تبیان، دستیار زندگی
چند سالی است با شکل گیری و تولد برخی شخصیت‌های کارتونی یا سینمایی ، موج لوازم و وسایلی که منقش به تصویر این شخصیت‌ها و قهرمانان توهمی است، کشورمان را در بر گرفته است. لوازم التحریر از جمله اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می‌شوند و به دلیل عدم نظا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوازم التحریر غربی و دانش آموزان شرقی!


چند سالی است با شکل گیری و تولد برخی شخصیت‌های کارتونی یا سینمایی ، موج لوازم و وسایلی که منقش به تصویر این شخصیت‌ها و قهرمانان توهمی است، کشورمان را در بر گرفته است. لوازم التحریر از جمله اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می‌شوند و به دلیل عدم نظارت بر این عرصه، شخصیت‌ها و نشانه‌های فرهنگ مهاجم غربی، بر اغلب لوازم التحریر مسلط شده‌اند.

متاسفانه به دلیل ناآگاهی خانواده‌ها از کارکردهای مخرب این شخصیت‌ها، نشانه‌ها و نمادها در فرآیند تربیت کودک و نوجوان، لازم است در یک تلاش جمعی میان مسئولان، فعالان اقتصادی، انجمن‌های اولیا و مربیان و خانواده‌ها، به این آسیب فرهنگی در بازار لوازم‌التحریر، واکنش لازم نشان داده شود تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان ایرانی که به کارکردهای فرهنگی فعالیت اقتصادی خود توجه دارند، جلوی گسترش این آسیب گرفته شود.

لوازم تحریر

ضرورت توجه به هویت ملی

به گفته بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان استفاده كودكان از وسایل تحریر غربی آنها را هر روز بیش‌تر از روز پیش با فرهنگ غرب آشنا و از فرهنگ اصیل ایرانی دور می‌كند، اتفاقی كه پیامد خوشایندی در پی نخواهد داشت. چرا که قهرمانان پوشالی كشورهای غربی تبدیل به الگو و اسطوره فرزندانمان می شوند و بعد از آنها توقع داریم كه در دوران نوجوانی و جوانی به فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی احترام بگذارند و آن را رعایت كنند در حالی كه در بهترین سال‌های شكل‌گیری شخصیتی آنها از مهم‌ترین عامل تربیتی در این زمینه غافل بوده‌ایم.

البته ناگفته نماند که در دوره ای تلاش شد با برخی كالاهای فرهنگی مانند شخصیت‌های عروسكی دارا و سارا كه قرار بود جایگزین عروسكهای مشابه خارجی همچون باربی شوند، با این تهاجم فرهنگی برخورد شود اما به علت نداشتن جذابیت‌های بصری، تنوع در رنگ، اندازه و كیفیت نه چندان مناسب، نداشتن اطلاعات كافی نسبت به شخصیت‌های ایرانی و گران بودن قیمت آن نسبت به محصولات مشابه، از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نگرفتند و نتوانستند به عنوان نهاد هویت فرهنگی و بومی كشور، مورد پذیرش جامعه قرار گیرند.

در دوره ای تلاش شد با برخی كالاهای فرهنگی مانند شخصیت‌های عروسكی دارا و سارا كه قرار بود جایگزین عروسكهای مشابه خارجی همچون باربی شوند، با این تهاجم فرهنگی برخورد شود اما به علت نداشتن جذابیت‌های بصری، تنوع در رنگ، اندازه و كیفیت نه چندان مناسب، نداشتن اطلاعات كافی نسبت به شخصیت‌های ایرانی و گران بودن قیمت آن نسبت به محصولات مشابه، از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نگرفتند

حال در این شرایط که کشوری مثل ایران با پشتوانه فرهنگی و تاریخی غنی و وجود اسطوره ها و شخصیت های بزرگ اینگونه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است باید فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد تا از چهره های نامناسب در پشت جلد دفترچه ها و سایر کالا ها استفاده نشود و الگوها، دانشمندان و مسائل فرهنگی كشورمان بیش تر در میان دانش آموزان برجسته شود.

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی درباره چرایی و چگونگی سیطره لوازم التحریر منقش به تصاویر شخصیتهای غربی و شرقی بر روی آنها در بازار کشورهایی مثل ایران می‌گوید: واقعیت است که این موضوع نیاز به پژوهش دارد و انسان باید با چشم یک مشتری محقق و پژوهشگر به میان محیط‌های بازاری بخصوص فروشگاه‌‌هایی که انواع کالاهای فانتزی را می‌فروشند برود.

بعد از این ورود بدیهی است که باید ملاحظه شود کدام کالاها(اعم از مداد، دفتر، مدادپاک کن یا جاقلمی و انواع وسایل مورد نیاز دانش آموزان مقاطع مختلف مدارس) و کدام یک از شخصیت‌های غیر ایرانی بر روی آنها چاپ شده است. پس از یافتن کشور سازنده و یا اینکه تصویر چاپ شده مربوط به کدام کشور است، باید از یافته‌ها یک استتناجی صورت بگیرد؛ چرا که این کار تحقیقی باعث می‌شود تا ما متوجه بشویم که کارهای ارشادی و هدایتی آنها برای کانالیزه کردن بچه‌های ما به کدام سمت صورت می‌گیرد.

سال گذشته آموزش‌وپرورش بخشنامه‌ای را درخصوص ممنوعیت ورود کالای خارجی به مدارس داشت که نسبت به موضوعات نظارت بر تصاویر لوازم‌التحریر و تشویق و حمایت از تولیدات منقش به نقوش اسلامی و ایرانی و جلوگیری از ورود هرگونه لوازم‌التحریر دارای نقوش غربی تاکید داشت اما بازهم شاهد ورود لوازم‌التحریر با تصاویر شخصیت‌های غربی به مدارس هستیم

واقعیت این است که در طول تمامی سالهای گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما شاهد چنین مسائلی بوده‌ایم. مثلا روی کیفهایی که بچه‌ها به صورت کوله یا کیف دستی استفاده می‌کنند هم شعارهایی به زبانهای مختلف نوشته شده و هم تصاویر مختلفی چاپ شده و می‌شود. بعضا بیشتر این نوشته‌ها به زبان انگلیسی نگاشته شده اند و هم از برخی تصاویر که با فرهنگ ما هیچ نسبتی ندارد بهره برداری می‌شود.بعضا کوتاهی‌هایی در این عرصه وجود داشته است که باید جلوی آنها گرفته شود.

لوازم تحریر

برای مقابل یا جنین مسئله ای از آن جمله می‌توان به چاپ تصویر قهرمانان و شخصیت‌های محبوب ملی و دفاع مقدسی بر روی لوازم تحریر  اشاره کرد.البته چاپ چنین تصاویری بر روی دفاتر مشق و لوازم التحریرها به جای نفی قهرمانان پوشالی و عمدتا وهمی و خیالی بیگانه(که البته جای نفی هم دارند)؛ این اقدام ایجاب و اثبات قهرمانان واقعی و حقیقی خودی(ملی) است. اگر این اقدامات اثباتی و ایجابی با همکاری و مساعدت دستگاه‌ها و بخش‌های ذی مدخل با انجام مسئولیتشان در این مباحث همراه شود،ان‌شاءالله قدمهای مفید و قابل توجهی برداشته خواهد شد

سهم خانواده‌ و مسئولان در حذف لوازم‌التحریر با تصاویر غربی

لوازم التحریر داشن آموزان در چند سال اخیراً مقصد و هدف جدید این نوع تهاجم فرهنگی غرب شده است و هر روز شاهد واردات و تولید لوازم‌التحریرهای هستیمکه به اصطلاح ابرقهرمانان فرهنگ لیبرال دموکراسی روی آنها نقش بسته است.

وزارتخانه‌هایی همچون صنعت، معدن و تجارت که متولی واردات این نوع کالاهاست باید در جهت مقابله با این هجمه‌های فرهنگی ایستادگی کند و حتی مانع از تولید این اقلام در داخل کشور شود.

سال گذشته آموزش‌وپرورش بخشنامه‌ای را درخصوص ممنوعیت ورود کالای خارجی به مدارس داشت که نسبت به موضوعات نظارت بر تصاویر لوازم‌التحریر و تشویق و حمایت از تولیدات منقش به نقوش اسلامی و ایرانی و جلوگیری از ورود هرگونه لوازم‌التحریر دارای نقوش غربی تاکید داشت اما بازهم شاهد ورود لوازم‌التحریر با تصاویر شخصیت‌های غربی به مدارس هستیم که البته در این زمینه خانواده‌ها نیز باید همکاری کرده و از لوازم التحریری که تصاویر شخصیت‌های ایرانی و مذهبی بر آنها چاپ شده است، استفاده کنند.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1-هفته نامه یالثارات الحسین(ع) / 2- فردا نیوز / 3-خانه ملت / 4- خبر فارسی