تبیان، دستیار زندگی
موتورولا بالاخره از گوشی مرموز و خبرساز خود یعنی موتو ایکس پرده برداشت. موتو ایکس نوید حضوری قدرتمند را در بازار گوشی‌های هوشمند می‌دهد. از طراحی و ویژگی‌های نوآورانه گرفته تا تعامل با محیط خارج و قابلیت شخصی سازی، از هر لحاظ جذاب به نظر می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه خوبی‌های موتوایکس


موتورولا بالاخره از گوشی مرموز و خبرساز خود یعنی موتو ایکس پرده برداشت. موتو ایکس نوید حضوری قدرتمند را در بازار گوشی‌های هوشمند می‌دهد. از طراحی و ویژگی‌های نوآورانه گرفته تا تعامل با محیط خارج و قابلیت شخصی سازی، از هر لحاظ جذاب به نظر می‌رسد.

همه خوبی‌های موتوایکس

کنترل بدون نیاز به لمس: این یک ویژگی شاخص در موتو ایکس است، کاربر موتو ایکس برای دسترسی به Google Now نیازی به روشن کردن صفحه نمایش، لمس آن یا حتی خارج کردن آن از جیب ندارد! کافی است که سه کلمه جادویی Okay, Google Now را بگویید و تمام! موتو ایکس همیشه گوش به زنگ است که هر وقت لازم بود فرمان صوتی احضار Google Now را از شما دریافت کند.

Google Now حالا هر کاری را که «سیری» می‌کند، برایتان انجام می‌دهد و حتی فراتر از آن. Google Now به سۆال‌هایتان پاسخ می‌دهد، قرارهایتان را مدیریت می‌کند، موسیقی درخواستی شما را پخش می‌کند و دستیار شخصی شما می‌شود.

همه خوبی‌های موتوایکس

یک مثال کلاسیک: Google Now می‌تواند به شما اخطار بدهد که یک جلسه کاری را زودتر تمام کنید، چون ترافیک به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است و شما ممکن است نتوانید به قرار بعدی برسید!

دومین کنترل بدون لمس موتو ایکس Active Display نام دارد که سیستمی با مصرف انرژی پایین برای نمایش آگاهسازی ها بدون نیاز به بیدار کردن تلفن است و می تواند با شارژ کامل باتری یک روز تمام در خدمت کاربر باشد. موتورولا این دو مورد را راه های ارتباطی بی دردسرتر و طبیعی تری برای محصولش می داند.

همه خوبی‌های موتوایکس

گرفتن عکس های سریع: برای گرفتن عکس کافی است دستی که تلفن در آن است را تکان دهید انگار که مگسی-چیزی روی آن نشسته باشد. در نتیجه موتو ایکس بی درنگ می فهمد که وقت عکس گرفتن است و اپلیکیشن دوربین را باز می کند. جالب تر اینکه برای سرعت بخشیدن به عکاسی کل صفحه نمایش تبدیل به شاتر می شود تا با لمس هر نقطه از آن عکس ثبت شود. با نگه داشتن طولانی تر انگشت هم چندین عکس پشت سر هم گرفته می شود. موتورولا می گوید با این روش ظرف 1.5 ثانیه از جیب به عکس (!) خواهید رسید. چیزی که مدعی است برای سایر رقبا 3 ثانیه یا بیشتر است. البته تکان دادن تلفن هم چندان کار کم خطری نیست.

موتورولا قصد دارد تا در آینده نزدیک یک سری ژتون‌های پلاستیکی بفروشد که هر کاربر بتواند آن را در لباسش قرار بدهد، این ژتون‌ها از فناوری NFC استفاده می‌کنند و مادامی که آنها در داشته باشید، بدون نیاز به وارد کردن پسورد می‌توانید هر باز از گوشی استفاده کنید

حفظ شارژ باتری: وقتی تلفنی مدام در حال گوش کردن به محیط اطراف برای شنیدن یک کلمه یا عبارت خاص باشد یا انتظار این را بکشد که شما تکانش دهید تا اپ دوربین را باز کند عمر باتری در معرض خطر قرار می گیرد. موتورولا برای دوری از این خطر از معماری خاصی که قبلا نیز به آن پرداختیم و سیستم پردازشی X8 نام دارد استفاده کرده که در آن یکی از هسته های بسیار کم مصرف مختص شنیدن کلمات برای فعال سازی Google Now است و به این طریق به بقیه فرصت استراحت می دهد. یک هسته کم مصرف دیگر نیز سنسورها را کنترل می کند -برای مثال شتاب سنج وظیفه باز کردن اپ دوربین بعد از تکان دادن تلفن را دارد.

همه خوبی‌های موتوایکس

احراز هویت کاربر، بدون دخالت دست: الان به جز جمعی از آدم‌های نادان، همه برای گوشی‌شان پسورد گذشته‌اند! اما واقعا وارد کردن پسورد در هر جلسه کار تکراری و خسته‌کننده‌ای است، به همین خاطر موتورولا قصد دارد تا در آینده نزدیک یک سری ژتون‌های پلاستیکی بفروشد که هر کاربر بتواند آن را در لباسش قرار بدهد، این ژتون‌ها از فناوری NFC استفاده می‌کنند و مادامی که آنها در داشته باشید، بدون نیاز به وارد کردن پسورد می‌توانید هر باز از گوشی استفاده کنید.

همه خوبی‌های موتوایکس

اندروید تقریبا خالص: در این چند ساله سازندگان گوشی‌های اندرویدی، اندروید را کمی دستکاری می‌کردند، عمدتا با این هدف که با رقبای خود فرق داشته باشند و تمایز ایجاد کنند. اما موتورولا چنین راهبردی را ندارد و دوست دارد از اندروید خالص 4,2,2 در موتو ایکس استفاده کند، تنها تفاوت‌های جزئی در قسمت آگاه‌سازی‌ها، فعال‌سازی صوتی و دوربین است.

یک مزیت این راهبرد این است که می‌توان اندروید را خیلی زودتر نسبت به سایر گوشی‌ها در آن به روزرسانی کرد.

البته گوگل پیش از این برای نرانجاندن دل سایر گوشی‌سازهای اندرویدی، تصریح کرده است که موتورولا هیچ دسترسی مستقیمی به گروه اندروید گوگل ندارد و گوگل موتورولا، سامسونگ، اچ تی سی و بقیه را به یک چشم می‌بیند و بنابراین موتو ایکس در شرایط یکسانی مثلا باید گوشی نکسوس رقابت کند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نارنجی، یک پزشک