تبیان، دستیار زندگی
پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت، شامگاه گذشته 26 مرداد، با تقدیر از چند هنرمند پیشکسوت، به نت سکوت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نت پایانی موسیقی مقاومت


پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت، شامگاه روز 26 مرداد، با تقدیر از چند هنرمند پیشکسوت، به نت سکوت رسید.

ختم موسیقی مقاومت

در مراسمی که در تالار وحدت برگزار شده بود،‌ سرپرست دفتر موسیقی در سخنانی مطرح کرد: با ذکر این موضوع که موسیقی مقاومت محک و میزان سنجش ما به هنر و ارزش است‌، افتخار دارم سالروز ورود آزادگان به کشور را نیز به شما تبریک بگویم.

علیرضا پاشایی ادامه داد: از معاون امور هنری به خاطر حمایت‌های ویژه از این جشنواره قدردانی می‌کنم و جا دارد از حضور ارزشمند هنرمندانی که کیفیت جشنواره را ارتقا دادند، تشکر کنم.

در بخش دیگری از این مراسم محمد گلریز با ارائه گزارشی گفت: پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت با هدف ترویج فرهنگ مقاومت در راستای بیداری اسلامی و تحکیم مقاومت که امروز بیش از هر وقت نیازمند ملت است، برگزار شد.

دبیر جشنواره افزود: مردم این روزها بیش از هر وقت دیگری مورد تهدید غرب و به ویژه آمریکا قرار دارند و ما باید بدانیم که با استفاده به جا و مناسب از موسیقی باعث ایجاد شادی در مردم ‌می‌شویم و اینجاست که نقش غیر قابل انکار موسیقی را در دفاع مقدس در میابیم.

او ادامه داد: باید بستری را برای چنین جشنواره‌هایی فراهم کنیم برگزاری این جشنواره‌ها فرصت مناسبی است تا از حضور هنرمندان فعال در عرصه مقاومت بهره بریم تا شاید بتوانیم در برابر موسیقی‌های مبتذلی که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند با استفاده از هنرمندان متعهد قرار گیریم.

دبیر جشنواره پنجم همچنین گفت: باید برای چنین هنرمندانی فرصتی برای شکوفا شدن ایجاد کنیم.

محمد گلریز در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت از 23 تا 25 مرداد ماه در تهران ‌برگزار شد و این در حالی بود که کرمانشاه ‌، ایلام و فارس نیز با اجرای سرود مقاومت و سایر برنامه‌ها میزبان جشنواره بوده‌اند که کانون سرودهای مساجد کل کشور نیز همکاری خوبی در این راستا داشته‌اند.

او ادامه داد: جشنواره در بخش‌های گروه نوازی، موسیقی کلاسیک ایرانی‌، ترانه سرایی‌، آواز جمعی‌ و ... برگزار شد که به صورت رقابتی در سالن‌های برج میلاد و فضای باز انجام شد.

گلریز درباره بخش پاپ جشنواره توضیح داد: در بخش موسیقی پاپ از خوانندگان جوان و مطرح دعوت به عمل آمد که اجراهایی را در دو سانس در برج میلاد تهران ارائه دهند که مورد استقبال و توجه بی‌سابقه مردم قرار گرفت. امیدوارم با این رویکرد بتوانیم در سال‌های آینده جشنواره را تداوم دهیم.

این هنرمند به رونمایی از سه آلبوم موسیقی از جمله «یک خیابان سهم یک افسانه نیست»،‌ »بدرقه» و «پلاک عاشقِی» اشاره کرد و گفت: تعدادی از گروه‌های نظامی نیز در فضای باز جشنواره به اجرا پرداختند.

همچنین معاون امور هنری نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران در سخنانی گفت: هم اکنون در اولین روز و ساعات دولت تدبیر و امید هستیم و اولین روز فعالیت کابینه یازدهم است.

در بخش موسیقی پاپ از خوانندگان جوان و مطرح دعوت به عمل آمد که اجراهایی را در دو سانس در برج میلاد تهران ارائه دهند که مورد استقبال و توجه بی‌سابقه مردم قرار گرفت. امیدوارم با این رویکرد بتوانیم در سال‌های آینده جشنواره را تداوم دهیم

شاه آبادی گفت: حسن این جشنواره این است که با این رخداد ارزشمند مصادف شده است و امیدوارم دولت یازدهم در همه عرصه‌های فرهنگی ،‌ اقتصادی‌، سیاسی‌ و... آغازی خوش و توام با پیشرفت برای کشور داشته باشد.

وی افزود: برای وزیر محترم و فرهیخته جدید علی جنتی آرزوی توفیق دارم و امیدوارم در دولت جدید تمام بخش‌های فرهنگی به ویژه موسیقی تحولی جدی و کارآمد داشته باشد.

شاه آبادی یادآور شد: عرصه موسیقی نیازمند توجه و تمرکز بیشتر مدیران است اگر به مسیر تطور موسیقی در کشور و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نگاهی تعامل انگیز داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در این راستا فراز و فرودهایی وجود داشته که از زوایای مختلف قابل بررسی است.

معاون امور هنری همچنین گفت: آنچه مورد توجه من قرار می‌گیرد این است که ژانر موسیقی مقاومت در این مسیر چه جایگاهی داشته است چرا که این موضوع قطعا برای اهالی موسیقی فعال در این ژانر قابل تاکید است و شما به عنوان هنر دوستان این رشته قطعا دغدغه‌های جدی در این زمینه داشته‌اید.

او ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) گره‌های بسیاری را باز کرده‌اند که اگر به دست ایشان باز نمی‌شد این گره‌ها همچنان ناگشوده باقی می‌ماند.

او تاکید کرد: محیطی که موسیقی به آن تعلق دارد و فرهنگی که در آن رشد و نمو پیدا می‌کند بسیار مهم است چرا می‌گویند موسیقی برای مجلس لهو و لعب حرام است؟ زیرا بستری که موسیقی در آن اجرا می‌شود دارای اهمیت است در تمام دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایی که موسیقی مقاومت در آن عرصه آمده است باعث تاثیرگذاری در قلب مردم شده است.

شاه آبادی همچنین گفت: به تاثیر موسیقی در دوران دفاع مقدس نگاه کنید که چگونه موجب تهییج رزمندگان می‌شد.

او در بخش دگیری از سخنانش به هیجاناتی که موسیقی ایجاد می‌کند اشاره کرد و افزود: باید موسیقی در این ژانر تقویت شود و امیدوارم دفتر موسیقی نیز بیش از پیش به این نکته توجچه داشته باشد همچنین جشنواره پنجم توانست در بعضی از حوزه‌ها نوآوری ویژه داشته باشد.

ختم موسیقی مقاومت

در بخش دیگری از این مراسم گروه‌های نظامی ‌، گروه سرود «نسیم قدر» و رضا یزدانی به اجرای برنامه پرداختند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

سپس پیروز ارجمند‌، علیرضا پاشایی و محمد گلریز برای تجلیل از چند هنرمند پیشکسوت به روی صحنه آمدند.

اکبر محمدی (نوازنده کلارینت ارکستر سمفونیک تهران) ،‌ رمضان عظیمی(آهنگساز و هنرمند بسیجی)،‌ هادی منتظری(آهنگساز ‌، تنظیم کننده و نوازنده کمانچه) و علیرضا نادری از خوانندگان فولکلور مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم محسن نفر مورد تقدیر قرار گرفت.

در پایان مراسم نیز برگزیرگان بخش‌های رقابتی جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.

ترانه سرایی: احمد امیر خلیلی و رضا نیکوکار

آهنگسازی کلاسیک ایرانی: تندیس جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر: مژگان خوش اندام، شهباز شاهین‌پور

آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی و آواز جمعی: تندیس جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر: شهباز شاهین‌پور، رضا خسروی و مسعود نکویی

آهنگسازی موسیقی روز: تندیس جشنواره، جایزه نقدی و لوح تقدیر: امید حجت، سید رضا مرتضوی

گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی: تقدیر از گروه‌های موسیقی «هرای» به سرپرستی نسترن ابوالحسن‌زاده و «سروهای امید» به سرپرستی یونس غلامزاده علم

رتبه برگزیده: گروه موسیقی «آوای کرمانشاه» به سرپرستی علی احمدی

گروههای آواز جمعی: رتبه برگزیده: گروه آوازی «سونات» به سرپرستی محسن بافنده، گروه کر «آرپژ» به سرپرستی محمدرضا عطریان

گروه نوازی موسیقی روز: رتبه برگزیده: گروه موسیقی کاوه آفاق و گروه موسیقی کیا کلهری، کسرا عزیزا

بخش هنری تبیان


منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)