تبیان، دستیار زندگی
گولیلمو مارکونی در 25 آوریل 1874 در بولوگنا ایتالیا متولد شد، او علاقه ی زیادی به فیزیک و علوم الکترونیکی داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گولیلمو مارکونی (مخترع رادیو)
گولیلمو مارکونی

گولیلمو مارکونی در 25 آوریل 1874 در بولوگنا ایتالیا متولد شد، او علاقه ی زیادی به فیزیک و علوم الکترونیکی داشت. وی دومین پسر خانواده جوزپه مارکونی و آنی جیمسون که از خانواده های اشراف و متشخصین ایتالیا به شمار می رفتند، بود. او برای خود تاریخچه ی خانوادگی بزرگی داشت.

مارکونی به طور خصوصی درس خواند و تحصیلاتش را زیر نظر معلمان کار کشته ایتالیایی در بولوگنا و فلورانس ادامه داد. به عنوان یک پسربچه علاقه زیادی به فیزیک و علوم الکترونیکی داشت و کارها و پژوهش های کسانی مثل ماکسول، هرتز و....را بررسی و مطالعه میکرد.

در سال 1895 تجربیات و فعالیتهای آزمایشگاهی اش را در لابراتوار پدرش در پونتچیو شروع کرد جایی که اولین سیگنالها و نشانه های رادیویی تلگراف بی سیم را در فاصله یک و نیم مایلی مخابره کرد. در سال 1896  مارکونی تجهیزات آزمایشگاهی خود را به انگلیس آورد و در آنجا با سر ویلیام پریس مهندس الکترونیک اداره پست آشنا شد و بعد از یک سال حق ثبت امتیاز اولین سیستم تلگراف بی سیم را دریافت کرد و این اختراع را به نام خود ثبت کرد.

تاسیس کمپانی مارکونی

مارکونی یکی از دستگاههای فرستنده رادیویی خود یعنی سیستم مخابره بی سیم را در لندن بین ایستگاه مخابراتی سالیسبوری  و بریستول در معرض نمایش گذاشت و در ژولای 1897 کمپانی تلگراف بی سیم و سیگنال را با مسوولیت محدود تاسیس کرد. این شرکت در سال 1900 به کمپانی تلگراف بی سیم مارکونی تغییر نام داد. در همان سال سیستم بی سیم خود را در حضور مقامات دولتی ایتالیا در اسپزیا  به معرض نمایش گذاشت. این نمایش در ایتالیا در فاصله 12 مایلی انجام شد که رکوردی چشمگیر تا آنزمان بود.

در سال 1899 ارتباط تلگراف بی سیم میان دو کشور فرانسه و انگلیس برقرار شد. او ایستگاههای بی سیم ثابتی را در نیدلز، ایسل آو ویت ، بورن موث و پس از آن در هاون هتل ، پول و دورست ایجاد کرد. وی همچنین در سال 1900 شماره مشهور 7777 را برای امتیاز مخابرات بی سیم فرکانس را به نام خود ثبت کرد.

در 1902 در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تاثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی سیم را کشف کرد

یک فرضیه با اثبات تجربی

در دسامبر سال 1901 او توانست فرضیه امواج رادیویی که تحت تاثیر چرخش زمین و در مدار آن قرار نمی گرفتند را اثبات کند. او با بیان این فرضیه اقدام به مخابره کردن اولین سیگنالهای امواج رادیویی در دریای آتلانتیک میان پولدهو، کورن وال و سنت جونز، نیو فاوند لند به فاصله 2100 مایلی کرد.

سالهای 1902 تا 1912 او اختراعات دیگری را به ثبت رساند. در 1902 در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تاثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی سیم را کشف کرد و در همان سال امتیاز رد یاب مغناطیسی خود را که پس از آن تبدیل به گیرنده استاندارد امواج رادیویی شد ثبت نمود. این گیرنده برای سالهای طولانی یک الگوی استاندارد و جامع بود.

رادیو در ایران‌

تاسیس رادیو در ایران با تلگراف بیسیم ارتباط دارد بنابراین برای درك بهتر از چگونگی تاسیس رادیو نظری می اندازیم به بنیانگزاری تلگراف بیسیم در ایران در اواخر سال 1303 در دویست هزار متر مربع زمینهای (قصر قاجار) مقدمات راه اندازی تلگراف بیسیم توسط وزارت جنگ فراهم شد و نخستین دكل موج بلند به ارتفاع 120 متر كه هنوز پایه آن موجود است نصب گردید و در بیست و چهارم اردیبهشت 1304 دستگاه 20 كیلو واتی موج بلند نصب شد و در ششم اردیبهشت 1305كار بیسیم با پخش تلگرافی برای دعوت عمومی برای همكاری به كشورهای مختلف جهان افتتاح گردید.

در سال 1307 نصب دو دستگاه موج كوتاه آغاز و در سال 1309 از آانها بهره برداری و مركز گیرنده به نجف آاباد تهران و مركز مخابرات به میدان توپخانه منتقل شد.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: آلفا

سایت رادیو

مطالب مرتبط:

صائب تبریزی

پروفسور فاطمی

شیخ بهایی

قیصر امین پور و شعرهایی از جنس مردم

عباس دوران ما

عباس یمینی شریف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.