تبیان، دستیار زندگی
استرس امروزه به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و این امری انکارناپذیر است. استرس هایی که چه برای زن و چه برای مرد می تواند از مساذل گوناگونی ناشی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس زیر گام‌های شما!


استرس امروزه به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و این امری انکارناپذیر است. استرس هایی که چه برای زن و چه برای مرد می تواند از مسایل گوناگونی ناشی شود.


استرس زیر گام‌های شما!

استرس امروزه به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و این امری انکارناپذیر است. استرس هایی که چه برای زن و چه برای مرد می تواند از مسایل گوناگونی ناشی شود. از نوع شغل و مسیولیت کاری، مسایل خانوادگی و اقتصادی، بیماری، طلاق، تحمل ترافیک، ضرب العجل های زندگی تا مرگ همه و همه دغدغه هایی که در پی هم می آیند و ذهن انسان را مشغول می کنند. معمولا انواع این استرس ها یکی پس از دیگری به سراغ ما می آیند پیش از آن که استرس مشکل قبل از آن حل شده باشد. طولانی شدن استرس به تایید تحقیقات متعددی که صورت گرفته است، موجب می شود که کل بدن انسان تحت تاثیر قرار بگیرد و انسان را دچار بیماری های مزمنی مانند سردرد، دردهای عصبی قلب، معده و به طور کل دستگاه گوارش کند. در این جاست که مدیریت استرس های زندگی و مسایل و تبعات آن اهمیت می یابد.

روان شناس ها می گویند اصلا اینکه یک نفر یک رویداد را فشار روانی تلقی کند یا نه هم به خودش، باورهایش و توانایی هایش بستگی دارد. پس پیش شرط تمام این راه کارهای مقابله این است که خودتان را باور داشته باشید می توانید از پس استرسی که در زندگی تان وجود دارد برآیید.البته یادتان باشد نباید این شجاعت را با کمال گرایی اشتباه بگیرید.از خودتان توقع داشته باشید که مساله را یک جوری حل کنید ، اما توقع نداشته باشید که همیشه بی نقص عمل کنید.به هرحال این راهکارها وقتی که فشار روانی در زندگیتان زیاد شد به دردتان می خورد. یادتان باشد که هر کدام از این راهکارها مربوط به یکی از مراحل مدیریت استرس است.

منظم باشید: باور کنید که به هم ریختگی خودش عامل استرس است. تا جایی که می توانید فضای شخصی دوروبرتان را منظم کنید. فایل ها و فولدرهای هارد کامپیوتر، وسایل کمد، میز کار ، محتویات کیف دستی یا کوله پشتی و شماره های گوشی اگر نامنظم باشند، می توانند استرس های ناچیز را چند برابر کنند.نظم اطراف هم ذهنتان را منظم می کند و هم احساس کنترل بر محیط شخصی را به شما می دهد. یادتان باشد که موقع نظم دادن ،چیزهای به دردنخور را دور بریزید.البته منظم شدن شلخته ها برای همیشه خیلی هم ساده نیست.مهارتی است که باید آنرا یاد گرفت و رفتارهایی که باید به آن عادت کرد.

زمانتان را مدیریت کنید: یکی از اصلی ترین عوامل استرس زا در حال حاضر زمان است. خیلی از اوقات به این خاطر استرس داریم که روی وقتمان درست حساب نکرده ایم و یکدفعه با یک حجم عظیم کار و یک وقت بسیار کم روبه رو می شویم.برای مدیریت زمان چند تا اصل ساده اما عمیق را باید بلد باشید.اول اینکه سارقان زمانتان را بشناسید؛تلویزیون، خواب، اینترنت ،گوشی، رفقا یا...بعد از شناسایی سارق وقتی را که با آن صرف می کنید به حداقل برسانید.دوم اینکه برنامه ریزی واقع بینانه برای وقتتان داشته باشید؛ یعنی با توجه به توانایی هایتان برای وقتتان برنامه بریزید، نه با توجه به آرزوهایتان.سوم هم اینکه وقت های مرده تان را زنده کنید؛ یعنی برای وقت هایی مثل ماندن در ترافیک، انتظار کشیدن ،صف بانک و...که وقت های مرده حساب می شود، کاری شدنی و به درد بخور در نظر بگیرید.

در زمان عصبانیت، با چند بار نفس عمیق تسلط بیشتری بر اعصاب خود پیدا کرده اید. این نوع تنفس اگر به طور صحیح انجام شود بسیار در زندگی روزمره انسان تاثیر

می گذارد. چهار بار به صورت عمیق نفس بکشید و در هر بار به مدت چند ثانیه نفس

را در سینه حبس کنید و سپس به آرامی آن را رها کنید

شاد باشید: افراد زیادی هستند که حقیقتا به قدرت شاد بودن در زندگی خود پی نبرده اند. هر بار که می خندید ماهیچه های بدن شما به آرامش می رسد. سعی کنید هر کار و فعالیتی که معمولا موجب شادی شما می شود را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

ریلکس باشید: خیلی ها موقع استرس دست و پایشان را گم می کنند، تنیده می شوند، گر می گیرند یا برعکس کوفته و خسته می شوند.دوای درد همه این واکنش های جسمی- روانی، ریلکسیشن است که معادل آن در فارسی تن آرامی است. دو روش برای آرامش تن و روان وجود دارد؛ در روش اول (تخیل هدایت شده) شما می نشینید، چشمانتان را می بندید، نفس عمیق می کشید و یک صحنه خوشایند را با تاکید بر تمام جزییاتش به ذهن می آورید؛ هر فکر استرس آور دیگری هم که آمد بیرونش می کنید و به تخیل خوشحال خودتان ادامه می دهید. به نوعی با این عمل شما سعی می کنید بر انرژی های مثبت درونی خود تمرکز کنید و بدین ترتیب بتوانید آرامش اعصاب بالایی را به دست آورید.

اما روش دوم کنترل تنفس است؛ شاید تا به حال بسیار با این موضوع مواجه شده اید که در زمان عصبانیت، با چند بار نفس عمیق تسلط بیشتری بر اعصاب خود پیدا کرده اید. این نوع تنفس اگر به طور صحیح انجام شود بسیار در زندگی روزمره انسان تاثیر می گذارد.

در این روش هم روی دم و بازدم خودتان متمرکز می شوید؛ یعنی نفس های عمیق متوالی می کشید و فقط به تنفس خودتان فکر می کنید. در این روش هم باید افکار مزاحم را سرکوب کنید.

چهار بار به صورت عمیق نفس بکشید و در هر بار به مدت چند ثانیه نفس را در سینه حبس کنید و سپس به آرامی آن را رها کنید. این کار را تا 8 بار نیز می توانید ادامه دهید، تا زمانی که کاملا احساس آرامش کنید.

فقط یادتان باشد ریلکسیشن با اینکه روش موثری است اما اگر تنها انجام شود و عامل استرس به حال خودش رها شود ، فقط یک مسکن موقت است و بس.

ورزش کردن

ورزش کنید: همه ما از تاثیرات مثبت ورزش کردن آگاهیم.تمام کتاب های روان شناسی سلامت هم از ورزش کردن به عنوان یکی از سه عامل اصلی احساس سلامت می گویند. ورزش کردن اثر پیشگیرانه ای بر استرس دارد؛ یعنی آدمی که توانایی جسمی بیشتر و تن سالم تری داشته باشد معلوم است که بهتر می تواند فشارهای روانی را مدیریت کند؛ ضمن اینکه ورزش کردن خودش یک جورهایی مسکن فشارهای روانی هم هست.

رژیم غذایی تان را تنظیم کنید:

چند عامل زیر در تنظیم رژیم و نوع رویه غذایی پیشنهاد می شود:

میزان مصرف کافیین، نسکافه را کاهش دهید

از مصرف بیش از اندازه شکر خودداری کنید

برای مصرف غذایی خود حد تعادل قایل شوید.

حمایت بگیرید: بعضی وقت ها آدم به تنهایی از پس فشارهای روانی اش برنمی آید.هرچه شبکه ارتباطات اجتماعی قوی تری داشته باشید راحت تر می توانید استرس خودتان را مدیریت کنید.پس تا می توانید مهارت های ارتباطی خودتان را تقویت کنید تا تعداد دوستان و همکاران صمیمی تان بیشتر شوند.ضمن اینکه هرقدر بیشتر با کسانی که دوستشان دارید باشید، استرس کمتری را تجربه می کنید.

از متخصص کمک بگیرید: وقتی با استرس زیادی روبه رو می شوید بدنتان هم فرسوده می شود.مراجعه به پزشک در این مواقع می تواند بدنتان را دوباره شارژ کند.برای یاد گرفتن مهارت مدیریت استرس هم می توانید از روان شناس ها و مشاورها –هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی- در دوره های آموزشی کمک بگیرید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سایت رادیو جوان پویا / ایران ویچ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.