تبیان، دستیار زندگی
«همه اعضای خانواده» عنوان فیلم تازه‌ای از سینمای رومانی به كارگردانی رادو جود است و به موازات نامش فیلمی خانوادگی ولی پر حادثه و سرشار از برخورد و هیجان و البته مفرح و خنده‌دار و تماشایی است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعضای خانواده‌ی رومانیایی

درباره فیلم  «همه اعضای خانواده»


«همه اعضای خانواده» عنوان فیلم تازه‌ای از سینمای رومانی به كارگردانی رادو جود است و به موازات نامش فیلمی خانوادگی ولی پر حادثه و سرشار از برخورد و هیجان و البته مفرح و خنده‌دار و تماشایی است.

همه اعضای خانواده

كه یك ماجرای ساده را دستمایه كارش قرار می‌دهد و تبدیل شدن یك مجادله خانوادگی را به یك كتك‌كاری مفصل به تصویر می‌كشد. آنچه قضیه را جالب‌تر می‌كند، این است كه به رغم تمامی تندروی‌های حاكم بر قصه، بیننده‌ها اتفاقات را می‌پذیرند و آن را افراطی و اغراق‌ نمی‌دانند و اگر هم می‌دانند، اعتراض نمی‌كنند.

در فیلم رادو جود، ماریوس (با بازی سربان پاولو) یك پزشك دندان‌ساز است كه مدتی پیش از همسرش طلاق گرفته اما می‌خواهد دختر كوچكش سوفیا (سوفیا نیكولایسكو) را كه محصول آن ازدواج است برای تعطیلات به لب دریا ببرد.

سوفیا همراه با اوتیلیا مادرش (میهایا سیربو) كه نگه‌داری از او به وی سپرده شده و پدر خوانده‌اش و به واقع همسر جدید مادرش كه مردی به نام اورل (گابریل اسپاهیو) است، زندگی می‌كند و در نتیجه ماریوس برای همراه بردن دخترش در این سفر به محل زندگی اوتیلیا و اورل می‌رود ولی آنجا مادرزن سابقش كوكا (تامارا بوسیو سیانو بوتز) مدعی می‌شود كه آمدن سوفیا همراه با او به صلاح نیست زیرا این كودك سرماخورده است و حال مناسبی ندارد و اورل نیز بر همین قضیه پای می‌فشرد. با این حال وقتی ماریوس سوفیا را از نزدیك می‌بیند، متوجه می‌شود كه او روبه‌راه است و مشكل حادی ندارد و در نتیجه تصمیم می‌گیرد كه وی را با خود به سفر ببرد.

اورل مقابل او می‌ایستد و بین آنها كتك‌كاری می‌شود و اوتیلیا كه پیشتر در خانه نبوده و تازه از راه رسیده، به این كشمكش می‌پیوندد و ماریوس از هر وسیله‌ای كه نزدیك دست اوست برای زدن اورل سود می‌جوید و حتی از یك تابه سرخ كردن مرغ و ماهی هم در این راه استفاده می‌كند و آن را هم بر سر اورل می‌كوبد.

آن چه در مورد «همه اعضای خانواده» گفتنی است، این كه دیالوگ‌ها و برخوردها شلوغ و غیرقابل پیش‌بینی است و نوع تدوین این اثر هم بر شلوغی و ازدحام و ضرب آن افزوده است و گاهی به نظر می‌رسد فقط برخوردی حقیقی می‌تواند همین اندازه تند و افراطی باشد

جنگ مغلوبه می‌شود و همه بر سر یكدیگر می‌كوبند. در این میان زخم‌های روحی قبلی هم سر باز می‌كنند و ماریوس و اوتیلیا هر چه به ذهن و دهان‌شان می‌رسد، نصیب یكدیگر می‌كنند و این قضیه به بقیه هم بسط می‌یابد و همگی كتك‌كاری می‌كنند و تماشاگران نیز از این صحنه‌ها لذت می‌برند، نه لزوماً به این خاطر كه این اتفاقات برایشان خوشایند باشد بلكه به این سبب كه می‌دانند همه این اتفاقات محصول عجز دو طرف در برقراری ساده‌ترین سطح و میزان از روابط فیمابین و گفت‌وگو است و نیت واقعاً سود و سیاه اندیشانه‌ای پشت این ماجرا نیست و اگر دو طرف قدری بیشتر با یكدیگر حرف می‌زدند، این طور یكدیگر را كبود نمی‌كردند.

تجربه و سوابق به ما می‌گوید فیلم‌هایی كه درباره برخورد و تلاقی آدم‌ها در محیطی كوچك است، بیشتر از نمایشنامه‌ها برمی‌خیزند و اگر هم چنین نباشند، بیشتر از آن كه فضای فیلم و سینما را داشته باشند، به درد اجرا بر سر صحنه می‌خورند و این شامل كار كلاسیكی چون «چه كسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» و كار تازه‌تری همچون «Carnage» هم می‌شود. شاید این صحنه‌های جمع و جور و تقابل فیزیكی و كلامی هنرپیشه‌ها در آنها نوعی تست بازیگری هم برای آنان باشد. آن چه در مورد «همه اعضای خانواده» گفتنی است، این كه دیالوگ‌ها و برخوردها شلوغ و غیرقابل پیش‌بینی است و نوع تدوین این اثر هم بر شلوغی و ازدحام و ضرب آن افزوده است و گاهی به نظر می‌رسد فقط برخوردی حقیقی می‌تواند همین اندازه تند و افراطی باشد.

اگر فرقی بین «همه اعضای خانواده» و «ارورا» دیگر فیلم مطرح رومانیایی كار كریستی پویو وجود داشته باشد، سرعت بیشتر شكل‌گیری اتفاقات در فیلم رادو جود است، حال آن كه در «ارورا» سیر وقایع بسیار كندتر است و حداقل 80 دقیقه طول می‌كشد تا اتفاقات با جمع‌بندی روی یكدیگر نقشه‌ای را شكل بدهند و ماجراها را به فرجام برسانند. شاید هم روش ترسیم اتفاقات در «ارورا» به موازات روال كار سینمای مدرن و جدید رومانی باشد كه كریستی پویو از اركان و پیشروان آن است و نوعی رئالیسم خاص را در بر دارد و پروسه آن مجال لازم را برای شكل‌گیری انواع اتفاقات و ارائه توضیحات را می‌دهد و امكان نوعی درون‌نگری را چه برای كاراكترها و چه بیننده‌های فیلم فراهم می‌آورد و بدون این خصلت‌ فیلم‌های جدید رومانی فاقد مفهوم‌اند و آنچه را كه باید برسانند، منتقل نمی‌كنند.

بعد از تمامی آن بلواها و دعوا بر سر همراه بردن یا نبردن یك دختر بچه به یك سفر ساده، در نمای آخر فیلم ماریوس را در شرایطی می‌بینیم كه خسته و كوفته و زخمی و نالان در حالی كه انرژی‌اش را خالی كرده، از محل دور می‌شود و همگی می‌پذیریم كه او این كار را انجام بدهد زیرا واقعاً به این استراحت اندك نیاز دارد. شاید تماشاگران این فیلم به این نتیجه بدیهی برسند كه اگر كاراكتر ایفا شده توسط سربان پاولو در اعصار كهن زندگی می‌كرد برای دیدن همسر و دخترش به كتك زدن اطرافیان او اكتفا نمی‌كرد و لابد چند شهر و روستا را به آتش می‌كشید و شاید هم بین دو كشور جنگ می‌انداخت. برداشت ما هر چه باشد، وقتی شور زندگی و سرسختی در برخی افراد به این حد باشد، رویدادی مثل «همه اعضای خانواده» شكل می‌گیرد.

مشخصات فیلم

عنوان: همه اعضای خانواده / محصول: شركت فیلمز بوتیك / سناریست‌ها: رادو جود و كورینا سابائو / كارگردان: رادوجود / بازیگران: سربان پاولو، تامارا بوسیو، سیانو بوتز، میهایلا سیربو، سوفیا نیكولایسكو و گابریل اسپاهیو

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : بانی‌فیلم آنلاین / وصال روحانی