تبیان، دستیار زندگی
25 تندیس به بهترین های جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل اهدا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

25 تندیس در افق نو


25 تندیس به بهترین های جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل اهدا می شود.

افق نو

روابط عمومی دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل (افق نو) با اعلام این خبر عناوین جوایز بخش های مختلف این رویداد سینمایی را به این ترتیب اعلام كرد:

هیئت داوران جشنواره در هر بخش بهترین فیلم ، بهترین کارگردان و بهترین فیلم نامه را معرفی می کنند.

بر پایه این خبر، در بخش های فیلم های سینمایی جشنواره، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم سینمایی، بهترین کارگردان سینمایی و بهترین فیلم نامه سینمایی اهدا خواهد شد.

همچنین، در بخش فیلم های بلند ویدیویی نیز، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم بلند ویدیوئی، بهترین کارگردان فیلم بلند ویدیوئی و بهترین فیلم نامه فیلم بلند ویدیوئی اختصاص می یابد.

در این خبر با اشاره به استقبال گسترده مستندسازان داخلی و خارجی آمده است: هیئت داوران جشنواره در  بخش آثار مستند نیز، برای بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین تحقیق فیلم جایزه پیش بینی كرده است. علاوه بر آن به دلیل اهمیت مستند بحران و به منظور اهتمام ویژه تر به این نوع آثار مستند جایزه ویژه هیات داوران نیز به بهترین اثر مستند «بحران» اختصاص داده می شود.

جوایز این بخش به این ترتیب است:

- تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین اثر مستند

- تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین کارگردان مستند

-تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین  تحقیق فیلم مستند

- جایزه ویژه به بهترین اثر مستند «بحران»

در بخش بین الملل نیز، شش عنوان جایزه به برترین های بخش های مختلف اهدا می شود.

-تندیس، دیپلم افتخار برای بهترین اثر مستند

-تندیس، دیپلم افتخار برای بهترین کارگردان مستند

-تندیس، دیپلم افتخار برای بهترین فیلم بلند ویدیوئی

- تندیس، دیپلم افتخار برای بهترین کارگردان فیلم بلند ویدیویی

-تندیس، دیپلم افتخار برای بهترین فیلم كوتاه و نیمه بلند

-تندیس، دیپلم افتخار برای بهترین کارگردان فیلم كوتاه و نیمه بلند

علاقمندان می توانند آثارشان را تا 31 مرداد به نشانی دبیرخانه( ولیعصر- بالاتر از پارك ساعی – نرسیده به توانیر- نبش كوچه احتشام – (موسسه رسانه های تصویری) ارسال و تحویل کنند.تاكنون بیش از 420 اثر برای بخش های مختلف جشنواره از ایران و جهان رسیده است.

دیدگاه سینماگران

جهانگیر الماسی: این نوع جشنواره ها با توجه به بین المللی بودن آن نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد ضمن اینکه حضور بین المللی از دو طریق انجام خواهد شد.ابتدا با تولید آثار با استانداردهای جهانی که مضامین قابل توجهی دارند نظر با مطرح شدن در جشنواره های مختلف تفکر فیلمسازان را به رخ بکشد و دیگری که مهمترین راه است حضور در بخش بین الملل است. هرگاه توانستیم در جریان فیلم های جهانی راه پیدا کنیم آن زمان می توانیم بگوییم برای سینما کار بزرگی انجام داده ایم. مردم اقصی نقاط دنیا باید بتوانند فیلم های ایرانی را ببینند تا فیلم های ایرانی هم مورد توجه واقع شوند. یکی دیگر از راه ها این است که با اتکا به سیاست های بین المللی در حوزه فرهنگ در سینماهای کشورهای همسایه فعال باشیم و این امر از طریق تلاش های وزارت ارشاد میسر می شود.

برگزاری جشنواره گام اول است اما بیشتر در حوزه فیلم کوتاه و مستند بوده است باید فعالیتی هماهنگ در داخل کشور از طریق همه نهادهای که فهمی در تفکر توزیع سینما در کشور دارند صورت پذیرد زیرا از طریق مرکزیت بخشیدن به فعالیت ها می توان لباس انجام به تن آنها کرد. مهمتر از حضور میهمان در این جشنواره رسانه های بین المللی است. اخبار جشنواره از طریق رسانه ها توزیع شود و نتیجه آن به سمع مردم دنیا برسد قطعاً این اتفاق می افتد باید ظرفیت ها شناسایی شود و برای آنها اقدام کرد. آنچه در این جشنواره اهمیت دارد این است که ببنیم هدف چیست و نسبت به آن هدف از طریق میهمانان بین المللی متوجه شویم چه تاثیری داشته است.

در بخش های فیلم های سینمایی جشنواره، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم سینمایی، بهترین کارگردان سینمایی و بهترین فیلم نامه سینمایی اهدا خواهد شد. همچنین، در بخش فیلم های بلند ویدیویی نیز، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم بلند ویدیوئی، بهترین کارگردان فیلم بلند ویدیوئی و بهترین فیلم نامه فیلم بلند ویدیوئی اختصاص می یابد

سید مسعود اطیابی: همواره در کشورهای دیگر فیلمسازان مستقلی وجود دارند و فیلم هایی می سازند که در جهت بیان حقایق روز دنیا است اما فیلم های آنها نگاهی به جهان امروز دارد بنابراین با برگزاری چنین جشنواره ای در ایران فیلمسازان ایرانی هم می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.رسانه های ما باید نسبت به چنین رویداد بین المللی فعال تر باشند و در جهت رونق و برگزاری این جشنواره هم کوشا باشند.قطعا فیلم هایی که در بخش داخلی و بین المللی این جشنواره شرکت می کنند مضامین آنها انسانی است و درباره صلح و فرار از جنگ است اما جشنواره های غربی به مسائل مربوط به خشونت و دروغ پردازی می پردازند که این امر آسیب جدی به جوامع بشری می زند و قطعا این جشنواره هم از این امر مبرا است بنابراین باید تفاوت واهمیت برگزاری جشنواره فیلم های مستقل در ایران دیده شود.بهتر است این جشنواره به صورت چرخه ای در بین کشورها برگزار شود و جایزه ای در سطح بین المللی داشته باشد ضمن اینکه داورهای این جشنواره آکادمی انتخاب شوند و رویکرد آن رو به پیشرفت باشد.

شایان ذكر است دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل (افق نو) از 12 تا 16 شهریورماه با موضوعاتی چون: موضوعاتی چون: " جنبش وال استریت"، " بیداری اسلامی"، "بیداری جهانی"، " نقش لابی های در بحران کنونی آمریکا و اروپا "، " قدرت و نفوذ لابی‌های در غرب "، "بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا "، " مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی"، " جنبش های ضد جنگ"، " اسلام هراسی و ایران هراسی"، " جهان مدرن و عدالت پایدار"، " جهانی به دور از تروریسم و سلاح های هسته ای"، " جریان های تکفیری و تروریستی"، "فلسطین- مقاومت و ظلم ستیزی"، "  هالیوود،"، " به تصویر کشاندن شیطان"، " خشونت "، " تروریسم در هالیوود"، " 11 سپتامبر و هالیوود" به دبیری نادر طالب زاده در تهران برگزار می شود.

جمال شورجه: این جشنواره موقعیت خوبی برای فیلمسازان دنیا است که می خواهند استقلال خود را در برابر کشورهایی نظیر آمریکا و اسرائیل نشان دهند. اینها فیلمسازانی هستند مستقل و شفاف که به هیچ وجه زیر سلطه اسرائیل و لابی های صهیونیستی نمی روند. جریانات زیادی علیه بیداری اسلامی، جهان اسلام و روشنگری كشورهای مسلمان از طریق توطئه های غربی ها در حال انجام است بنابراین، ایران می تواند از ظرفیت های خود در تولید فیلم در زمینه این موضوعات استفاده کند.همان طور که می دانید سال گذشته در کشورهای آمریکایی و اروپایی پخش شبکه های ایرانی را قطع کردند. این امر نشان دهنده می دهد که ایران می تواند ظرفیت بالایی در حوزه سینمای مستقل داشته باشد ضمن اینکه جشنواره افق نو، افق تازه ای برای حضور فیلمسازان مستقل در ایران است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

فیلم های مستقل در کشورهای دیگر به صورت زیرزمینی ساخته می شوند زیرا سینمای دنیا در مونوپل اسرائیل قرار دارد بنابراین نمی تواند پیام خود را از طریق فیلم در دنیا پخش کند و این جشنواره فرصت مناسبی است برای آنها تا مورد تشویق قرار گیرند زیرا در اوج خطر فیلم می سازند تا حقایق را بیان کنند.انقلاب وال استریت و انقلاب 99 اتفاق کوچکی نبود  ضمن اینکه نباید از یاد ببریم زمانیکه احمدی نژاد موضوع هولوکاست را افشا کرد چه آشوبی علیه او در دنیا به پا شد. بنابراین این فرصت خوبی است تا فیلمسازان ایران با فیلمسازان دنیا آشنا شوند واثار سایر کشورها در ایران به نمایش گذاشته شود.امیدوارم هر سال در این جشنواره شاهد ارائه آثاری بیشتری از فیلمسازان دنیا باشم زیرا حضور چشمگیر فیلمسازان دنیا در این جشنواره باعث می شود تا جشنواره افق نو جایگاه ویژه ای را برای خود در دنیا باز کند.

دومین جشنواره بین المللی فیلمسازان مستقل (افق نو) از 12 تا 16 شهریورماه با موضوعاتی چون: موضوعاتی چون: " جنبش وال استریت"، " بیداری اسلامی"، "بیداری جهانی"، " نقش لابی های در بحران کنونی آمریکا و اروپا "، " قدرت و نفوذ لابی‌های در غرب "، "بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا "، " مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی"، " جنبش های ضد جنگ"، " اسلام هراسی و ایران هراسی"، " جهان مدرن و عدالت پایدار"، " جهانی به دور از تروریسم و سلاح های هسته ای"، " جریان های تکفیری و تروریستی"، "فلسطین- مقاومت و ظلم ستیزی"، "  هالیوود،"، " به تصویر کشاندن شیطان"، " خشونت "، " تروریسم در هالیوود"، " 11 سپتامبر و هالیوود" به دبیری نادر طالب زاده در تهران برگزار می شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روابط عمومی جشنواره