنلاین ببیند و سپس خرید کند.

ترکیدن اینترنت!

"من پیش بینی می کنم که اینترنت در سال 1996 به طرز فاجعه آمیزی نابود شود."

رابرت مت کاف ، (1995)

آیا شخصی را می شناسید که در اختراع اترنت همکاری داشته باشد و مرگ وب را پیش بینی کرده باشد؟! مت کاف به InfoWorld گفت که اینترنت به زودی نابود خواهد شد. سه سال بعد نیز عیناً همین کلمات را تکرار کرد!

نظر او در مورد توانایی اینترنت و زیربنای وب بود که آیا خواهد توانست خود را به خواسته های روزافزون و سیری ناپذیر بشر برساند یا خیر. مسئله به اینجا ختم نشد، در سال 2011 مت کاف به TechCrunch گفت که شبکه ی اجتماعی یک حباب است! "این حباب نیز مانند تمام حباب های قبلی خواهد ترکید". بله آقای مت کاف؛ درست مثل فیس بوک!!

قانون‌های تلفن ثابت

"تلفن های همراه قطعاً جایگزین تلفن های ثابت سیمی نخواهند شد."

مارتی کوپر، مخترع (1981)

پیش‌بینی نکنید خب!

از این کنایه‌دار تر نمی شود گفت؛ شخصی که به خاطر اختراعش به عنوان پدر تلفن همراه شناخته می شود، آینده ی (شاید مخرب) اختراع خودش را نمی تواند پیش بینی کند! در سال 1981، کوپر به Christian Science Monitor گفت که چرا تلفن های همراه جایگزین تلفن های ثابت نخواهند شد. "حتی اگر برای خیلی وقت بعد هم بگویید، تلفن همراه به اندازه ی کافی ارزان نخواهد بود." به هر حال بر اساس آمار، تعداد افراد بزرگسالی که تلفن همراه دارند ولی تلفن ثابت ندارند به 34 درصد تا سال 2012 رسیده است. و افرادی که تلفن ثابت دارند و تلفن همراه ندارند؟ 8 درصد!

ترجمه: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: LiveScience