تبیان، دستیار زندگی
حتماً شما هم اسم آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی را زیاد شنیده‌اید. برای همین قبل از این که با خیال راحت یک سیب گنده را گاز بزنید لازم است مطمئن باشید میوه‌تان قبلاً به درستی شسته شده و از باقیمانده‌ی این آفت‌کش‌ها پاک شده است یا نه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفت‌کش‌ها: چگونه میوه و سبزیجات را به درستی بشوییم؟


حتماً شما هم اسم آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی را زیاد شنیده‌اید. برای همین قبل از این که با خیال راحت یک سیب گنده را گاز بزنید لازم است مطمئن باشید میوه‌تان قبلاً به درستی شسته شده و از باقیمانده‌ی این آفت‌کش‌ها پاک شده است یا نه؟

شستن میوه

در این مطلب چند توصیه برایتان داریم تا بهتر بتوانید میوه و سبزیجاتتان را شستشو داده و آن‌ها را تا حد امکان از وجود باقیمانده‌ی این سموم پاک کنید. لطفاً با ما همراه باشید.

پای صحبت پدر و مادرها و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها که بنشینید از طبیعی و همچنین خوشمزه‌تر بودن میوه‌ها و سبزیجات زمان خودشان می‌گویند. آن قدیم‌ها خیلی خبری از کودهای شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها نبود و برای همین هم مواد غذایی، سالم‌تر و خوشمزه‌تر بود. اما در دنیای مدرن و پرجمعیت، تامین غذا، برای همه کار چندان آسانی نیست برای همین هم برای جلوگیری از آفت‌زدگی و از بین رفتن محصولات کشاورزی و دامی از این کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند. متأسفانه به دلایل متعدد که یکی از آن‌ها عدم آگاهی به عوارض این ترکیبات و شتاب‌زدگی است برخی از کشاورزان محترم از این کودهای شیمیایی زیاده از حد استفاده می‌کنند. باقیمانده‌ی این کودها و آفت‌کش‌ها نیز به همراه مصرف مواد غذایی وارد بدن ما می‌شود. به عقیده‌ی متخصصان جذب بیش از حد این ترکیبات عوارضی مانند مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی، ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، پارکینسون، بروز نقض‌های مادرزادی در نوزادان، افزایش سقط‌جنین و غیره به بار می‌آورد. برای همین لازم است از محصولات ارگانیک استفاده شود. اما متأسفانه تنوع محصولات ارگانیک در ایران کم است و قیمت آن‌ها بالا. برای همین بهترین کاری که می‌توانید برای مقابله با جذب این ترکیبات بکنید این است که به شستشوی آن‌ها دقت زیادی بکنید. پس ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

دست‌ها و ابزارتان را تمیز کنید

قبل از هر کاری روی سینک ظرف‌شویی، چاقوها و تخته گوشتتان را تمیز کنید. دست‌های‌تان را هم با آب و صابون شستشو دهید تا کاملا تمیز باشند. میوه‌ها و سبزیجات را انبار نکنید. هیچ‌وقت میوه و سبزیجات بیش از نیازتان نخرید. سعی کنید از میوه و سبزیجاتی که در نزدیک‌ترین محل زندگی‌تان کشت می‌شود خریداری کرده و ظرف پنج روز مصرف کنید.

میوه‌ها و سبزیجات را در زمان مناسبی بشویید

میوه و سبزیجاتتان را زمانی بشویید که می‌خواهید مصرف کنید. اگر این مواد غذایی را زودتر از موعد شستشو دهید باکتری‌ها زودتر دست به کار شده و زودتر رشد می‌کنند و روند خراب شدن میوه و سبزیجاتتان سرعت می‌گیرد. پس زمانی که میوه و سبزیجاتتان را شستشو دهید که می‌خواهید آن‌ها را مصرف کنید.

میوه و سبزیجات را با آب فراوان بشویید

درست است که باید همیشه در مصرف آب صرفه‌جویی کرد اما باید بدانید بهترین روش برای کاهش میکروارگانیسم‌های روی میوه و سبزیجات شستشوی آن‌ها با آب زیاد است. تا جایی که می‌توانید از آب خنک استفاده کنید. پوست میوه و سبزیجاتتان را با دقت زیادی (با دست یا با پارچه‌ی تمیز) بشویید. با این کار کثیفی‌ها و میکروب‌ها از سطح آن‌ها پاک می‌شوند.

میوه و سبزیجاتتان را زمانی بشویید که می‌خواهید مصرف کنید. اگر این مواد

غذایی را زودتر از موعد شستشو دهید باکتری‌ها زودتر دست به کار شده و زودتر

رشد می‌کنند و روند خراب شدن میوه و سبزیجاتتان سرعت می‌گیرد

شستشوی سبزیجات برگ‌دار

باید بدانید که شستشوی هر میوه و یا سبزی به شیوه‌ی خاصی نیاز دارید. مثلاً سیب‌زمینی را به همان شیوه‌ی کاهو نمی‌شویند. برای شستشوی سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو، کلم و غیره اول برگ‌های خراب یا خشک‌شده را جدا کنید.

سپس برگ‌های سالم را داخل یک ظرف حاوی آب سرد به مدت دو تا سه دقیقه خیس کنید. اگر می‌خواهید از تمیزی آن‌ها مطمئن تر شوید بهتر است نصف فنجان سرکه‌ی سفید به آب اضافه کنید و سپس سبزیجات را آب بکشید. برگ سبزیجاتتان را روی یک دستمال تمیز پخش کنید تا خشک شوند.

میوه‌های ریز و انگور

میوه‌های ریز و بدون هسته و انگور را با آب خنک آب بکشید. نباید این میوه‌ها را در آب خیس کنید به خاطر اینکه زود خراب می‌شوند. سپس میوه‌ها و قسمت‌های نرم و احتمالاً خراب را جدا کنید تا میکروارگانیسم‌ها به قسمت‌های سالم منتقل نشود.

سیب و بقیه‌ی میوه و سبزیجات دارای پوست سفت

این قبیل میوه و سبزیجات را زیر آب گرفته و با دست یا یک دستمال تمیز پوست آن‌ها را با دقت بشویید تا تمام ترکیبات اضافه آن پاک شوند.

طالبی، خربزه، هندوانه

قبل از قاچ و مصرف کردن این میوه‌ها آن‌ها را زیر آب گرفته و به کمک یک برس مخصوص سبزیجات پوست آن‌ها را به دقت شستشو دهید. بعد از شستشو می‌توانید با یک دستمال تمیز آن را خشک کرده و قاچ کنید.

شستن سبزی

سبزی خوردن

بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید آن‌ها را داخل ظرف حاوی آب خنک بریزید. اگر آبتان به اندازه‌ی کافی خنک نبود چند قالب کوچک یخ در آب بیندازید تا سبزی‌ها تازه‌تر شوند. اگر دیدید سبزی‌تان گل زیادی داشت چند بار آب آن را عوض کنید. بعد از این که مطمئن شدید گل و لای آن‌ها گرفته‌شده و آب باقیمانده کاملا تمیز است سبزی‌ها را از آب درآورده و داخل آبکش بریزید. بعد از چند دقیقه آن‌ها را روی یک دستمال تمیز نخی بریزید تا کاملا آبشان کشیده شده و خشک شوند.

البته در کشور ما باید برای این نوع سبزیجات  ٤ مرحله شستشو انجام شود تا آلودگی های انگلی آن پاک شود.

قارچ‌ها

از برس‌های کوچک مخصوص قارچ استفاده کنید و آن را به آرامی روی قارچ بکشید. می‌توانید با یک دستمال مرطوب کثیفی‌های روی قارچ‌ها را پا کنید و آب بکشید.

هلو و میوه‌های دارای پوست نرم

پوست این میوه‌ها بسیار نرم است و اگر با دقت کارتان را انجام ندهید میوه‌تان له می‌شود. به آرامی این میوه‌ها را با آب زیاد شستشو داده و با دستمال تمیز خشک کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

شستشوی میوه‌ها چرا، چقدر، چگونه؟

سبزیجات را چگونه خشک کنیم؟

قبل از مصرف سبزیجات بخوانید

چگونگی خرید و شستشوی میوه و سبزیجات

شستشو و نگهداری بهینه‌ی کاهو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.