تبیان، دستیار زندگی
با انتشار ویندوز 8 و گسترش استفاده از تبلت‌های ویندوزی و رایانه‌های مجهز به نمایشگرهای لمسی، روز‌به‌روز به کاربران این سیستم‌عامل افزوده می‌شود و تفاوت‌های بیشتری با نسخه‌های پیشین برای کاربران آشکار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در ویندوز 8 وبگردی کنیم؟


با انتشار ویندوز 8 و گسترش استفاده از تبلت‌های ویندوزی و رایانه‌های مجهز به نمایشگرهای لمسی، روز‌به‌روز به کاربران این سیستم‌عامل افزوده می‌شود و تفاوت‌های بیشتری با نسخه‌های پیشین برای کاربران آشکار می‌شود.

یکی از این تفاوت‌ها هنگامی مشاهده می‌شود که کاربران به وبگردی در اینترنت می‌پردازند. چنانچه از ویندوز 8 استفاده کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که این نسخه از مرورگر برای تطابق‌پذیری بیشتر با امکانات و ظاهر گرافیکی ویندوز 8 دستخوش تغییراتی شده که این تغییرات موجب شده استفاده از آن برای برخی کاربران با مشکلاتی همراه باشد. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران هستید و هنوز نتوانسته‌اید وبگردی دلخواه‌تان در اینترنت‌اکسپلورر 10 را در ویندوز 8 تجربه کنید، با ما همراه شوید تا ضمن یادگیری مراحل استفاده از این مرورگر، با امکانات جذاب آن آشنا شوید.

چگونه در ویندوز 8 وبگردی کنیم؟

قدم اول: اجرا

در اولین قدم برای شروع عملیات وبگردی نیازمند اجرای نرم‌افزار اینترنت‌اکسپلورر هستید. برای اجرای مرورگر ‌باید نرم‌افزار Internet Explorer را انتخاب و با کلیک یا فشار انگشت روی آن، مرورگر را اجرا کنید.

چنانچه روی آیکون فوق راست کلیک کنید در پایین صفحه گزینه‌هایی برای سنجاق‌کردن به نوار وظیفه، جدا‌کردن از صفحه شروع، حذف از سیستم‌عامل و باز‌کردن پنجره جدید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

قدم دوم: جستجو یا وبگردی

وقتی برای اولین بار مرورگر اینترنت‌اکسپلورر را در ویندوز 8 اجرا می‌کنید با پنجره‌ای تقریبا خالی مواجه خواهید شد. در این نسخه از اینترنت‌اکسپلورر، نوار آدرس برخلاف دیگر مرورگرها که در بالا قرار دارد، به‌پایین منتقل شده و همچون مرورگرهای جدید امروزی، نوار آدرس از دو عملکرد ورود به سایت‌ها و جستجوی کلمات و عبارات در موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر (بینگ) برخوردار است. شما می‌توانید با تایپ کلمات و عبارات موردنظرتان در نوار آدرس و فشردن کلید اینتر یا آیکون Go که به شکل یک فلش به سمت راست است، عملیات جستجو را در موتور جستجوی بینگ انجام دهید. در صورتی‌که آدرس کامل یک سایت را وارد کنید (همچون www.jamejamonline.ir) به سایت مورد نظر دسترسی خواهید یافت.

چگونه در ویندوز 8 وبگردی کنیم؟

اینترنت اکسپلورر 10 به‌طور خودکار عبارت‌های جستجو شده توسط شما را ذخیره می‌کند و در صورتی که مجددا آن عبارات را تایپ کنید فهرستی از موارد پیشنهادی را با توجه به عبارت‌های ذخیره شده در مرورگر، در اختیار شما قرار می‌دهد.

قدم سوم: تنظیمات و اشتراک‌گذاری

همان‌طور که گفتیم کاربرانی که برای اولین بار از اینترنت‌اکسپلورر 10 استفاده می‌کنند هنگام وبگردی با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این مشکلات ناشی از به‌نمایش درنیامدن ابزارها و منوهای رایج دیگر مرورگرها در اینترنت‌اکسپلورر 10 است. به‌طور پیش‌فرض هنگام وبگردی در این مرورگر هیچ چیز بجز صفحه وب درخواستی برای شما به‌نمایش درنخواهد آمد و نوار آدرس، نوار جستجو، منوی فایل، بوک‌مارک‌ها، گزینه‌های لازم برای دسترسی به تنظیمات مرورگر و... همگی از دید کاربر پنهان است. این تغییرات برای تطابق‌پذیری بیشتر اینترنت‌اکسپلورر با امکانات ویندوز”‰8 است، اما دسترسی به آنها همچون استفاده از دیگر امکانات این سیستم‌عامل روش کار بسیار ساده‌ای دارد.

شما می‌توانید برای دسترسی به ابزارهای مرورگر و مشاهده تب‌های فعال، روی صفحه وب کلیک راست کنید یا نشانگر ماوس را به سمت راست صفحه ببرید و با کشیدن صفحه به سمت چپ، نوار Charm را باز کنید. با باز شدن این نوار، گزینه‌هایی برای دسترسی به نوار جستجو، اشتراک‌گذاری، تنظیمات و... برای شما به‌نمایش درخواهد آمد.

نوار Menu، دسترسی به بسیاری از تنظیمات اینترنت‌ اکسپلورر 10 را در اختیار شما قرار می‌دهد و نوار Favorites نیز دسترسی سریع به وب‌سایت‌های مورد علاقه را برای شما امکان‌پذیر می‌سازد

با کلیک روی Settings و پس از آن انتخاب گزینه‌ Internet Options می‌توانید اقدامات مختلفی همچون تاریخچه، بهینه‌سازی عملکرد مرورگر و دیگر تنظیمات همچون فعال‌کردن قابلیت حرکت به صفحات بعدی با کشیدن صفحه (Flip Ahead) را به انجام برسانید.

در صورتی‌که قصد دارید صفحه وب مورد مشاهده را در شبکه‌های اجتماعی موردنظرتان به اشتراک بگذارید یا آن‌ را توسط ایمیل برای دوستان و آشناهایتان ارسال کنید، می‌توانید پس از فعال‌کردن کاربری خود در سیستم‌عامل و نصب نرم‌افزارهای موردنیاز، با استفاده از گزینه Share در نوار Charm، این کار را نیز انجام دهید.

قدم چهارم: ابزارهای وبگردی

همان‌طور که گفتیم با کلیک راست روی صفحه وب (یا کشیدن صفحه از بالا به پایین در رایانه‌های مجهز به نمایشگرهای لمسی) ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

افزودن تب جدید: برای اضافه‌کردن تب جدید می‌توانید انگشت خود را روی آیکون (+) فشار دهید یا با استفاده از ماوس، آن را کلیک کنید. علاوه بر این می‌توانید کلید Control را از روی صفحه‌کلید فشار داده و همزمان کلید T را فشار دهید.

چگونه در ویندوز 8 وبگردی کنیم؟

هر تبی را که به این روش اضافه کنید در فهرست تب‌های موجود همراه با یک تصویر بندانگشتی برای شما به‌نمایش درمی‌آید.

مرور خصوصی و حذف تب‌های ذخیره شده: چنانچه توجه کنید در زیر آیکون مربوط به ایجاد تب جدید، آیکونی به‌صورت دایره شامل سه نقطه در آن مشاهده می‌شود. با کلیک روی این آیکون می‌توانید عملیات مختلفی مانند حذف تب‌های ذخیره شده یا شروع مرور خصوصی (private browsing) صفحات را به اجرا درآورید.

در قسمت پایین صفحه مرورگر و کنار نوار آدرس نیز آیکون‌های دایره شکل دیگری مشاهده می‌شود که امکانات مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد. این امکانات عبارت است از:

حرکت به عقب و جلو: دو آیکون به‌نمایش درآمده با فلش‌هایی به سمت چپ و راست برای حرکت میان صفحات به‌کار گرفته می‌شود.

سنجاق: آیکونی که به شکل سنجاق است برای سنجاق‌کردن صفحه وب فعلی به صفحه شروع یا فهرست بوک‌مارک‌ها کاربرد دارد.

جستجو و نمایش مرورگر در دسکتاپ: از دیگر آیکون‌هایی که در این بخش به‌چشم می‌خورد، یک آچار کوچک است. با کلیک روی این آیکون امکانات مختلفی همچون جستجو برای یک برنامه مربوط به صفحه وب فعلی، جستجو در صفحه وب با استفاده از ابزار جستجو یا باز‌کردن صفحه وب فعلی در پنجره‌ای جدید در نسخه دسکتاپ مرورگر اینترنت‌اکسپلورر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

قدم پنجم: اجرای مرورگر در دسکتاپ

برخی کاربران به استفاده از صفحه شروع ویندوز 8 علاقه ندارند و ترجیح می‌دهند از محیط قدیمی دسکتاپ برای اجرای برنامه‌ها و استفاده از سیستم‌عامل کمک بگیرند. چنانچه مرورگر اینترنت‌اکسپلورر را در دسکتاپ به اجرا درآورید با صفحه‌ای مشابه نسخه‌های پیشین این مرورگر مواجه خواهید شد، اما با وجود موارد مشابه فراوان با نسخه‌های پیشین همچون اینترنت ‌اکسپلورر 9، باز هم تفاوت‌هایی همچون به نمایش درنیامدن بسیاری از گزینه‌های وبگردی در این مرورگر وجود دارد.

چگونه در ویندوز 8 وبگردی کنیم؟

در بالا ‌ـ‌ سمت راست صفحه مرورگر سه آیکون به شکل‌های خانه، ستاره و چرخ‌دنده به چشم می‌خورد.

‌ـ‌ آیکون خانه شما را به صفحه خانگی پیش‌فرض مرورگر بازمی‌گرداند.

‌ـ‌ آیکون ستاره، پنجره‌ای را شامل وب‌سایت‌های مورد علاقه شما به‌نمایش درمی‌آورد.

‌ـ‌ آیکون چرخ دنده، منوی Tools را نمایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید از امکاناتی همچون چاپ، بزرگنمایی، مدیریت افزونه‌ها، مرور خصوصی و... بهره‌مند شوید.

قدم ششم: شخصی‌سازی مرورگر

چنانچه قصد دارید مرورگر دسکتاپی را به سلیقه خودتان تغییر دهید، می‌توانید در بخشی خالی در بالای نوار آدرس، کلیک راست ماوس را فشار دهید. با انجام این کار پنجره‌ای به‌نمایش درمی‌آید و به‌کمک آن می‌توانید نوار ابزارهای مختلفی را برای نمایش در محیط کاربری مرورگر، فعال کنید.

نوار Menu، دسترسی به بسیاری از تنظیمات اینترنت‌ اکسپلورر 10 را در اختیار شما قرار می‌دهد و نوار Favorites نیز دسترسی سریع به وب‌سایت‌های مورد علاقه را برای شما امکان‌پذیر می‌سازد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک