تبیان، دستیار زندگی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی به ساماندهی وضعیت موتورسورانی که در شهر‌ها تردد می‌کنند، گفت: عزم و اراده قاطعی از سوی مسئولان برای حل معضل قانون شکنی موتورسواران وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتورسواران در کجا بیشتر تصادف می کنند؟


 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از بی‌توجهی به ساماندهی وضعیت موتورسورانی که در شهر‌ها تردد می‌کنند، گفت: عزم و اراده قاطعی از سوی مسئولان برای حل معضل قانون شکنی موتورسواران وجود ندارد.

تصادف موتور

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت نامناسب تردد موتورسواران در خیابان‌ها، کوچه‌ها و پیاده‌روها در سراسر کشور، به ویژه تهران که موجب از بین رفتن امنیت روانی و اجتماعی عابران پیاده می‌شود، تصریح کرد: در تاریخ 26 دی ماه سال گذشته اعتراضی را به وزیر کشور که برای پاسخگویی به سوالی در همین زمینه در کمیسیون شوراها وامور داخلی مجلس حاضر شده بود ابراز کردم. پیش از آن نیز طی تذکری در صحن علنی مجلس به وزیر کشور، پیگیر وضعیت نامناسب تردد موتورسواران شدم اما متاسفانه برنامه‌ریزی و تصمیم قاطعی را برای حل این معضل در مسئولان نیروی انتظامی و پلیس راهور و وزارت کشور شاهد نبودیم.

رحماندوست با تاکید براینکه قوانین موجود به خوبی اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: تردد از پیاده رو دارای قانون است ولی متأسفانه با وجود نقض مکرر قانون از سوی موتورسواران شاهد اعمال قانون نیستیم و این کار سبب جری تر شدن متخلفان می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، افزود: وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز باید در قبال استاندارد نبودن موتور سیکلت‌های موجود پاسخگو باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، ادامه داد:  نیروی انتظامی و پلیس راهور موظف به تامین انضباط ترافیکی داخل شهرها هستند اما اگر این مجموعه‌ها توان کنترل موتورسواران را ندارند باید از نیروهای مردمی و بسیج کمک بگیرند همچنان که سردار کاظمینی طی روزهای اخیر اعلام کرد که حاضر است نیروهای بسیجی خود را در قالب نیروی انتظامی و پلیس راهور به کمک تنظیم تردد موتورسیکلت سواران در سطح شهر اعزام کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر وضعیت به همین شکل پیش رود مطمئنا از وزیر کشور در صحن علنی مجلس سوال خواهم پرسید و پیگیر این مسئله به صورت جدی خواهم بود.

در تاریخ 26 دی ماه سال گذشته اعتراضی را به وزیر کشور که برای پاسخگویی به سوالی در همین زمینه در کمیسیون شوراها وامور داخلی مجلس حاضر شده بود ابراز کردم. پیش از آن نیز طی تذکری در صحن علنی مجلس به وزیر کشور، پیگیر وضعیت نامناسب تردد موتورسواران شدم اما متاسفانه برنامه‌ریزی و تصمیم قاطعی را برای حل این معضل در مسئولان نیروی انتظامی و پلیس راهور و وزارت کشور شاهد نبودیم

مناطق6،4 و 12 بیشترین تصادف

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: موتورسواران و عابران پیاده 72 درصد کشته‌های تصادفات رانندگی پایتخت هستند!

تصادف موتور

سردار حسین رحیمی با اشاره به تصادفات عابران پیاده در پایتخت گفت: آمارها نشان می‌دهد 46 درصد تصادفات فوتی و 30 درصد تصادفات جرحی پایتخت در سال جاری متعلق به عابران پیاده و 26 درصد تصادفات فوتی و 57 درصد تصادفات جرحی پایتخت متعلق به موتورسیکلت سواران بوده است.

وی با اشاره به کاهش 20 درصدی تصادفات فوتی و 1.7 درصدی تصادفات جرحی عابران پیاده در سال جاری افزود: در عین حال تصادفات فوتی موتورسواران نیز 47 درصد و جرحی آنها نیز 4.4 درصد امسال کاهش داشته است.بیشترین علت تامه تصادفات عابران پیاده عدم توجه به جلو و پس از آن با اختلافی حدود 60 درصد عدم رعایت حق تقدم است. در عین حال سهم تقصیر عابران پیاده در علت تامه تصادفات 8.9 درصد بوده است.

به گفته وی بیشترین وضعیت عابران پیاده در تصادفات با حدود 60 درصد عبور از عرض راه از مسیر مجاز، 13 درصد عبور از عرض راه از مسیر غیرمجاز بوده است.

در عین حال تصادفات فوتی موتورسواران نیز 47 درصد و جرحی آنها نیز 4.4 درصد امسال کاهش داشته است.بیشترین علت تامه تصادفات عابران پیاده عدم توجه به جلو و پس از آن با اختلافی حدود 60 درصد عدم رعایت حق تقدم است. در عین حال سهم تقصیر عابران پیاده در علت تامه تصادفات 8.9 درصد بوده است

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه بیشترین علت تامه تصادفات موتورسواران مقصر عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، حرکت در خلاف جهت و عبور از محل ممنوع بوده است،  گفت: در عین حال آمارها نشان می‌دهد موتورسواران در پنج درصد تصادفات خسارتی، 47.9 تصادفات جرحی و 58 درصد تصادفات فوتی مقصر بوده‌اند.

به گفته وی مناطق 6، 4 و 12 به ترتیب بیشترین مناطقی بودند که موتورسیکلت سواران در آنها تصادف کردند.

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه مجموع تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی موتورسواران نسبت به سال گذشته 66 فقره معادل دو درصد کاهش داشته است گفت: بدین ترتیب باید گفت فرهنگ سازی صورت گرفته در بخش موتورسواران توانسته است نقش موثری در کاهش کشته‌ها و مجروحان تصادف با موتورسیکلت داشته باشد هرچند که در این راه باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : خانه ملت و ایسنا