تبیان، دستیار زندگی
آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با یادکرد و تجلیل از خانواده مرحوم امیرحسین فردی در سنندج به کار خود پایان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان جشنواره شعر و داستان سوره


آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با یادکرد و تجلیل از خانواده مرحوم امیرحسین فردی در سنندج به کار خود پایان داد.

پایان جشنواره شعر و داستان سوره

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، عصر یکشنبه 27 مردادماه با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری و علیرضا شهبازی، استاندار کردستان و با حضور بیش از 400 نفر از جوانان علاقه‌مند به شعر و داستان در سینما بهمن سنندج به کار خود پایان داد.

طراحی اجرای این مراسم که با مجری‌گری رسالت بوذری انجام شد به گونه‌ای از سوی مسئولان جشنواره تدارک دیده شده بود که از ابتدای مراسم تا انتها حاضران شاهد برگزاری مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان بودند و هیچ برنامه سخنرانی در آن تدارک دیده نشده بود.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نخستین فردی بود که برای اهدای جایزه برگزیدگان جشنواره به جایگاه دعوت شد و او پیش از اهدای جایزه به خوانش شعری به یاد مرحوم شیرکو بی‌کس پرداخت که به گفته وی در شب گذشته و حین برگزاری جشنواره سروده شده بود.

محمدعلی قاسمی مدیر حوزه هنری استان ایلام و دبیر هنری این جشنواره نیز در زمان حضور روی سن و پیش از اهدای جایزه یکی از برگزیدگان این جشنواره به ارائه گزارشی بسیار کوتاه از جشنواره پرداخت و اظهار داشت: جشنواره امسال دارای تفاوت اساسی با دوره‌های قبلی بود. توجه بیش از اندازه به کیفیت آثار بود که بر مبنای آن شرکت‌کنندگان برای ارائه اثر با محدودیت‌های کیفی مواجه شدند.

محمدجواد محبت، شاعر پیشکسوت کرمانشاهی نیز از دیگر شاعران برجسته حاضر در این نشست بود که برای اهدای جایزه روی سن رفت و برای حاضران به قرائت قطعه شعری به نام داستان دو کاج شماره 2 پرداخت که به گفته وی دارای نوعی پایان‌بندی متفاوت نسبت به شعر معروف دوکاج وی بود که سال‌ها پیش در کتاب‌های درسی منتشر شده بود.

در بخش دیگری از این مراسم که به تجلیل از زنده‌یاد امیرحسین فردی اختصاص داشت، لوح سپاس و تندیس امیرحسین فردی از سوی دبیر هنری جشنواره به حافظ فردی فرزند مرحوم فردی اهدا شد.

عباس سروری، مدیر حوزه هنری کرمانشاه نیز میهمان دیگری بود که برای اهدای جایزه در این مراسم به پیشگاه مهمانان آمد و به حاضران اعلام داشت: خبر خوشی برای شما دارم که حاکی از افزایش قابل توجه سطح هوشیاری احمد عزیزی با دعای خیر شماست و امیدواریم هرچه زودتر شاهد سلامتی کامل او باشیم.

محسن مومنی شریف نیز در این مراسم و پس از دعوت برای آمدن روی سن با زبان کردی به احوالپرسی با حاضران پرداخت و در ادامه به زبان فارسی از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد.

برگزیدگان

برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

بخش داستان کوتاه بزرگسال:

مجید راستی از آذربایجان شرقی رتبه اول

مجید خادم از استان فارس رتبه دوم

سید حسین موسوی نیا از تهران رتبه سوم

بخش داستان بلند بزرگسال:

این بخش برگزیده ای نداشت و تنها علی فاطمی از اصفهان شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش ترانه و سرود

علی سلیمانی از همدان رتبه اول

پونه نیکوی از گیلان رتبه دوم

مسعود خدابندلو از استان البرز رتبه سوم

بخش شعر کودک و نوجوان:

محمد صارمی شهاب از همدان رتبه اول

مسعود طاهری عضد از همدان رتبه دوم

سیدعلی شکرالله از اصفهان رتبه سوم

بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان:

سیده عذرا موسوی از قم رتبه اول

فاطمه نفری از قم رتبه دوم

اعظم شهیدی از تهران رتبه سوم

و سید مهرداد موسویان شایسته تقدیر

بخش شعر کلاسیک:

محمد حسین ملکیان از اصفهان رتبه اول

محسن رضوانی از تهران رتبه دوم

علی فردوسی از اصفهان رتبه سوم

بخش شعر نو:

یزدان تورانی از تهران رتبه اول

مهدی عرب اسدی از سمنان رتبه دوم

سلمان نظافت یزدی از خراسان رضوی رتبه سوم

بخش ادبیات کردی:

محمد مرادی نصاری از ایلام به عنوان برگزیده و زینب اکبری از کرمانشاه، محسن زارعی از ایلام و سحر مصطفایی از کردستان شایسته تقدیر

محمدجواد محبت، شاعر پیشکسوت کرمانشاهی نیز از دیگر شاعران برجسته حاضر در این نشست بود که برای اهدای جایزه روی سن رفت و برای حاضران به قرائت قطعه شعری به نام داستان دو کاج شماره 2 پرداخت که به گفته وی دارای نوعی پایان‌بندی متفاوت نسبت به شعر معروف دوکاج وی بود که سال‌ها پیش در کتاب‌های درسی منتشر شده بود

یک سوم کتاب‌های پرفروش کشور متعلق به حوزه هنری است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در حاشیه اختتتامیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در نشستی رسانه‌ای با حضور اهالی رسانه شرکت کرد و به سئوالات آنها پاسخ داد.

مومنی نخست در در مورد تعامل حوزه هنری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره مدیریت علی جنتی اظهار داشت: ما در وزارت آقای حسینی رابطه خوبی با وزارت ارشاد داشتیم و تقریبا در تمام معاونت‌ها تعاملاتمان به خوبی پیش می‌رفت هرچند که این اواخر در حوزه سینمایی اختلافاتی داشتیم. البته مسئولان وزارت ارشاد نیز تعامل و همکاری خوبی با حوزه هنری داشتند که در طول تاریخ حوزه هنری بی‌نظیر بوده است. این همکاری حتما در دوران وزارت آقای جنتی نیز ادامه خواهد داشت.

مومنی ادامه داد: ما بر مسئولیت سنگین وزارت ارشاد در ساماندهی حوزه فرهنگ، سیاستگذاری و هماهنگی امور فرهنگی کشور واقفیم. اگر همکاری و حمایت از این فعالیت‌ها انجام نشود، قطعا در حوزه فرهنگ موفق نخواهیم بود. بر همین مبنا ما نیز به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در عین حال باید تاکید کنم که حوزه هنری، حوزه هنری انقلاب اسلامی است که نسبت به سازمان‌های رسمی وظیفه دیگری نیز دارد که چیزی نیست جز احساس وظیفه‌ای که نسبت به انقلاب اسلامی در آن وجود دارد. بنابراین آنچه که مربوط به انقلاب اسلامی است در فعالیت ما با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. این مسئله هم در تولید، هم در توزیع و هم در سیاستگذاری خودش را نشان خواهد داد.

مومنی تاکید کرد: خوشبختانه وزیر ارشاد فعلی از مبارزان پیش از انقلاب اسلامی بود که اگر نام و شهرتی هم دارد به برکت انقلاب اسلامی است و مطمئنیم حساسیت وی نسبت به مسائل انقلاب از ما بیشتر خواهد بود و امیدواریم که همکاری‌های ما در این دوره بیشتر از قبل باشد.

رئیس حوزه هنری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در صورت ابقاء در سمت خود آیا رویکردتان در حوزه‌های مختلف تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: قطعا رویکردهای حوزه هنری همانی است که می‌بینید و تغییری نخواهد داشت. سیاست‌های حوزه هنری به گونه‌ای اجرایی شده است که  اگر بنده هم نباشم به همین صورت فعلی اجرا خواهد شد و به جلو می‌رود.

وی ادامه داد: حوزه هنری در روزگارانی که تیراژ کتاب بسیار پایین بود، پیشگام حوزه نشر شد و استقبال از کتاب را به اندازه‌ای که در شان نظام جمهوری اسلامی باشد، رساند. حداقل کاری که در حوزه هنری انجام شده است این است که در حیطه فعالیت‌های آن در بخش کتاب ذائقه‌سازی شده و شمارگان کتاب‌ها به حد غیرقابل قیاس با گذشته ارتقا یافته است. لذا شک ندارم که حوزه هنری از این حیث سیاست‌های درستی را انتخاب کرد و به گمان من موجب پیشرفت آن شده است.

مومنی شریف در ادامه سخنان خود با اشاره به سابقه فعالیت حوزه هنری در بخش انتشارات گفت: در سال‌های گذشته کتاب‌های پرمخاطب در کتابخانه‌های عمومی کشور به طور عمده کتاب‌های خاصی بودند که به لحاظ ادبی چندان قابل افتخار نبود، ولی اکنون از 10 کتاب پرمخاطب کشور حداقل 3 کتاب مربوط به آثار حوزه هنری است و مطمئنم که امروز این استقبال‌ها بیشتر هم شده است. البته اشکالاتی هم وجود دارد مثلا تعداد کتابفروشی‌ها باید بیشتر شود و یا دسترسی مردم به کتاب باید اصلاح شود که این مسئله چندان به فعالیت حوزه هنری مربوط نمی‌شود. امروز در کشور نهادهایی مانند مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نهادهای مشابه وجود دارند که ان‌شاءالله کمک خواهند کرد تا وضعیت از این بهتر باشد.

در ادامه این نشست خبری، رئیس حوزه هنری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به کارنامه خود در طول سه سال گذشته می‌دهد، گفت: من معلم سختگیری هستم و لذا درست نیست که به خودم نمره بدهم. شما هم اجازه بدهید دیگران این کار را بکنند؛ اما می‌خواهم بگویم وقتی مدیریت جدید در حوزه هنری برسر کار آمد این مرکز فرهنگی را به طور کامل می‌شناخت. این نکته مهمی است که امیدوارم که در نهادی دیگر کشور هم رخ دهد اگر بنده و همکارانم حوزه هنری را نمی‌شناختیم در طول این 3-4 سال به طور قطع هنوز نتوانسته بودیم کاری مشخص انجام دهیم. شاید این موضوع از بیرون ساده به نظر آید، اما حوزه هنری مکان بسیار پیچیده‌ای است که تصمیم‌گیری در آن ظرایفی دارد که باید رعایت شود.

مومنی ادامه داد: حوزه هنری نهادی بود که سال‌ها کسی نمی‌توانست برای آن فردی را به عنوان معاون هنری انتخاب کند؛ چرا که برابر نظر مدیران قبلی فرضی وجود نداشت که همه هنرمندان و بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر او را بشناسند، اما این اتفاقات در دوره مدیریت جدید رخ داد.

رئیس حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: ما در حوزه هنری در سه سال گذشته درست گام برداشته‌ایم و اشتباهی نکرده‌ایم که اگر الان قرار باشد به گذشته برگردم بگویم آن را اصلاح خواهم کرد. البته تاکید می‌کنم که در برخی از حوزه‌ها کار ما سخت‌تر بوده اما مثلا در حوزه کتاب راه را درست رفته‌ایم. در بخش سینمایی هم تاکید دارم که مشکلات از سایر بخش‌ها بیشتر بود، اما امروز مشخص است که در حوزه هنری چه اتفاقاتی در حوزه سینمایی در حال رخ دادن است. هرچند که هنوز آنچه که مد نظر ماست اتفاق نیفتاده است.

بخش ادبیات تبیان


منبع: مهر