تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان موفق شدند رنگی ترین نمایش نور زمین و شفق قطبی چندین سیاره دیگر را در شیشه تسخیر کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشمندان شفق قطبی ساختند!


دانشمندان موفق شدند رنگی ترین نمایش نور زمین و شفق قطبی چندین سیاره دیگر را در شیشه تسخیر کنند.

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، این رنگهای زیبا داخل یک شیشه گنبدی شکل که به "سیاره زمین کوچک" مشهور است ایجاد شد و ذرات درخشان باردار به طور زیبایی هنگام قرار گرفتن در معرض یک میدان مغناطیسی می درخشیدند.

دانشمندان شفق قطبی ساختند!

این فرآیند درست مشابه همان فرآیندی است که شفق های قطبی ایجاد می کنند و می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند که شفق های قطبی مختلف چگونه شکل می گیرند.

شفق قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره زمین است. شفق قطبی پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین که براثر برخورد ذرات باردارِ باد خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یونوسفر زمین به وجود می‌آید.

دانشمندان شفق قطبی ساختند!

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌ شوند. که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌ خورند. آنها در یونوسفر تشکیل می‌ شوند و در سپیده‌دم قطبی قابل مشاهده هستند.

دکتر گیوم گرانوف و سم واکر از دانشگاه لوتورنو در تگزاس شیشه گنبدی مانند سیاره زمین کوچک را در مرکز تحقیقاتی لنگلی در همپتون، ویرجینیا ساخته است.

مطالعه شفق های قطبی و رابطه بین زمین خورشید عرصه مهمی برای مدیریت مأموریت علمی ناسا محسوب می شود. این دستگاه برای نشان دادن تعامل هر متغیر برای ایجاد یک شفق قطبی کاربرد دارد

دکتر گرانوف محقق و دانشمند در مرکز تحقیقاتی لنگلی ناسا گفت: این شیشه اتمسفر زمین را در ارتفاع 80 کیلومتری که شفق قطبی رخ می دهد بازسازی کرده است. شفق قطبی زمانی ایجاد می شود که ذرات خورشیدی به اتمسفر زمین نفوذ می کنند. دستگاه سیاره کوچک زمین از یک آزمایش قرن نوزدهمی الهام گرفته که به آن " سیاره کوچک" می گفتند.

دانشمندان شفق قطبی ساختند!

سیاره کوچک توسط کریستین بریکلند، ساخته شده بود که نخستین بار نتیجه درخشان ترکیب ذرات باردار با یک میدان مغناطیسی را به نمایش گذاشت.

دکتر گرانوف و گروهش این تجربه قدیمی را با افزودن چند فضای دیگر به روز کرده تا بتوانند شکل شفقی که بالای زمین و چند سیاره دیگر رخ می دهد را بازسازی کنند.

براساس اظهارات گرانوف، برای مثال ما می توانیم این بازسازی را زمانی نشان دهیم که " یو" نزدیک ترین قمر مشتری، ذراتی را به مشتری می فرستند. ما می توانیم شفق قطبی نپتون و اورانوس هنگامی که میدانهای مغناطیسی آنها مستقیم به سمت خورشید بوده را نیز بازسازی کنیم.

دانشمندان شفق قطبی ساختند!

در اروپا 10 دستگاه سیاره زمین کوچک ما وجود دارد که نخستین دستگاه توسط ژان لیلنستن استاد راهنمای دکترای دکتر گرانوف در فرانسه ساخته شد.

مطالعه شفق های قطبی و رابطه بین زمین خورشید عرصه مهمی برای مدیریت مأموریت علمی ناسا محسوب می شود. این دستگاه برای نشان دادن تعامل هر متغیر برای ایجاد یک شفق قطبی کاربرد دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر