تبیان، دستیار زندگی
ز تولد ژان پل سارتر (نویسنده و فیلسوف فرانسوای) « ژان پل سارتر»   Jean Paul Sartre فیلسوف و نویسنده فرانسوی و بنیان گذار فلسفه اگزیستانسیالیسمExistentialisme)) در 21 ژوئن 1905 در پاریس متولد شد. در سال 1930 در رشته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

31 خرداد، 21 ژوئن، سالروز تولد ژان پل سارتر (نویسنده و فیلسوف فرانسوای)

« ژان پل سارتر»  Jean Paul Sartreفیلسوف و نویسنده فرانسوی و بنیان گذار فلسفه اگزیستانسیالیسمExistentialisme)) در 21 ژوئن 1905 در پاریس متولد شد.

در سال 1930 در رشته فلسفه از دانشگاه پاریس فارغ التحصیل گردید و در دبیرستانهای فرانسه
 مشغول تدریس فلسفه شد. پس از چندی برای تكمیل بررسی های  فلسفی خویش رهسپار (آلمان) گشت و از نظرات فلاسفه ی بزرگی چون هایدگر(1) و هوسرل آگاه شد؛ اما چون قادر به تحمل تضییقات مولود حكومت هیتلری نبود به پاریس بازگشت و كار تدریس فلسفه را دنبال كرد.

در سال 1936 چند مقاله در تشریح عقاید خویش نوشت كه در كتابی به نام «تخیل» جمع آوری گردید. در سال 1938 كتاب «تهوع »(2) را منتشر ساخت. و بلافاصله چنان رواجی یافت كه منتقدان انتشار آن را مهمترین واقعه ادبی سال شمردند.

در سال 1943 نمایشنامه ای به نام «مگسها» نوشت كه در آن «نازیسم» را به شدت مورد حمله قرار داد، كتاب «هستی و نیستی»(3) را هم سارتر در همین سال نوشت.

نمایشنامه ی «مرده های بی كفن» را كه در سال 1946 نوشت چنان غوغائی به پا كرد كه سبب بر گزاری تظاهرات متعدد در پاریس گردید.

سارتر در آثار خویش كه می توان آن را در زمره ی روشن ترین و جاندارترین اثرات ادبی و فلسفی قرن به شمار آورد و به ویژه در - كتاب تهوع - نقش دنیای جدید را با تمام جراحات و آلام آن نقاشی می كند و در كتاب سه جلدی «راه های آزادی»  قهرمانانی را روی صحنه می آورد كه با رفتار و گفتارشان مرتكب كارهای ناپسند می گردند.

از دیگر آثار سارتر می توان «كلمات»(4) ، «دیوار» (5)  و «جنك در كوبا» را نام برد.

وی درسال 1964 موفق به اخذ جایزه ی ادبیات نوبل شد ولی آن را نپذیرفت. سارتر در سال 1980 زندگی را بدرود گفت.

1)Heidegger

2) the Wall

3)Being & Nothingness

4)the Words

5 ) Le Nausee

.زندگینامه

. گالری تصاویر