تبیان، دستیار زندگی
اران گلوله و آتش در مصر؛ شایعاتی از کشته شدن 800 تن تاکنون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشتار اخوان المسلمین در قاهره


نیروهای امنیتی مصر هنگامی که صبح امروز به تجمع طرفداران اخوان المسلمین در دو میدان رابعة العدویة و النهضة در قاهره حمله کردند شاید فکر نمی‌کردند که تنها ظرف چند ساعت تمام مصر به آشوب کشیده می‌شود. آشوبی که برخی از کشته شدن صد‌ها تن در آن سخن می‌گویند.


در درگیری‌هایی که صبح امروز (چهارشنبه) از میدان رابعة‌العدویة و النهضة قاهره آغاز شد و ظرف چند ساعت استان‌های زیادی از مصر را در خود فرو برد، منابع اخوان المسلمین از کشته شدن صدها تن سخن می‌گویند. شاید این آمار صحیح نباشد اما یقینا امروز کشتاری بی‌سابقه در تاریخ مصر رخ داده است.

مصر

محمد البلتاجی، از رهبران حزب آزادی و عدالت، شاخه اخوان المسلمین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: تنها در درگیری‌های امروز میدان رابعة العدویة دست کم 300 تن از طرفداران اخوان المسلمین کشته شده‌اند.

ساعاتی قبل از سخنان البلتاجی بیمارستان میدانی اخوان المسلمین در این میدان از کشته شدن دست کم 500 تن خبر داده بود.

آشوب‌هایی که از قاهره آغاز شده بود اکنون از محل تجمع تظاهرکنندگان در دو میدان مذکور خارج شده و مناطق کلیدی شهر قاهره پایتخت و برخی استان‌های دیگر مصر را در کام خود فرو برده است.

بنابر گزارش‌های رسیده از مصر درگیری‌ و خشونت به استان‌های مختلف مصر از جمله الجیزه، اسکندریه، بنی سویف، الفیوم، اسماعیلیه، المنیا، پورت سعید، سوئز و چند استان دیگر مصر نیز کشیده شده که هنوز آمار دقیقی از تلفات درگیری‌ها در این استان‌ها به دست نیامده است.

بنا به گفته برخی منابع نزدیک به اخوان المسلمین در درگیری‌های امروز مناطق مختلف مصر نزدیک به 800 تن کشته شده‌اند. این آمار از سوی هیچ ارگان رسمی یا مستقلی تایید نشده‌ است.

صدها تن از نیروهای امنیتی و پلیس مصر با یورش به میدان‌های رابعة العدویة و النهضة، محل تجمع هواداران مرسی، عملیات متفرق کردن طرفداران اخوان‌المسلمین را به طور رسمی آغاز کردند.

بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز عربی، صدها تن از نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی مصر خیابان‌های منتهی به میدان رابعة‌ العدویة را که در آن حامیان اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر تجمع کرده‌اند، مسدود کردند و با پرتاب گاز اشک آور به مقابله با تجمع کنندگان پرداختند.

در این یورش، نیروهای ارتش و پلیس با خودروهای زرهی خود چادرهای برپا شده از سوی مخالفان را تخریب کردند.

به گفته منابع خبری درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان به وقوع پیوسته که در آن چند تن زخمی شده‌اند.

محمد البلتاجی، از رهبران حزب آزادی و عدالت، شاخه اخوان المسلمین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: تنها در درگیری‌های امروز میدان رابعة العدویة دست کم 300 تن از طرفداران اخوان المسلمین کشته شده‌اند

درگیری‌های استان جیزه

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که در جریان درگیری‌ها در میدان رابعة العدویة و النهضة تاکنون 15 تن از طرفداران مرسی کشته و صدها تن نیز زخمی شده‌اند.

این درحالی است که اخوان‌المسلمین اعلام کرده که در این درگیری‌ها تاکنون بیش از 500 تن از هوادارانش به دست نیروهای دولتی کشته شده‌ و هزاران تن نیز زخمی شده‌اند. این آمار را بیمارستان میدانی اخوان‌المسلمین واقع در میدان رابعة العدویة منتشر کرده است.

بنا بر اعلام نیروهای امنیتی مصر نیز، در خشونت‌های این دو میدان دو نیروی نظامی کشته و چهار افسر نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند.

آماری که از سوی وزارت بهداشت مصر منتشر شده است حاکی از آن است که در درگیری‌های امروز قاهره دست کم 13 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شده‌اند.

مصر

بر اساس آمار وزارت بهداشت مصر پنج تن از کشته شدگان نیروی پلیس هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز از کشته شدن حداقل 43 تن در درگیری‌های امروز خبر داد.

وزارت کشور مصر اعلام کرد که دستورات رهبران اخوان المسلمین را رصد کرده‌ایم که در زمینه حمله به بخش‌ها و مراکز پلیس بوده است.

به گفته منابع محلی آشوب و نا‌امنی از میدان‌های رابعة العدویة و النهضة خارج شده و در حال گسترش به تمامی نقاط حساس قاهره پایتخت و حتی دیگر استان‌های مصر است.

بنا بر اعلام رسانه‌های مصری طرفداران اخوان المسلمین به چند مرکز پلیس و ساختمان دولتی در قاهره و برخی استان‌های مصر حمله کردند. بنا بر این گزارش چند کلیسا نیز از سوی آفراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته که در مواردی کلیسا به آتش کشیده شده است.

نیروهای دولتی مصر تمامی راه‌های منتهی به این دو میدان را مسدود کرده‌اند و تنها گذرگاه‌هایی را برای خروج امن تظاهر کنندگان باز گذاشته‌اند.

در همین حال وزارت کشور مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانسته‌اند کنترل اوضاع در میدان النهضة را به دست بگیرند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از در این میدان کشف و ضبط کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، درگیری‌های مسلحانه‌ای میان طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی در میدان رابعة العدویة رخ داده است و رهبران اخوان‌المسلمین حاضر در میدان هواداران خود را به مقاومت و رویارویی با نیروهای دولتی فرا می‌خوانند.

درگیری‌های قاهره

ستون‌هایی از دود بر فراز دو میدان مذکور با آسمان رفته است و صدای شلیک گلوله و انفجارهای متعدد از درون این میادین به گوش می‌رسد.

رهبران اخوان المسلمین و گروه موسوم به "ائتلاف حمایت از مشروعیت" (احزاب وابسته به اخوان المسلمین) از هواداران خود در سراسر مصر خواسته‌اند تا برای برگزاری تظاهرات و محکومیت "کشتارهای بی‌رحمانه نیروهای امنیتی" به خیابان‌ها بیایند.

شبکه العربیه نیز گزارش داد که ارتش مصر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان رابعه العدویه تیر هوایی شلیک کرده در حالی درگیری‌هایی نیز در مسیر شهر نصر رخ داده است.

به گزارش شبکه العربیه بسیاری از کلیساها در مناطق درگیری بسته شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که طرفداران مرسی و پلیس در دو شهر منیا و اسیوط درگیر شده‌اند. براساس گزارش سایت بوابة الاهرام مصر در حمله اعضای اخوان المسلمین به مراکز پلیس در شهر منیا هشت تن کشته شده‌اند.

برخی خیابان‌های اصلی قاهره و ایستگاه‌های مترو نیز شاهد حضور گسترده طرفداران اخوان المسلمین و درگیری‌های پراکنده با نیروهای امنیتی است

برخی منابع به شبکه العربیه اعلام کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان طرفدار مرسی در شرق اسکندریه از گاز اشک آور استفاده کردند.

در برخی استان‌های دیگر مصر نیز طرفداران اخوان المسملین مناطق مهمی از شهرهای پرجمعیت این استان‌ها را به کنترل خود گرفته‌اند و حرکت قطارها در سراسر مصر متوقف شده است.

برخی خیابان‌های اصلی قاهره و ایستگاه‌های مترو نیز شاهد حضور گسترده طرفداران اخوان المسلمین و درگیری‌های پراکنده با نیروهای امنیتی است.

نیروهای امنیتی مصر که ساعاتی قبل توانستند میدان النهضة را به کنترل خود درآورند ده‌ها تن از هواداران اخوان المسلمین را که گفته می‌شود مسلح به سلاح‌های گرم بوده‌اند، بازگشت کردند.

تظاهرات میدان النهضة تظاهرات فرعی طرفداران اخوان المسلمین محسوب می‌شد و تجمع اصلی طرفداران مرسی در میدان رابعة العدویة است که هنوز درگیری‌ها در آن ادامه دارد.

اخوان المسلمین همچنین تهدید کرده که کشور را به حالت فلج درخواهد آورد و به تظاهرات خود تا پایان یافتن وضعیت کنونی ادامه می‌دهد.

مصر

نیروهای امنیتی و نظامی مصر نزدیک به یک هفته است که به مخالفان دولت هشدار داده‌اند تا هر چه سریعتر به اعتراضات خود پایان دهند اما هیچ گاه به طور رسمی برای متفرق کردن طرفداران مرسی وارد عمل نشده بودند.

روز سه‌شنبه نیز درگیری‌هایی میان هواداران محمد مرسی و ساکنان خیابان فیصل در قاهره رخ داد که بر اثر آن یک تن کشته و 15 تن دیگر زخمی شدند.

پلیس مصر روز سه‌شنبه برای متفرق کردن تجمع اعتراض آمیز طرفداران مرسی در مقابل وزارت اوقاف، از گاز اشک آور استفاده کرد و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان به زخمی شدن شش تن انجامید.

نیروهای امنیتی مصر شش تن از رهبران اخوان‌المسلمین از جمله عبد العزیز رجب، محمد عوف و یاسر النابت را بازداشت کردند.

بنا به فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت (حامیان اخوان‌المسلمین) جهت برپایی تظاهرات میلیونی با شعار «با هم علیه کودتا و صهیونیست‌ها»، هزاران تن از طرفداران رئیس جمهور برکنار شده مصر به خیابان‌ها آمده بودند.

حامیان مرسی در مقابل چند وزارتخانه در قاهره از جمله وزارت برق، دادگستری، بهداشت، آموزش، کشاورزی و مقر وزارت اوقاف تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده و نیروهای امنیتی نیز برای متفرق کردن آنها گاز اشک آور شلیک کردند.

بخش سیاست تبیان


منبع: ایسنا