تبیان، دستیار زندگی
تصویر ذهنی از بدن یكی از ابعاد مهم خود ظاهری و خود ارزیابی در طی دوره نوجوانی است اگرچه تصویر ذهنی از بدن یك ساختار چند بعدی است ولی غالباً به صورت درجه ای از رضایت از ظاهر فیزیكـی (اندازه، شكل و ظاهر عمومـی) تعریف می شود.........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط خودمو عشقه!

چطور از وضعیت بدنی خود راضی باشیم؟


تصویر ذهنی از بدن یكی از ابعاد مهم خود ظاهری و خود ارزیابی در طی دوره نوجوانی است اگرچه تصویر ذهنی از بدن یك ساختار چند بعدی است ولی غالباً به صورت درجه ای از رضایت از ظاهر فیزیكـی (اندازه، شكل و ظاهر عمومـی) تعریف می شود.........

نوجوان

نوجوانی یكی از دوره های مهم زندگی است كه فرد بیشترین مشـكلات را در رابطه با تصویر ذهنی از بدن خود دارد. زیرا نوجوان در این دوره تغییرات شگرف جسمی و روانی را تجربه می كند، به طوری كه افزایش قد و وزن، ظاهر شدن صفات جنسی ثانویه و آكنه در یك مدت زمان كوتاه به وجود می آید  و تصویر ذهنی فرد از بدنش نیز دچار تغییر می شود. تصویر ذهنی شامل عقاید و  احساسات آگاهانه و غیر آگاهانه در مورد بدن است.  به عبـارت دیگر، مفهومـی متشكل از احساسات فـردی در مورد اندازه بدن، جـنس، عمـلكرد و توانایی بدن جهت رسیدن به اهداف می باشد.

تصویر ذهنی از بدن یكی از ابعاد مهم خود ظاهری و خود ارزیابی در طی دوره نوجوانی است اگرچه تصویر ذهنی از بدن یك ساختار چند بعدی است ولی غالباً به صورت درجه ای از رضایت از ظاهر فیزیكـی (اندازه، شكل و ظاهر عمومـی) تعریف می شود. تصویر ذهنی از بدن در سنین نوجوانی به علت اینكه اثرات پیچیده روانـی بر روی تمام مفهوم، خود در این گروه سنی می گذارد، مهم است.

البته این کاملا طبیعی است که برای رسیدن به زندگی رضایت بخش همه افراد محتاج یک تصویر ذهنی واقع بینانه و شایسته هستند و باید بتوانند با آن زندگی کنند. فرد باید از خود و ظاهرش راضی باشد تا اعتماد و حرمت نفس خود را حفظ کند یعنی باید خویشی داشته باشد که اسباب خجالت نباشد و از طرف دیگر با واقعیت مطابقت داشته باشد تا بتواند به طور موثر در دنیای حقیقی زندگی کند و خود را بشناسد.از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشد و با خود صادقانه برخورد کند به همین دلیل تصویر ذهنی افراد باید حدود منطقی "من" باشد نه بیش از آنچه هست  و نه کمتر از آن. وقتی این تصویر ذهنی بی عیب و نقص باشد، احساس خوشی می کند  و وقتی با این تصویر مشکل داشته باشد احساس دلواپسی و ناامنی به وی دست داده و برای رفع آن سعی دارد این تصویر ذهنی را اصلاح کند تا بتوانداحساس اعتماد به نفس کند. با توجه به اهمیت خاصی که توجه به ظاهر در دوران نوجوانی و البته جوانی به خود می گیرد لازم است که در زمینه عدم رضایت از ظاهر در نوجوانان اقدامات جدی صورت گیرد تا عدم رضایت از ظاهر باعث بروز ضعف در اعتماد به نفس و به دنبال آن ایجاد مشکلات جدی در زندگی اجتماعی و حرفه ای و تحصیلی فرد نگردد.

 

لذا در ادامه برای کسب رضایت بیشتر از ظاهر در نوجوانان توصیه هایی به والدین و سپس نوجوانان ارایه می گردد:

توصیه‌هایی به والدین: سعی کنید هیچ‌گاه اندام فرزند نوجوان و یا جوان‌تان را نقد و نکوهش نکنید:

باور کنید نوجوانان و جوانان نسبت به اندامشان بیش از حد حساس هستند و بهتر از هر کسی به اندامشان اشراف و آگاهی دارند. آنها نقایص خود را می‌دانند و تصور می‌کنند این نواقص بسیار فاحش و چشم‌گیر است.

تحریف‌زدایی کنید : نوجوان یا جوان خود را از این موضوع مطلع کنید که این مدل‌ها و مانکن‌ها در حالت عادی شبیه به آنچه در مجلات و سینما و .. دیده می شوند نیستند. تصاویر آنها اصلاح می‌شود و کاملا واقعی نیست.تصویر ذهنی خودتان را در نظر بگیرید

آیا شما خودتان تصویر ذهنی مثبتی از اندامتان به نوجوان یا جوانتان منتقل می‌کنید. وقتی که خودتان فاقد تصویر ذهنی مثبت از اندام تان هستید به طور ناخودآگاه و ناخواسته این پیام منفی را به او هم منتقل می‌کنید.

عیب‌جویی: توجه به این نکته که هیچ‌کس بی‌عیب نیست باعث می‌شود تا آن‌ها نیز عیب و نقص خود را بشناسند و به آن اعتراف کنند تا ضمن اینکه به عیب خود پی‌می‌برند، به شمردن عیب و نقص دیگران نپردازند و از طرف دیگر خود را همان‌طور که هستند بپذیرند.

برچسب زدن: نباید ارزیابی‌های متفاوت و مختلفی را که در مورد اشیا و اجسام بی‌جان و بی‌روح انجام می‌دهیم در مورد نوجوانان هم انجام دهیم، زیرا برچسب‌های گوناگون با چنین ارزیابی‌های نسنجیده‌ای عواقب منفی در پی دارند.

باور کنید نوجوانان و جوانان نسبت به اندامشان بیش از حد حساس هستند و بهتر از هر کسی به اندامشان اشراف و آگاهی دارند

توصیه هایی به نوجوان و جوان: به طور قطع اگر نوجوان و جوان به طور موثر و برنامه ریزی شده اوقات عمر خود را برنامه ریزی کند و نحوه مدیریت ذهن و مدیرت زمان را به خوبی بداند، توجه به ظاهر در وی اهمیت کمتری یافته و وی بیشتر سعی می کند که از اوقات عمر نهایت استفاده را کند. لذا در ادامه توصیه هایی به نوجوانان می شود تا برای بالابردن هر چه بیشتر کیفیت زندگی و توجه کمتر به ظاهر این اقدامات را انجام دهد:

ورزش‌کردن:  روی‌آوردن به ورزش از گرایش نوجوان به افکار منفی و انتقادی نسبت به ظاهر و هیبت کلی خود جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود نیروی ذخیره‌شده اضافی در بدن وی به طریق منطقی تخلیه شود. با ورزش و تداوم آن، نوجوان به وضعیت تعادل روحی و روانی همراه با نحوه مبارزه و رقابت سالم مثبت می‌رسد.

مطالعه: یکی دیگر از راههای کنترل هیجانات و افکار منفی در نوجوانان و جوانان مطالعه است. سوق دادن افراد به سمت مطالعه صحیح می‌تواند از گرایش آن‌ها به سمت خودکم‌بینی، اعتماد به نفس کم و نابسامانی جلوگیری کند.

واقعیت‌ها را ببینید: این کار آسانی است که به عکس یک مدل یا هنرپیشه در مجله نگاه کنید و آرزو کنید که ای کاش شکل او بودید. وقتی شما به تصاویر این مثلا خانم‌های زیبا یا آقایان خوش تیپ نگاه می‌کنید، در نظر نمی‌گیرید که آنها با استفاده از کلی لوازم گریم و آرایش، عیوب صورت خود را پنهان کرده‌اند.

آیا به این حقیقت فکر کرده‌اید که مثلا یک مدل لاغر اندام که شما دارید به عکس او نگاه می‌کنید، ممکن است تا چه اندازه گرسنه باشد؟ او مجبور است اندام خود را با هر سختی که شده اینگونه نگه دارد چون تامین معاشش بستگی به آن دارد و حتما تصدیق می‌کنید که آدم‌های مثل او بسیار اندک هستند.

این را هم در نظر داشته باشید که اگر شما طبیعتا از فیزیک ضعیف و ظریفی برخوردار نیستید، حتی اگر دچار قحطی هم بشوید،‌به آن شکل در نمی‌آیید. حالا آیا واقعا می‌خواهید تا این اندازه رنج بکشید تا فقط ظاهر خود را تغییر دهید؟ وقتی آدم متوجه می‌شود یک مدل چه رنجی تحمل می‌کند برای ساختن آن ظاهر لاغر، ایده تلاش برای شکل او شدن دیگر چندان جاذبه‌ای ندارد.

ورزش

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید:ممکن است شما برسید به جایی که ببینید نمی‌توانید به سایزهای خیلی کم برسید، اما این بدان معنی نیست که شما باید از تیپ و هیکل خودتان متنفر باشید و مثلا ورزش کردن را کنار بگذارید.

ورزش دایم و استفاده از غذاهای رژیمی که شامل کلیه مواد غذایی تازه باشد، می‌تواند کمک موثری در بهبود شرایط فیزیکی شما باشد. ورزش علاوه بر این موجب تقویت اعتماد به نفس، سطح انرژی و سلامت عمومی می‌شود.

مثبت اندیشی در این راه بسیار موثر است اما نیاز به تمرین بسیار دارد. اگر می‌خواهید که در مورد اندام خود احساس رضایتمندی کنید، باید از متمرکز شدن روی نقاط ضعف بدن خود و پرداختن صرف به عیوب خود دست بردارید.

برای مثال، فرض کنید شما دارای ماهیچه‌های شکمی خوش فرمی هستید و در عوض ماهیچه‌های سه سر بدن شما شل هستند. اگر شما تمرکز خود را روی شلی عضلات سینه خود بگذارید و از شرایط ایده‌آل عضلات شکم خود غفلت کنید،‌ این نوع طرز فکر به شما آسیب وارد می‌کند.

به جای این نوع طرز تفکر، وقتی جلوی آینه می‌ایستید،‌عضلات خوش فرم شکم خود را بستایید و در تمرینات ورزشی که انجام می‌دهید بیشتر حرکاتی که عضلات سینه را تقویت می‌کند انجام دهید.

منطقی باشید: آگاه باشید مادامی‌که بدن خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، هرگز از هیکل خود خوشنود نخواهید بود. بدانید که فقط می‌توانید بدنی را که به شما ارث رسیده ارتقا دهید. شکل بنیادین بدن شما تغییر ناپذیر است.

مثلا اگر شما اساسا آدم ریز اندامی نیستید،‌هرگز نمی‌توانید توقع یک دور کمر خیلی باریک داشته باشید. همیشه به خاطر داشته باشید فقط می‌توانید بدنی را که دارید، بهبود ببخشید. تلاش برای شکل دیگران شدن، تنها و تنها ناامیدی و نارضایتی به همراه دارد

مصاحبت‌های مناسب و بررسی شده:  مصاحبت با همسالان و کلا افراد موفق، با انگیزه، مثبت‌اندیش و توانمند از یک طرف می‌تواند اطلاعات لازم را به نوجوان و جوان بدهد و از طرف دیگر در انتقال تجربه به آنها از جانب بزرگان موجب تسهیل شرایط نو و تازه شود؛ از این رو این مراودات از اثرات منفی تبلیغات و ناهنجاری‌های رایج در محیط اطراف که بر نوجوان و جوان می‌تواند اثر بگذارد می‌کاهد.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: همشهری آنلاین همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

رفتارهایی که تخر‌یب‌تان می کند!

ارتباط مناسب در کوچه‌های عمودی

بهانه‌تراشی بجای عذر خواهی!

بهترین ترمیم کننده ی رابطه ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.