تبیان، دستیار زندگی
یکی از عوامل غفلت از دعا برای فرج امام زمان، عدم آگاهی به زندگی لذتبخش در زمان ظهور آن بزرگوار است. برای اینکه موالیان حضرت بدانند در زمان ظهور چه تحول عجیبی در دنیا پیدا می‌شود، خواندن این مقاله به آنان توصیه می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی دلپذیر در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج)

ظهور


یکی از عواملی که سبب می شود مردم از دعا کردن برای فرج امام زمان علیه السلام غفلت ورزند، عدم آگاهی آنها به زندگی لذت بخش در زمان ظهور آن بزرگوار است. برای اینکه موالیان و دوستان حضرت بدانند در زمان ظهور چه تحول و دگرگونی عجیبی در دنیا پیدا می شود، به چند روایت از حضرات ائمه معصومین علیهم السلام اشاره می کنیم.

دگرگونی جهان

امام صادق علیه السلام تحول جهان را در زمان ظهور حضرت صاحب الامر والزمان در پرتو آیه شریفه « وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا » (1) چنین بیان می فرماید:

هنگامی که قائم ما قیام کند:

1 - زمین با نور پروردگارش روشن می شود.

2 - مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند.

3 - تاریکی از بین می رود.

4 - عمر انسان بقدری طولانی می شود که خداوند هزار پسر به او مرحمت می کند.

5 - خزاین نهفته زمین بر مردم ظاهر می شود ودر برابر دیدگان آنها قرار می گیرد.

6 - مردم به دنبال کسی می روند که از آنها زکات وصدقات بپذیرد ونمی یابند.

7 - مردم به فضل پروردگارشان بی نیاز می شوند. خداوند توفیق یاری آن بزرگوار وزندگانی کردن در زیر سایه اش را به تمام شیفتگانش مرحمت فرماید. (2)

تقسیم ثروت به طور مساوی

بی عدالتی ها و ظلم هایی که در عالم می شود، به خاطر کمبود ثروت نیست، بلکه به دلیل تقسیم ظالمانه آن در جهان است. در مقابل هزاران انسان گرسنه ای که هر روز در گوشه وکنار کشورهای فقیر و غنی از کمبود غذا می میرند، انسانهای زیادی هستند که بر اثر پر خوری و افراط در عیش و نوش هلاک می شوند، واین به خاطر تقسیم غیر عادلانه ثروت در جوامع بشری است.

امت من در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) آن چنان از نعمتها برخوردار می شوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. آسمان سیل آسا بر آنان فرو می ریزد، زمین تمام گیاهانش را می رویاند وثروت آن روز روی هم انباشته می شود و هر کس بگوید: ای مهدی، بر من عطا کن. می فرماید: بگیر (و به او عطا می کند)

ولی در عصر پر شکوه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم - روحی وارواح العالمین مقدمه له الفداء - ثروت به طور مساوی زیر نظر آن عدل مطلق تقسیم می گردد، چنانکه در احادیث مختلف وارد شده است:

چون مهدی ما اهل بیت قیام نماید، ثروت را به طور مساوی تقسیم می کند وعدالت را در بین مردم پیاده می کند. (3)

رضایت و خشنودی عمومی

در حکومت عدل پرور حضرت ولی عصر علیه السلام تمام مردم از او خشنود می شوند حتی پرندگان هوا ودرندگان صحرا، چنانکه در احادیث شریف آمده است:

اهل زمین وآسمان با پرندگان هوا، درندگان صحرا وماهیان دریا، همه وهمه از او خشنود می شوند. (4)

خشنودی در دل زندگان ومردگان نیز پیدا می شود، چنانکه در حدیث آمده است:

مومنی باقی نماند جز اینکه این خشنودی به او می رسد، یا در قلبش ویا در قبرش. (5)

در زمان آن نازنین، دلهای مردم همه بی نیاز می گردد وحرص وطمع وصفت زیاده طلبی از قلوب آنها زایل می شود ودلها نیز صفت بزرگواری پیدا می کنند

بی نیازی همگانی

در زیر سایه حکومت عدالت گستر آن امام همام، همگان مستغنی می شوند به اندازه ای که در روی زمین محتاجی پیدا نمی شود که زکات وصدقات را بپذیرد، چنانکه در روایات مختلف بیان شده است:

زمانی برای مردم خواهد رسید که انسان شمشهای طلا با خود حمل می کند که در راه خدا انفاق کند، ولی کسی (فقیری) را پیدا نمی کند که آن را قبول کند. (6)

انسان در آن روز (در زمان حکومت حضرت ولی عصر علیه السلام) برای صدقات ومبرات خود جایی پیدا نمی کند، چون بی نیازی همه مومنان را فرا می گیرد. (7)

حتی در زمان آن نازنین، دلهای مردم همه بی نیاز می گردد وحرص وطمع وصفت زیاده طلبی از قلوب آنها زایل می شود و دلها نیز صفت بزرگواری پیدا می کنند:

در روزگار او پروردگار بی نیازی را در دل این امت قرار می دهد.(8)

در زمانی کنونی که دوران غیبت آن عزیز است، هر کس گدایی آستان ملک پاسبانش را آموخت، از غیر او مستغنی گردید وبی نیاز شد، زیرا گدایی در خانه اش از سلطنت دنیا وآخرت بمراتب ارزشمندتر است.

امنیت در تمام آفرینش

در عهد شکوهمند منجی عالم بشریت حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) دلهای مردم از کینه وعداوت خالی می شود وسرانجام امنیت وآرامش سراسر گیتی را فرا می گیرد.

کینه ها از دلها زدوده می شود ودرندگان وچهارپایان با یک دیگر سازش می کنند تا جایی که یک زن با طبقی بر سر از عراق تا شام تنها سفر می کند، همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می گذارد و درنده ای او را نمی آزارد و گرفتار ترس و اضطراب نمی شود. (9)

ظهور

نزول برکات آسمانی و خروج نعمات زمینی

در احادیث گوناگونی آمده است که در زمان آن حجت حق برکات آسمانی زیاد می گردد وگنجهای زمینی ظاهر می شود:

زمین چیزی از بذرهای خود را نگه نمی دارد مگر اینکه آن را بیرون می دهد، وآسمان چیزی از باران رحمتش را نگه نمی دارد جز اینکه آن را سیل آسا بر مردم فرو می ریزد. (10)

ابن عباس از رسول خدا روایت می کند که درباره حکومت جهانی مهدی موعود علیه السلام فرماید:

چهارپایان در امانند ودرندگان سازش می کنند وزمین پاره های جگرش را بیرون می ریزد.

ابن عباس سوال می کند: پاره های جگر زمین چیست؟ رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: مانند ستونهایی از طلا ونقره است.(11)

آبادانی جهان

در عصر پر نور حضرت ولی عصر علیه السلام طبق احادیث وارده سر تا سر جهان آباد می شود:

در روی زمین خرابه ای باقی نمی ماند جز اینکه آباد می شود. خرابی جهان بر اثر ظلم وبی عدالتی است، اما هنگامی که آن خسر و عدالت گستر بر جهان حاکم باشد، تمام ویرانی ها تبدیل به آبادانی می گردد تا جایی که همگان آرزو می کنند ای کاش پدران، مادران وعزیزان از دست رفته شان زنده بودند و طعم زندگی لذتبخش زمان حکومت آن یوسف زهرا (س) را می چشیدند. (12)

بر هر ظالم وظالم زاده پیروز می گردد وعدالتش آن قدر در جهان آشکار می شود که زندگان آرزو می کنند ای کاش در گذشتگانشان بودند وآن زندگی شکوهمند وروزگار طلایی را می دیدند. (13)

رفاه همگانی

رفاه عمومی در زمان آن خورشید فروزان ولایت به اوج خود می رسد، چنانکه در روایات مختلف از طرق فریقین آمده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:

امت من در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) آن چنان از نعمتها برخوردار می شوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. آسمان سیل آسا بر آنان فرو می ریزد، زمین تمام گیاهانش را می رویاند وثروت آن روز روی هم انباشته می شود وهر کس بگوید: ای مهدی، بر من عطا کن. می فرماید: بگیر (و به او عطا می کند). (14)

اکنون که در دوران فراق جانسوزش هستیم، ولی نعمت ماست وهمه نیازهای مادی ومعنوی ما را از خوان کرمش مرحمت می فرماید. اگر چه رعایای خوبی برای آن مولا نیستیم اما آن کریم وکریم زاده به اعمال زشت ما نمی نگرد وما را از عطا واحسانش محروم نمی گرداند.

نا اهلم وسزای نوازش نیم ولی  * * *  نا اهل واهل پیش کریمان برابر است

بی عدالتی ها و ظلم هایی که در عالم می شود، به خاطر کمبود ثروت نیست، بلکه به دلیل تقسیم ظالمانه آن در جهان است. در مقابل هزاران انسان گرسنه ای که هر روز در گوشه و کنار کشورهای فقیر و غنی از کمبود غذا می میرند، انسانهای زیادی هستند که بر اثر پر خوری و افراط در عیش و نوش هلاک می شوند، واین به خاطر تقسیم غیر عادلانه ثروت در جوامع بشری است

فزونی دام ها

هنگامی که در جهان فزونی گیاه باشد، فزونی دامها نیز به وجود می آید که در احادیث به این فزونی تصریح شده است:

در پایان امت من (آخر الزمان) مهدی (علیه السلام) خارج می شود که خداوند با باران رحمتش او را سیراب می کند، زمین گیاهش را می رویاند، ثروت به طور مساوی تقسیم می گردد، دام در جهان افزون می شود و امت اسلامی با عظمت می گردد. (15)

اصلاح مزاحمت ها و رفع نقصان ها

در دنیای کنونی، ما شاهد هستیم که مردم به اشکال مختلف برای یکدیگر مزاحمت ایجاد می کند، اما در دوران با شکوه حکومت ولی الله الاعظم تمام مزاحمت ها به هر شکلی که باشد، از بین می رود. در ده ها حدیث به نمونه هایی از این اقدامات اصلاحی اشاره شده است که ما در اینجا به بیان یک نمونه بسنده می کنیم:

راههای اصلی را توسعه می دهد، بالکون هایی را که به داخل جاده ها (و خیابان) آمده بر می دارد و ناودان‌هایی را که به کوچه ها می ریزد از بین می برد. هیچ بدعتی نمی ماند جز اینکه از بین می برد و هیچ سنتی نمی ماند مگر اینکه بر پا می دارد. (16)

راستی چه شیرین است زندگی در زیر سایه اش و در زمان حضورش. در خاتمه این بحث دست به دعا بر می داریم و می گوییم: پروردگارا، لباس فرج را بر اندام زیبای دلربایش بپوشان ودل نازنینش را با بشارت ظهورش مسرور فرما وتوفیق دیدار جمال ملکوتیش را با عافیت نصیب گردان بمنک وکرمک یا ارحم الراحمین.

پی نوشت:

(1) زمر / 69.

(2) بحارالانوار، ج 52، ص 337.

(3) عقد الدرر، ص 40.

(4) الحاوی للفتاوی، ج 2، ص 82.

(5) اعلام الوری، ص 435.

(6) صحیحی بخاری، ج 2، ص 136.

(7) اعلام الوری، ص 432.

(8) الحاوی للفتاوی، ج 2، ص 64.

(9) بشاره الاسلام، ص 236.

(10) مستدرک حاکم، ج 4، ص 465.

(11) همان ماخذ، ص 514.

(12) اعلام الوری، ص 433.

(13) الحاوی للفتاوی، ج 2، ص 61.

(14) عقدر الدرر، ص 170.

(15) تاریخ ما بعد الظهور، ص 774.

(16) ارشاد مفید، ص 365.

بخش مهدویت تبیان


منبع: آثار دعا براى فرج امام زمان (باتصرف و تلخیص) . سید حسین هاشمی نژاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.