تبیان، دستیار زندگی
مارتین اسكورسیزی فیلمساز بزرگی كه به رغم گذر از سن 70 سالگی همچنان سرحال و پركار است، سرانجام در تابستان سال آینده یكی از اهداف طولانی مدتش را تحقق خواهد بخشید و فیلمی را خواهد ساخت كه اول بار در سال 1990 طرح تهیه آن را چید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز سکوت اسکورسیزی


مارتین اسكورسیزی فیلمساز بزرگی كه به رغم گذر از سن 70 سالگی همچنان سرحال و پركار است، سرانجام در تابستان سال آینده یكی از اهداف طولانی مدتش را تحقق خواهد بخشید و فیلمی را خواهد ساخت كه اول بار در سال 1990 طرح تهیه آن را چید.

مارتین اسكورسیزی

آن طرح، ساخت فیلمی از روی رمان «سكوت» نوشته شوساكو اندوی ژاپنی است. در سال 1997 و اندك مدتی بعد از تهیه «كوان دون» براساس فرهنگ شرقی و چینی كه موفقیت تجاری و حتی هنری چشمگیری نداشت، قرار بود كلید تولید این فیلم بخورد اما چنین نشد و یكی از مشكلات، مخارج سنگین تهیه چنین فیلمی بود. اینك وظیفه حمایت مالی و تولید «سكوت» به شركت امت فورلاسپرده شده كه استودیویی با رویكرد به برخی فیلم‌های معناگرا و مستقل و در عین حال اكشن‌های رایج است. در اواسط دهه 2000 وقتی اسكورسیزی قول خود به استودیوی چچی گوری درباره ساخت فیلم سكوت را نادیده گرفت تا پروژه‌های «Departed» (2006) و سپس «شاترایلند» (2010) و در نهایت «هوگو» (2011) را بسازد، این شركت از او به دادگاه شكایت كرد ولی سرو ته قضیه با جریمه‌ای 5/3 میلیون دلاری برای اسكورسیزی هم آمد. این فیلمساز مۆلف كه اینك جدید‌ترین كارش به نام «گرگ وال استریت» را مقابل دوربین دارد، حالا تصمیم‌نهایی‌اش را گرفته و از اوایل تابستان سال بعد تهیه Silence را شروع خواهد كرد.

«سكوت» ماجرای تلاش دو كشیش در قرن هفدهم برای صدور و جا انداختن آیین مسیحیت در ژاپن و سختی‌هایی كه آن‌ها در این راه متحمل می‌شوند، است انتخاب این سوژه و پای فشردن بر تهیه فیلمی از روی این قصه به رغم 23 سال تأخیر از زمان شكل‌گیری ایده اولیه در اسكورسیزی جای تعجبی ندارد زیرا وی در نوجوانی و جوانی‌اش و پیش از آن كه به سمت هنر و فیلمسازی بیاید، به‌شدت دغدغه مسیحیت و كلیسا را داشت ...

در مورد شركای اسكورسیزی و استودیوی امت فورلا در تهیه این فیلم اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود و برخی می‌گویند چچی‌گوری به رغم ماجرایی كه برشمردیم، در این پروژه حاضر است و اروین وینكلر و اما تیلینگر كاستوف نیز جزو شركا هستند. آنچه قطعی می‌نماید این كه «سكوت» ماجرای تلاش دو كشیش در قرن هفدهم برای صدور و جا انداختن آیین مسیحیت در ژاپن و سختی‌هایی كه آن‌ها در این راه متحمل می‌شوند، است انتخاب این سوژه و پای فشردن بر تهیه فیلمی از روی این قصه به رغم 23 سال تأخیر از زمان شكل‌گیری ایده اولیه در اسكورسیزی جای تعجبی ندارد زیرا وی در نوجوانی و جوانی‌اش و پیش از آن كه به سمت هنر و فیلمسازی بیاید، به‌شدت دغدغه مسیحیت و كلیسا را داشت و در این زمینه‌ها فعال بود و حتی «كوان دون» از همین دغدغه‌ها شكل می‌گرفته است.

طی تمامی این سال‌ها كه صحبت تهیه فیلمی از روی «سكوت» مطرح بوده، نام انواع هنرپیشه‌های معروف برای ایفای رل‌های اصلی و به ویژه دو كشیش مسافر به گوش خورده و دانی یل دی لوییس تنها بازیگر مرد صاحب سه اسكار نقش اول یكی از آن‌ها است و چون وی دو بار در «عصر معصومیت» (1993) و «دار و دسته‌های نیویوركی» با اسكورسیزی كار كرده، شنیدن اسم وی جزو كاندیداهای شركت در فیلم جدید جای تعجب ندارد و بجز او باید از بنی چیو دل توروی پورتوریكویی و گائل كارسیا برنال مكزیكی هم یاد كرد اما حالا كه قرار است سرانجام این پروژه از قوه به فعل درآید، به جز کن واتانابه و اندروگارفیلد که حضورشان قطعی شده، معلوم نیست كه اسكورسیزی با چه افرادی كار خواهد كرد و كدام بازیگران وقت آزاد لازم برای این مهم را دارند، سناریو را كه طبعاً بر بنای رمان ماندگار اندو نگاشته شده، جی‌كاكز نوشته و این هنرمند با هرچیزی كه بیگانه باشد، قدر مسلم این كه با سنت دیركرد اسكورسیزی در تهیه برخی پروژه‌هایش كاملاً آشناست.

این او بود كه سناریوی «دار و دسته‌های نیویوركی» را نوشت و اسكورسیزی ابتدا در سال 1978 از عزم خود برای ساختن فیلمی از روی آن سخن گفت و قرار بود آن را بعد از «پادشاه كمدی» (1982) مقابل دوربین ببرد اما پول لازم فراهم نیامد و این فیلم 20 سال بعد (2002) اكران شد، در حالی كه اسكورسیزی سه سال روی گرفتن تصاویر و قضایای پس از تولید آن كار كرده بود.

مارتین اسكورسیزی

اسكار حق كدام بود؟

تنها می‌توان آرزو كرد كه فرجام «سكوت» همان قدر مثبت و موفق باشد كه «دار و دسته‌های نیویوركی» بود و خیلی‌ها می‌گویند اسكارهایی كه سرانجام برای Departed به اسكورسیزی تعلق گرفت باید برای این فیلم و یا «راننده تاكسی» (1976)، «گاو خشمگین» (80)، «رفقای خوب» (90)، «عصر معصومیت» و یا «هوانورد»(2004) به اسكورسیزی داده می‌شد و شاید هم برای «شاترایلند» افسانه وهم‌آلود سال 2010 او. مشاركت یك شركت نه چندان مشهور همچون امت فورلا با اسكورسیزی در این فیلم نیز نشانگر اطمینانی است كه حتی استودیوهای صاحب پیشینه ساخت آثار مستقل به مردی امتحان پس داده چون اسكورسیزی دارند، هرچند امت فورلا هم اینك فیلم پلیسی و پرفروش و عامه پسند «دو اسلحه» را نیز بر اكران دارد.

بر خلاف تصور بسیاری از ناظران اسکورسیزی به پایان کارش نرسیده و هنوز پروژه‌های متعدد و افکار جالبی در سر دارد و دهه پیش رو نیز مثل تمام چهار دهه قبلی از وی تاثیر خواهد پذیرفت.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه ایران / وصال روحانی