تبیان، دستیار زندگی
در جشنواره ای با نام رواق منظر که کانون عکس ایران با همکاری سازمانهایی مانند سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن مفاخر معماری ایران تدارک دیده، قرار است هنرمندان حرفه ای یا افراد غیرحرفه ای از این نمادها عکس بگیرند و در مسابقه شرکت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سر در خانه‌های ایرانی، سوژه مسابقه


در جشنواره ای با نام "رواق منظر" که کانون عکس ایران با همکاری سازمانهایی مانند سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن مفاخر معماری ایران تدارک دیده،قرار است هنرمندان حرفه ای یا افراد غیرحرفه ای از این نمادها عکس بگیرند و در مسابقه شرکت کنند.


سر در خانه‌های ایرانی، سوژه مسابقه

در نشست خبری این مسابقه که در فرهنگسرای شفق برگزار شد، داریوش محمدخانی یکی از داوران این جشنواره درباره رواق منظر توضیح داد: کانون عکس ایران با تاکید بر هویت ایرانی - اسلامی مسابقه عکاسی از سردرها را طراحی کرده و پس از آن قرار است به کوبه ها و سقف‌های ایرانی برسیم.

او با تاکید بر این که اتفاقی که در معماری شهرهای معاصر افتاده شهر را به این شکل نامناسب امروزی درآورده، تاکید کرد: جا دارد از شهرداری ها گلایه کنیم. در گذشته سردرهای قرآنی یا با طرح های ایرانی و اسلامی بر سردرخانه ها دیده می شد اما امروزه روی هر ساختمانی با خطوط و اندازه های مختلف یک نام یا عدد نوشته اند که این وضعیت ناهنجار نمای شهر را مغشوش کرده است. الان در شهر چیزی که فراموش شده احساس معنویت است و شاید جشنواره هایی مانند "رواق منظر" بتوانند ته مایه های این معنویت و فرهنگ را حفظ کنند.

کوروش یزدانی یکی دیگر از داوران این جشنواره هم با بیان این که برای عکاسی از این نمادها محدودیتی نگذاشته ایم که مربوط به گذشته باشد یا حال حاضر، گفت: با این کار می‌توان به ثبت و آرشیو کردن این سردرها اقدام کرد. تمام معمارها نمی‌توانند تمام شهرها و تمام نقاط را ببینند و اگر چنین آرشیوهایی در اختیار انجمن مفاخر باشد، نوعی همکاری دوسویه پیش می‌آید و معمارها می‌توانند با مراجعه به آنجا آرشیوی غنی در اختیار داشته باشند. ضمن این که بعد از ثبت این نمادها، همت بیشتری برای نگهداری از آنها به وجود خواهد آمد.  

افشین بختیار هم که یکی از داوران این جشنواره است و تاکنون کتاب‌های متعدد عکاسی را منتشر کرده ، گفت: آثار باستانی ما روز به روز در حال کاهش است و متاسفانه نهادهای مسئول هم هیچ اقدامی برای بازسازی و نگهداری آن‌ها انجام نمی‌دهند. در اینجاست که وظیفه ما به عنوان عکاس بیشتر نمایان می‌شود تا حداقل به این طریق بتوانیم آنها را حفظ کنیم. من به جرات می‌گویم که اگر ما عکاس‌ها نرویم این آثار را ثبت کنیم، احتمال از بین رفتن آن‌ها بیشتر می‌شود.

نازنین کاظمی نوا، دبیر هنری جشنواره عکس منظر رواق هم درباره شرایط شرکت کنندگان و جوایز این مسابقه گفت: این مسابقه در دو بخش موضوعی سردرهای نوشتاری با مضامین قرآنی، ادعیه، اشعار و ... و سردرهای منقش به طرح واره های ایرانی - اسلامی برگزار می‌شود و بخش ویژه آن شامل عکاسی از سردرهای با مضامین مربوط به امیرالمومنین علی (ع) است.

هیات انتخاب و داوری این عکسها را افشین بختیار، داریوش محمدخانی، علیرضا قهاری، کوروش یزدانی و آرش حمیدی تشکیل می‌دهند و فرصت ارسال آثار تا 8 شهریور است

او درباره مقررات شرکت در این مسابقه هم گفت: عکس‌ها می‌تواند به صورت سیاه و سفید یا رنگی باشد و تصاویری با تکنیک اچ دی آر و پانوراما هم پذیرفته می‌شود اما عکس‌هایی که به نحوی دستکاری شده باشند که در جنبه استنادی آن‌ها خلل ایجاد شود از مرحله داوری حذف می‌شوند.

کاظمی نوا با بیان این که هر هنرمند مجاز است در هر بخش شرکت کند و حداکثر 5 قطعه عکس برای هر بخش ارسال کند، همچنین گفت: داوطلبان میتوانند برای شرکت در این جشنواره از طریق سایت  www.photosardar.ir ثبت نام کنند.   

او جوایز این مسابقه را هم به این ترتیب اعلام کرد: برگزیدگان اول: دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش 15 میلیون ریال، برگزیدگان دوم: دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش 7 میلیون ریال، برگزیدگان سوم: دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش 3 میلیون ریال و در هر موضوع 5 لوح تقدیر به آثار شایسته تقدیر اهدا خواهد شد ضمن این که برگزیده اول بخش ویژه دیپلم افتخار به همراه جایزه غیرنقدی به ارزش 15 میلیون ریال دریافت خواهد کرد.

هیات انتخاب و داوری این عکسها را افشین بختیار، داریوش محمدخانی، علیرضا قهاری، کوروش یزدانی و آرش حمیدی تشکیل می‌دهند و فرصت ارسال آثار تا 8 شهریور است.

بخش هنری تبیان

منبع: خبرآنلاین