تبیان، دستیار زندگی
معنی رضایت زن و شوهر و صمیمیت در کانون خانواده را باید از خانواده ای یاد گرفت که در طول 9 سال با اینکه در فقر و شرایط سخت می زیستند حضرت فاطمه حتی یک بار از امام علی علیه السلام نافرمانی نکرد و یکبار او را نرنجانید امیرالمومنین نیز هرگز موجب خشم آن حضرت ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانان دم بخت بخوانند!

واسطه‌ای برای ازدواج نیازمندیم!


یکی از مسائلی که در قرآن و روایات اسلامی بدان سفارش و تأکید شده امر مقدس ازدواج است که متأسفانه در وضعیت کنونی با ایجاد رسم های غلط و تشریفات و تجملات به یک مشکل پیچیده تبدیل شده است. این مشکل پیچیده و جاده صعب العبور برای جوانان زمانی هموار می شود که در عمل واقعاً شیعه و پیرو مولای متقیان علی علیه السلام باشیم .

روایاتی که بیانگر شیوه ازدواج حضرت علی علیه السلام است متعدد و گوناگون می باشد وهمه آنها حاکی از کمال سادگی آن می باشد. در اینجا برای آنکه جوانان از شیوه امام علی علیه السلام در ازدواج پیروی کنند به ذکر چند روایت که نشانگر آن شیوه است پرداخته می شود .

پاسخ مثبت به خواستگاری امام

عمر و ابوبکر نزد علی علیه السلام آمدند آن حضرت در آن هنگام نخلستانی را آبیاری می کرد به حضرت گفتند  : ما خویشاوندی تو به رسول خدا و تقدم تو در قبول اسلام را می دانیم به این خاطر اگر به حضور پیامبر بروی و از دخترش فاطمه خواستگاری کنی خداوند بر مقام معنوی تو می افزاید  حضرت علی علیه السلام از آنجا حرکت کرد و غسل نمود و لباس معطری پوشید و سپس دورکعت نماز خواند و به حضور پیامبر آمد و گفت: ای رسول خدا ! فاطمه را همسر من گردان ، پیامبر بی درنگ فرمود : اورا همسر تو گردانیدم چه چیزی را مهریه او قرار می دهی ؟ علی علیه السلام عرض کرد : شمشیر و اسب و زره و شتر آبکش دارم به عنوان مهر می پردازم . پیامبر فرمود : شمشیر و شتر آبکش و اسب برای تو لازم است زیرا تو با مشرکان می جنگی و مرد جنگ هستی که نیاز به آنها داری فقط زره میماند که من آن را به عنوان مهریه زهرا می پذیرم .

وجود حضرت فاطمه شادی آفرین کلبه امام علی علیه السلام بود و یک نگاه علی به قامت فاطمه همه غم ها و اندوه های امام را می زدود

مراسم ازدواج امام

قداست ازدواج تا جایی است که پیامبر فرمود : « مراسم عقد و ازدواج را آشکار کنید و آن را در مسجدها برگزار نمائید ». هنگامی که پیامبر به خواستگاری علی علیه السلام از دخترش فاطمه پاسخ مثبت داد به مسجد آمد و به بلال حبشی فرمود: مهاجران و انصار را به مسجد فراخوان . بلال آنها را به مسجد فرا خواند همه آنها در مسجد اجتماع کردند پیامبر بر پله اول منبر قرار گرفت و پس از حمد و ثنا فرمود : ای مردم ! اکنون جبرئیل نزد من آمد و به من خبر داد که خداوند فرشتگانی را در بیت العمور آسمان جمع کرده و آنها را گواه گرفته که کنیزش فاطمه دختر رسول خدا را به ازدواج بنده اش علی بن ابی طالب در آورد و به من فرمان داده تا در زمین فاطمه را به ازدواج علی در آورم و شما را بر آن گواه بگیرم . سپس نشست و به امام فرمود : برخیز و خودت خطبه ازدواج را بخوان . امام علی علیه السلام پس از حمد و ثنا و درود بر پیامبر و سپاسگزاری از خدا در برابر نعمتهایش و.... فرمود: رسول خدا دخترش فاطمه را به ازدواج من در آورد و این زره را مهراو قرار داد و من به این ازدواج راضی شدم ، از او بپرسید و گواهی دهید . مسلمانان از رسول خدا پرسیدند : آیا فاطمه را همسر علی نمودی ؟ پیامبر فرمود: آری . گفتند : خداوند این عقد را برای آنها مبارک کند و زندگی آنها را با رشته محبت پیوند دهد .

حضرت زهرا-س-

توجه دادن به معنویات

مراسم ساده و مهریه اندک ازدواج حضرت زهرا و امام که یک برنامه اسلامی و انقلابی برخلاف رسوم باطل و تشریفات آن عصر بود زمینه را برای یک عده از انسان های شکست خورده فراهم نمود تا به گوش همدیگر وسوسه کنند چرا پیامبر چنین ازدواج ساده ای را پذیرفت؟ حتی توسط زنها به شخص حضرت فاطمه گفتند چرا  به چنین مهریه اندک و همسر فقیر راضی شدی؟ گستاخی آنها به جایی رسید که جمعی از قریش به حضور پیامبر آمده و گفتند: ای رسول خدا براستی فاطمه را به مهر اندک به علی تزویج نمودی. پیامبر در پاسخ فرمود:

من او را تزویج نکردم بلکه خداوند در کنار درخت طوبی در بهشت او را همسر علی نمود و فرشتگان در ازدواج او حاضر شدند و خداوند به درخت طوبی فرمان داد تا میوه های خود را به عنوان شاباش عروسی فرو ریزد. آن درخت گوهر و یاقوت و زبرجد سبز فرو ریخت حوریان بهشتی برای برچیدن آنها از همدیگر پیش می گرفتند و آن فرشتگان تا روز قیامت آن برچیده ها را به هم هدیه می دهند و افتخار می کنند و می گویند : اینها شاباش عروسی فاطمه دختر رسول خداست . وقتی که شب عروسی فرا رسید رسول خدا قطیفه ای را بر پشت استر خود افکند و به فاطمه فرمود تا سوار استر گردد در حالی که سلمان افسار استر را گرفته بود و بلال حبشی در پشت سر بود حرکت می کردند در بین راه زمزمه مخصوصی شنیده و متوجه شد که جبرئیل و میکائیل با هفتاد هزار فرشته برای بدرقه زهرا حاضر شده اند پیامبر فرمود : چه موجب شده که به زمین فرود آمده اید؟

گفتند: آمده ایم تا فاطمه دختر رسول خدا را برای بردن به خانه داماد بدرقه کنیم .

در این هنگام جبرئیل و میکائیل و همه فرشتگان حاضر تکبیر گفتند رسول خدا نیز تکبیر گفت ، از این رو تکبیر گفتن در عروسی ها سنت گردید .

این شیوه گفتار رسول خدا برای آن بود که غول مادیت و زرق و برق دنیا را بشکند و به آنان تصمیم بر ازدواج می گیرند . تفهیم کند که به امور معنوی توجه کنند و آن را در ازدواج ملاک و هدف قرار دهند و در امور مادی تشریفات و تجملات و مهریه های سنگین را کار بگذارند .

مراسم ساده و مهریه اندک ازدواج حضرت زهرا و امام که یک برنامه اسلامی و انقلابی برخلاف رسوم باطل و تشریفات آن عصر بود زمینه را برای یک عده از انسان های شکست خورده فراهم نمود تا به گوش همدیگر وسوسه کنند چرا پیامبر چنین ازدواج ساده ای را پذیرفت ؟

زندگی این است

بسیار شایسته است بلکه لازم است زن و شوهر کارهای خانه و بیرون خانه را تقسیم کنند و گاهی در موارد لازم همدیگر را کمک کنند ولی کار اصلی هر کدام مشخص باشد . حضرت زهرا وقتی به خانه شوهرش امام علی علیه السلام آمد در مورد تقسیم کار سخن به میان آوردند . سپس نزد حضرت رسول خدا آمدند تا آن حضرت بین آنها داوری کند و هر کدام را برای کارهای لازم موظف نماید. پیامبر چنین قضاوت کرد که کارهای داخل خانه را حضرت زهرا به عهده بگیرد و کارهای بیرون خانه به عهده امام باشد .

هر دو به این قضاوت خشنود شدند و اما ناگفته نماند که گاهی به خاطر مهمان یا امور دیگر کارهای خانه زیاد می شود بسیار شایسته است که شوهران همسران خود را در خانه کمک کنند .

امام صادق علیه السلام فرمود : امیرمومنان هیزم فراهم می کرد و آب می کشید و خانه را جارو می نمود و فاطمه گندم یا جو را با آسیای دستی آرد می کرد سپس خمیر می نمود و نان می پخت .

معنی رضایت زن و شوهر و صمیمیت در کانون خانواده را باید از خانواده ای یاد گرفت که در طول 9 س ال با اینکه در فقر و شرایط سخت می زیستند حضرت فاطمه حتی یک بار از امام علی علیه السلام نافرمانی نکرد و یکبار او را نرنجانید امیرالمومنین نیز هرگز موجب خشم آن حضرت نشد و حتی یکبار او را به کاری مجبور نساخت .

وجود حضرت فاطمه شادی آفرین کلبه امام علی علیه السلام بود و یک نگاه علی به قامت فاطمه همه غم ها و اندوه های امام را می زدود.

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع: ازدواج و شیوه همسرداری در سیره حضرت علی(علیه السلام) تهیه و تنظیم : حمید آقاجان زاده گروی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.