تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مركز ملی فضای مجازی در راستای مشاركت در ایجاد كتابخانه دیجیتالی ملی تفاهم نامه همکاری امضا كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه دیجیتالی ملی راه‌اندازی می‌شود


پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مركز ملی فضای مجازی در راستای مشاركت در ایجاد كتابخانه دیجیتالی ملی تفاهم نامه همکاری امضا كردند.

کتابخانه دیجیتالی ملی راه‌اندازی می‌شود

توسعه نظام‌های معنایی و اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی و تدوین استاندارد‌های مرجع ذیربط، توسعه دانشنامه‌‌های برخط علوم اسلامی و مشاركت در ایجاد دانش‌نامه جامع علوم، توسعه كتابخانه‌های برخط دیجیتالی حوزه علوم اسلامی و مشاركت در ایجاد كتابخانه دیجیتالی ملی از جمله موضوعات تفاهم‌نامه منعقد شده است.

توسعه پایگاه‌های برخط اطلاعات و مدارك اسلامی و نشر الكترونیكی كتاب‌های حوزه علوم اسلامی در فضای مجازی و نیز توسعه هستی‌شناسی (هستان‌نگار) علوم اسلامی و مشاركت در طرح‌های برچسب‌گذاری محتوای فضای مجازی نیز از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است كه به امضای دو طرف رسید.

در این باره معاون محتوایی مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اینكه گسترش و تعمیق اسلام ناب محمدی (ص) و گفتمان انقلاب اسلامی در فضای مجازی گفت: طراحی و توسعه نظام‌های معنایی علوم اسلامی (همانند اصطلاح‌نامه‌ها و هستان‌نگارها) و مبنا قرار دادن آنها برای ایجاد انواع ساختارهای تولید، ساماندهی و عرضه محتوای مرتبط با علوم اسلامی در فضای مجازی، بحثی ضروری است.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مركز ملی فضای مجازی در راستای مشاركت در ایجاد كتابخانه دیجیتالی ملی تفاهم نامه همکاری امضا كردند

دكتر كشاورزی اصطلاح نامه‌ها و هستان‌نگار‌های با ارائه اصطلاحات یا برچسب‌های استاندارد و همچنین تعیین شبکه روابط میان آنها را موجب بهبود فرایندهای نمایه‌سازی یا برچسب‌گذاری محتوا دانست و افزود: برچسب‌گذاری موضوعی محتوا نیز كاربردهای فراوانی در زمینه‌هایی از قبیل جستجو و مدیریت محتوا ایجاد می‌كند كه این امر در ارتقای قابلیت‌های انواع خدمات (همانند موتورهای جستجو، سامانه‌های مدیریت دانش و یادگیری، دانش‌نامه‌های برخط و ...) بسیار موثر خواهد بود.

کتابخانه دیجیتالی ملی راه‌اندازی می‌شود

وی با اشاره به سابقه طولانی (بیش از دو دهه) مركز اطلاعات و مدارك اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم) در زمینه دانش‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی و كتابخانه‌های دیجیتالی گفت:

این تفاهم‌نامه‌ از طرف مركز ملی فضای مجازی با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منعقد شده كه طبق مفاد این تفاهم‌نامه، پروژه‌های مرتبط با موضوعات این تفاهم‌نامه، پس از تصویب در قالب قراردادهای مجزا از سوی مركز ملی تأمین اعتبار می‌شوند و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز متعهد به اجرای آنها تحت هدایت و نظارت مركز ملی خواهد بود.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر