تبیان، دستیار زندگی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای كشورهاى اسلامى‌

اختلاف افکنی در ایران اسلامی کاربرد ندارد


توطئه‌اى كه در كشورهاى دیگر كردند، در اینجا این توطئه‌ها اثر ندارد. یا به عنوان اختلافات مذهبى مردم را به جان یكدیگر انداختند، یا به عنوان اختلافات قومى برادران را در مقابل هم قرار دادند، یا با عنوان اختلافات حزبى این كار را كردند؛ هیچكدام از این سلاحهاى خطرناك و زهرآگین، در ایران اسلامى كاربرد ندارد.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

تبریك عرض میكنیم عید سعید فطر را به امت بزرگ اسلامى در هر نقطه‌اى از جهان، و به ملت بزرگ و رشید ایران - كه در عرصه‌هاى گوناگون، لیاقت و شایستگى خود را براى دریافت هدایت و نعمت الهى اثبات كردند - و همچنین تبریك عرض میكنیم به شما حضار محترم، مسئولان پرافتخار كشور، و همچنین میهمانان ما، سفراى محترم كشورهاى اسلامى؛ همچنین باید تبریك گفت به ملت ایران، به خاطر گذراندن یك ماه رمضانِ به معناى واقعى كلمه، مبارك.

آیت الله خامنه ای

مردم ایران با اعمال عبادى واجب و مستحبِ در این ماه، خود را بار دیگر شایسته‌ى نزول رحمت الهى كردند. این دهانهاى روزه‌دار در این روزهاى بلند و گرم، این شبهاى رونق‌یافته‌ى از ذكر و عبادت و دعا و مناجات، این جلسات متعدد قرآن در هر نقطه‌ى كشور، كه آحاد مردم، مخصوصاً جوانان و نوجوانان، عشق فراوان خود را به قرآن در این جلسات نشان میدادند، این شبهاى قدر و جلسات باشكوه و پرمغز و پرمعنا كه در این شبها تشكیل میشد، و انواع و اقسام آحاد و اصناف مردم از قشرهاى مختلف، از مشاغل مختلف، از سلائق مختلف، با شكل و شمایل و شاكله‌هاى گوناگون، همه مجذوب مركز ذكر و دعا و توسل در این شبها میشدند؛ اینها خیلى باارزش است. باید قدر بدانیم این روح توسل و تذكرى كه در كشور ما بحمدالله وجود دارد و در بسیارى از اوقات سال - بخصوص در ایام ماه مبارك رمضان و لیالى قدر - و مناسبتهاى عزیزى از این قبیل، جلوه و بروز بیشترى پیدا میكند.

بنده لازم میدانم به مناسبت همین عظمتى كه این ایام دارد، و ارزشى كه ذكر و یاد الهى دارد، به مسئولین محترم كشور، مجموعه‌ى تازه‌نفسى كه مسئولیتهاى كشور را برعهده گرفتند و ان‌شاءالله در این كار با قدم ثابت، با اراده و عزم راسخ به پیش خواهند رفت، این توصیه را بكنم كه در طول این راه دشوار، از همین سلاح ذكر و توجه و توسل به خداوند متعال و اعتماد به خدا استفاده كنند. «یا من لا یجبه بالرّدّ اهل الدّالّة علیه»(1) - دعائى كه وارد شده است براى روز عید فطر، در صحیفه‌ى مباركه‌ى سجادیه - حتّى كسانى كه در مخاطبه‌ى با پروردگار عالم، با گستاخى حرف میزنند، خداى متعال رحمت خود را شامل آنها هم میكند. رحمت واسعه‌ى الهى در دسترس كسانى است كه آن را بخواهند و بطلبند. مهم این است كه هدایت الهى را بخواهیم، رحمت الهى را بخواهیم، آن را بطلبیم؛ آن وقت به دست خواهد آمد.

و من توصیه‌ام به مسئولان كشور، به نخبگان سیاسى، به برگزیدگان و برجستگان دینى، به آنهائى كه منطقه‌ى نفوذ كلمه‌اى در میان مردم دارند، این است: تا آنجا كه میتوانند، بر روى این اتحاد و انسجامِ باارزش ملت ایران تكیه كنند

همه‌ى مسئولین كشور -  بخصوص مسئولین سطوح بالاى كشور - به خداوند متعال توجه كنند، توسل كنند. كارهاى سنگین، وظائف مهم، حقوق عمومى مردم، مسئولیتهائى است بر دوش آنها؛ این مسئولیتها را با كمك پروردگار میشود بخوبى انجام داد. اگر توانستیم راه كمك الهى را به سوى خود و به روى خود باز كنیم، هیچ مشكلى وجود نخواهد داشت كه قابل حل نباشد. به خداى متعال امیدوار باشند، همه‌ى تلاش خود را به صحنه بیاورند. نمیشود تنبلى كرد، كار نكرد و امیدوار به رحمت الهى بود. هدایت الهى، دستگیرى الهى، لطف الهى آن وقتى است كه ما همه‌ى موجودى توان خود را - كه آن هم متعلق به خداى متعال است - وارد صحنه كنیم؛ از فكر و تدبیر، از نیروى جسمى و توان كار، از امكانات عظیم نیروى انسانى كشور، از همه چیز استفاده كنیم؛ آن وقت خداى متعال قطعاً تفضل خواهد كرد.

آیت الله خامنه ای

بسیارى بودند كه در مقاطعى، از آینده‌ى كشور مأیوس میشدند. ما در این سى و چند سال، تجربه‌هاى متعددى داریم؛ بودند افرادى كه یا نزدیك‌بین بودند، یا دچار ضعف باور به كمك الهى بودند، یا حسن ظن به وعده‌ى الهى نداشتند؛ در یك مواقعى، «و زلزلوا حتّى یقول الرّسول و الّذین ءامنوا معه متى نصر الله»؛(2) در طول تاریخ هم پیش آمده است؛ در همان مواقع، خداى متعال كمك كرده است. و شما امروز ملاحظه كنید ملت ما، كشور ما، نسبت به همه‌ى دوره‌هاى گذشته، در نقطه‌ى مقدم قرار دارد؛ پیشرفت جزو ذات حركت ملت ایران شده است؛ روزبه‌روز بحمدالله ملت پیشرفت كرده است، باز هم پیشرفت خواهد كرد؛ مهم این است كه رابطه‌ى خودمان را با خداى متعال محكم كنیم.

امروز دنیاى اسلام دچار مشكلات بزرگى است. ما در منطقه‌اى قرار گرفته‌ایم كه متأسفانه در متعددى از كشورهائى كه پیرامون ما هستند، مشكلاتى وجود دارد، كه غالباً هم این مشكلات تزریق شده و تحمیل شده‌ى از سوى دیگران و از سوى بیگانگان است. یقیناً این حوادثى كه امروز در منطقه‌ى غرب آسیا و در شمال آفریقا دارد اتفاق مى‌افتد، اگر دخالتهاى بیگانگان نبود، اگر سیاستهاى مغرضانه‌ى قدرتها نبود، اوضاع به این شكل پیچیده نمیشد. امروز هم راه علاج این است كه خود ملتها تصمیم بگیرند، دیگران دخالت نكنند، بیگانگان دخالت نكنند. علاج حوادثى كه امروز در این منطقه وجود دارد، صرفاً این است. مصر همین جور است، لیبى همین جور است، سوریه همین جور است. ملتها میتوانند با حكمت نخبگانِ خودشان و با هدایت پیشروان و پیشوایانِ خودشان و عقلاى قوم، راههاى خلاص را پیدا كنند؛ اگر بیگانه‌ها بگذارند، اگر تزریق نفاق نكنند، تزریق دودلى بین مردم نكنند.

شما امروز ملاحظه كنید ملت ما، كشور ما، نسبت به همه‌ى دوره‌هاى گذشته، در نقطه‌ى مقدم قرار دارد؛ پیشرفت جزو ذات حركت ملت ایران شده است؛ روزبه‌روز بحمدالله ملت پیشرفت كرده است، باز هم پیشرفت خواهد كرد؛ مهم این است كه رابطه‌ى خودمان را با خداى متعال محكم كنیم

ملت ایران به فضل پروردگار، به حول و قوه‌ى الهى، با روحیه‌ى ایمان، با روحیه‌ى اتحاد و انسجام و وحدتى كه به بركت دین در خدمت و در اختیار آنها است، توانسته‌اند این راه را طى كنند؛ باز هم در آینده به توفیق الهى همین جور خواهد بود.

آیت الله خامنه ای

توطئه‌اى كه در كشورهاى دیگر كردند، در اینجا این توطئه‌ها اثر ندارد. یا به عنوان اختلافات مذهبى مردم را به جان یكدیگر انداختند، یا به عنوان اختلافات قومى برادران را در مقابل هم قرار دادند، یا با عنوان اختلافات حزبى این كار را كردند؛ هیچكدام از این سلاحهاى خطرناك و زهرآگین، در ایران اسلامى كاربرد ندارد؛ مذاهب گوناگون در كنار هم، اقوام گوناگون دست در دست هم، و گروهها و جریانات مختلف در اساسى‌ترین مسائل با وحدت نظر با یكدیگر، پیش میروند.

و من توصیه‌ام به مسئولان كشور، به نخبگان سیاسى، به برگزیدگان و برجستگان دینى، به آنهائى كه منطقه‌ى نفوذ كلمه‌اى در میان مردم دارند، این است: تا آنجا كه میتوانند، بر روى این اتحاد و انسجامِ باارزش ملت ایران تكیه كنند؛ ایمان به خدا و اتحاد، دین و اتحاد كلمه؛ این دو چیز است كه میتواند كشورها را، ملتها را روى پاى خودشان نگه دارد؛ قدرت مقاومت به آنها بدهد؛ و ملت ایران بحمدالله از این دو برخوردار است. و اى كاش مسئولان سیاسى و فرهنگى در كشورهاى دیگر، به این نقطه توجه مضاعف كنند و مشكلاتى را كه براى كشورها در این منطقه پیش آمده است، باحكمت برطرف كنند.

دعا كنیم كه خداى متعال امت اسلامى را سرافراز و پایدار بدارد. پروردگارا! به محمد و آل محمد، تفضل خودت را، رحمت خودت را بر امت اسلامى در سراسر جهان مستمر و پایدار بدار. پروردگارا! دست بیگانگان را از زندگى مردم در كشورهاى اسلامى كوتاه بفرما.

والسّلام علیكم و رحمةالله و بركاته‌

1) صحیفه‌ى سجادیه، دعاى 46

2) بقره: 214

بخش سیاست تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای