تبیان، دستیار زندگی
هر چقدر هم كه همه چیز سر جای خود مرتب قرار بگیرد و اجرا شود باز هم حرف و حدیث خواهد داشت، بی بی سی و صدای آمریكا كه همیشه در«آمپاس» هستند، باز هم «ان قلت» و یا پیشگویی های همیشگی خود را می آورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیف و ان قلت های همیشگی بی‌بی‌سی!


هر چقدر هم كه همه چیز سر جای خود مرتب قرار بگیرد و اجرا شود باز هم حرف و حدیث خواهد داشت، بی بی سی و صدای آمریكا كه همیشه در«آمپاس» هستند، باز هم «ان قلت» و یا پیشگویی های همیشگی خود را می آورند.

«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

تحلیف روحانی

آقای حسن روحانی  با  قرائت این سوگند نامه در پیشگاه قران و در مجلس شورای اسلامی برابر مردم ایران، و با دریافت حكم رهبری در روز قبل از مراسم تحلیف، رسما كار خود را به عنوان هفتیمن رییس جمهور ایران آغاز كرد.

مراسم تحلیف هفتمین رییس جمهور ایران بدون شك یكی از مجالس با شكوه و به یادماندنی در تاریخ جمهور ایران بود. از حضور بزرگان كشوری و لشكری تا سران كشورها از رییس جمهور تا وزرای خارجه از یك سو و كابینه دولت تدبیر و امید از سوی دیگر بر شكوه این مراسم می افزود.

اما هر چقدر هم كه همه چیز سر جای خود مرتب قرار بگیرد و اجرا شود باز هم حرف و حدیث خواهد داشت، بی بی سی و صدای آمریكا كه همیشه در«آمپاس» هستند، باز هم «ان قلت» و یا پیشگویی های همیشگی خود را می آورند.

یكی از نقاط قوت دولت آقای روحانی كه رییس مجلس نیز آن را به زرنگی تعبیر كرد، تقدیم كابینه به مجلس جهت گرفتن رای اعتماد بود؛ آقای روحانی از همان روزهای اول پس پایان اعلام نتایج انتخابات و برگزیده شدن به عنوان هفتمین رییس جمهور ایران، رایزنی برای چینش كابینه یازدهم را آغاز كرد.

و با توجه به این كه شعار خود را اعتدال و تدبیر اعلام كرده بود، سعی داشت تا افرادی مدبر از همه طیف ها و جریان های سیاسی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی كند.

پس از مراسم تحلیف، علی رغم باشكوه برگزار شدن انتخابات و مراسم تحلیف آن هم در كمال امنیت و آرامش، رسانه هایی چون بی بی سی و صدای آمریكا پیشگویی ها و تحلیل های یكجانبه خود را آغاز كردند.

یكی از اولین واكنش های بی بی سی مقاله جمشید برزگر(تحلیلگر امور ایران در بی بی سی) بود كه 14 مرداد منتشر شد، یكی از قسمت های مقاله وی جملات زیر است: ترکیب کابینه به طور طبیعی می تواند این سوال را در افکار عمومی پررنگ تر کند که اگر قرار باشد جریانی سیاسی در انتخابات شکست بخورد و آرای لازم را کسب نکند ولی در مقابل سهم بیشتری از قدرت و مناصب سیاسی و اجرایی را به دست آورد، اصولا دیگر چه نیازی به برگزاری انتخابات هست

یكی از اولین واكنش های بی بی سی مقاله جمشید برزگر(تحلیلگر امور ایران در بی بی سی) بود كه 14 مرداد منتشر شد، یكی از قسمت های مقاله وی جملات زیر است: ترکیب کابینه به طور طبیعی می تواند این سوال را در افکار عمومی پررنگ تر کند که اگر قرار باشد جریانی سیاسی در انتخابات شکست بخورد و آرای لازم را کسب نکند ولی در مقابل سهم بیشتری از قدرت و مناصب سیاسی و اجرایی را به دست آورد، اصولا دیگر چه نیازی به برگزاری انتخابات هست و یا انتخابات تا چه اندازه به معنا و مفهوم خود پایبند مانده است؟

نویسنده این متن، بدون هیچ اطلاعی از تركیب كابینه به نگارش این متن پرداخته است، چرا كه از یك سو آقای روحانی بارها گفته كه بدون وابستگی به هیچ جناح و حزبی و مستقلا وارد عمل شده است.

کابینه روحانی

و از سوی دیگر بررسی سوابق و گرایش های سیاسی وزیران پیشنهادی نشان می دهد که از 18 عضو کابینه به ترتیب 7 وزیر اصلاح طلب، 4 وزیر اعتدالگرا، 5 وزیر مستقل و 2 وزیر هم اصولگرا هستند.

این تحلیلگر بی بی سی و همكارانش اصرار دارند كه حمایت اصلاح طلبان را تنها عامل موفقیت آقای روحانی می دانند در حالیكه در این دوره مردم به دور از هیجانات سیاسی و  كاملا فرا جناحی رای خود را به صندوق ها انداختند.

وی ترکیب کابینه حسن روحانی که را توام با ناخرسندی های آشکار می داند در حالیكه غالب مردم و تحلیلگران رسانه های داخل كه از نزدیك با شرایط مواجه و آشنا هستند، تركیب كابینه را با توجه به شرایط كشور، منطقه و فشار تحریم ها عقلائی  با درایت می دانند.

نظرات موافق شما با سیاست های ما منتشر می شود!

نظرسنجی های یك سویه!

اختصاص یك قسمت ویژه به رویدادهای ایران امر تازه ای نیست كه بی بی سی و صدای امریكا ان را دنبال می كنند و به نوعی وقایع اتفاقیه حساس ایران می شود خوراك خبری این رسانه ها.

در كنار  این ترفندهای به اصطلاح خبری، صدای آمریكا كه قدیمی‌ترین رادیو و تلویزیون دولتی ایالات متحده آمریکا است که برای شنوندگان خارج از آمریکا پخش می‌شود و مخاطبان آن مردم آمریکا نیستند و مجریان و تحلیلگران این رسانه غالبا از كشور خارج شده و پناهنده هستند.

پس از مراسم تحلیف، علی رغم باشكوه برگزار شدن انتخابات و مراسم تحلیف آن هم در كمال امنیت و آرامش، رسانه هایی چون بی بی سی و صدای آمریكا پیشگویی ها و تحلیل های یكجانبه خود را آغاز كردند

وی او ای(VOA) تریبون آشكار  و جارچی نظرات و دیكته های آمریكایی است كه هر از گاهی  برای بهتر به كرسی نشاندن عقاید خودسنگ منافقین، همجنس بازان و بهائیان را محكم به سینه می زند، از بخش نظرسنجی استفاده می كند. نظر سنجی های با سوالات و گزینه های كاملا یك سویه و یك طرفه كه كاملا موافق با سیاست های این رسانه آمریكایی است.

رسانه های مخالف خارج نشین از هر حربه ای برای تخریب چراه و وجهه جمهوری اسلامی استفاده می كنند یكی از آنها اضافه كردن بخش صدای شما به بی بی سی است، كه مشابه همان نظرسنجی وی او ای با این تفاوت كه به جای گزینه افراد می توانند نظرات خود را ارائه كنند، در روزهای اخیر یكی از سوالات مربوط به تنفیذ حكم بود.تنفیذی كه در واقع دست به دست شدن و انتقال دولت  بود كه به آرامی، در كمال امنیت و با حضور رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی صورت گرفت كه در واقع نشان دهنده تایید مشروعیت رییس جمهور توسط ولی فقیه است.

به غیر از این دو رسانه مخالف فارسی زبان كه بیشتر به سیاه نمایی و گفتن آن چه خود دوست دارند بشنوند و بیبنند پرداختند، رسانه های مهم منطقه ای و بین المللی مانند الجزیره و بی بی سی عربی و انگلیسی، المیادین و المنار، شبکه عرب زبان روسیاالیوم متعلق به کشور روسیه نیز به پخش مستقیم مراسم تحلیف دکتر روحانی اقدام کردند.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان