تبیان، دستیار زندگی
دور جدید فعالیت هنری کشور با تغییر رییس جمهور از چندی دیگر با انتخاب مدیران آغاز می شود. در این میان هنر تئاتر به عنوان هنری مادر، آن طور که باید مورد توجه نبوده و همین ضرورت مداقه بیشتر مدیران را می طلبد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر نمایندگان مجلس درباره تئاتر


دور جدید فعالیت هنری کشور با تغییر رییس جمهور از چندی دیگر با انتخاب مدیران آغاز می شود. در این میان هنر تئاتر به عنوان هنری مادر، آن طور که باید مورد توجه نبوده و همین ضرورت مداقه بیشتر مدیران را می طلبد.

تئاتر

در این گزارش دیدگاه چند نماینده مجلس درباره تئاتر را مرور می کنیم.

لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

لاله افتخاری گفت: به دنبال افزایش سالنهای بخش خصوصی در تئاتر، باید به دنبال حداکثر استفاده از این حضور در راستای تعالی و رشد هنر نمایش در کشور بود.وی افزود: بهره گیری صحیح و مطلوب از ظرفیت های تئاتری در گرو به خدمت در آوردن تمام امکانات و نیروها بر اساس یک سیاستگذاری واحد و مشخص است و بنابراین، باید رویکرد ثابتی برای هدایت، حمایت و نظارت در حیطه هنر نمایش تعریف شود؛ زیرا در غیر این صورت، هنرمندان بلاتکلیف و سردرگم خواهند شد.این نماینده مجلس به انحراف رفتن تئاتر از مسیر رشد و ترقی، در صورت نبود مدیریت واحد در این عرصه را محتمل دانست و بیان کرد: اعمال سلیقه، آفت هنر است و ضمن دلسرد کردن هنرمندان، موجب بی نظمی و خروج تئاتر از مسیر رشد می شود و آن را به حاشیه ها دچار می کند.

وی ادامه داد: لازم است تا مدیریتی که برخاسته از خرد جمعی تمام هنرمندان، مسئولان، مدیران و فعالان تئاتری است، وارد صحنه شود و بتواند هنر نمایش را در سراسر کشور و شهرستانها به صورت یکپارچه جلو ببرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سپس با اشاره به ضرورت تجلیل و نکوداشت هنرمندان و اساتید تئاتر، نامگذاری سالنهای تئاتری به نام آنها را اقدامی اثرگذار توصیف کرد و توضیح داد: چنین رویکردهایی، هم پیام مطلوبی دارد و هم الهام بخش است؛ ضمن آنکه باعث دلگرمی اهالی این حوزه و آیندگان و اصحاب هنر می شود.

وی افزود: اگر نامگذاری سالنهای تئاتری به اسم هنرمندان متعهد و پیشکسوتانی که واقعا ارزش هنر را دانسته و آنرا در خدمت مفاهیم ارزشمند اسلامی و انسانی و شعارهای انقلابی در آورده اند، صورت گیرد، قطعا بسیار ارزشمند خواهد بود و قدرشناسی از این افراد به صورت عملی صورت گرفته است.

محمد باقری بنابی

محمد باقری بنابی با تاکید بر ضرورت مدیریت متمرکز در حوزه های مختلف فرهنگی کشور، گفت: باید بستری آماده و مهیا کرد تا مدیریت فرهنگی در کل کشور و به ویژه در موضوع تئاتر متمرکز و از یک اتاق فکر مشخص هدایت شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه تئاتر از مدیریت واحد نتیجه بهتری می گیرد تا تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های پراکنده، افزود: تشتت در مدیریت ها باعث همان چیزی می شود که در سینما شاهد آن بودیم؛ یعنی فیلمی ساخته می شد ولی به اکران عمومی در نمی آمد یا فیلمی روی پرده سینما می رفت ولی عده ای با آن مخالفت می کردند و ادامه اکران، توقیف می شد.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: اما تئاتر یک هنر زنده است و نمی توان بعد از چندین ماه تمرین و فعالیت یک گروهی به او گفت، اجازه روی صحنه بردن نمایش را ندارید؛ بنابراین، مدیریت واحد در تئاتر ضروری تر و لازم الاجرا است.

وی ادامه داد: باید زمینه را برای ورود بخش های خصوصی و نهادهای غیردولتی در عرصه تئاتر مهیا کرد تا زیرساخت های تئاتری افزوده و به روز شود ولی حتی در این حالت نیز مدیریت باید از یک جا انجام شود و سالنهای تئاتر به صورت یکپارچه مدیریت شوند تا شاهد دوگانگی سیاستگذاری ها و برخوردهای اجرایی در تئاتر نباشیم.

باقری در ادامه صحبت های خود درباره نامگذاری سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به نام ناظرزاده کرمانی، گفت: ارائه الگویی مطلوب از پیشکسوتان و اساتید هر رشته هنری به علاقمندان و هنرجویان آن، نوعی فرهنگ سازی در راستای تقویت انگیزه در جوانان و قدردانی از بزرگان است.

وی افزود: هرچقدر بتوان از اساتید مجرب و دلسوز که دغدغه تئاتر را دارند، الگوسازی کرد و نام آنها را به روش های مختلف همچون نامگذاری سالنها جاودانه ساخت، در جهت پیشرفت و ارتقای هنر تئاتر در کشور گام برداشته می شود.

جواد آرین منش

جواد آرین منش با اشاره به اینکه ورود بخش غیردولتی به عرصه تئاتر را باید به فال نیک گرفت، گفت: کمبود شدید ظرفیت تئاتر کشور با حرکت لاک پشتی سرمایه گذاری های دولتی هرگز جوابگو نیست و بنابراین، ورود بخش غیردولتی به این عرصه باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد.این عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره های مختلف هنری با اشاره به حضور بخش های خصوصی و غیردولتی در این حوزه، خواستار سیاستگذاری و نظارت متمرکز شد و تصریح کرد: هنگامی که بخش خصوصی به تئاتر ورود پیدا می کند، مدیریت سالن را خودش برعهده دارد و برای جلوگیری از لجام گسیختگی در این حوزه باید نظارت متناسب، متمرکز، سازمان یافته و قانون مند انجام شود.

این نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه چنین نظارت هایی نباید آنقدر بسته و متصلب باشد که مانع فعالیت شود، ادامه داد: در صورتی که سیاستگذاری و نظارت همه جانبه نگر و متمرکز به درستی صورت گیرد، شاهد پراکندگی و اعمال سلیقه ها در مناطق مختلف کشور نخواهیم بود.

وی همچنین درباره نامگذاری سالنهای تئاتری به نام پیشکسوتان این حوزه بیان کرد: گرامیداشت بزرگان و کسانی که سالهای عمر خود را در این عرصه صرف کرده اند، یک ضرورت جدی است.

وی با بیان اینکه چنین کارهایی در جاودانه و ماندگار کردن چهره های بزرگ مفید خواهد بود، اقدام تماشاخانه ایرانشهر در نامگذاری سالنهای خود به نام اساتید تئاتر را اقدامی به جا و مناسب توصیف کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سپس با اشاره به ضرورت تجلیل و نکوداشت هنرمندان و اساتید تئاتر، نامگذاری سالنهای تئاتری به نام آنها را اقدامی اثرگذار توصیف کرد و توضیح داد: چنین رویکردهایی، هم پیام مطلوبی دارد و هم الهام بخش است؛ ضمن آنکه باعث دلگرمی اهالی این حوزه و آیندگان و اصحاب هنر می شود

بهروز جعفری

بهروز جعفری با اشاره به اینکه خصوصی سازی، تنها متعلق به حوزه مسائل اقتصادی و صنعت و تولید نیست، گفت: فرهنگ و هنر را باید با نظارت هدایت شده به سمت خصوصی شدن هدایت کرد تا دوستداران آن و کسانی که قادر به سرمایه گذاری در این عرصه هستند، وارد این حوزه شوند.

این نماینده ادوار مجلس واگذاری سالنهای تئاتری به بخش خصوصی را مقدمه ای برای حرکت های وسیعتر در این حوزه دانست و افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که امروزه در کشور وجود دارد، ایجاد انگیزه برای خصوصی سازی می تواند ضمن جذب مخاطب در تئاتر ، بخشی از مسائل اقتصادی آن را پوشش دهد و جبران کند.

جعفری در شرح مزیت های مدیریت واحد و یکپارچه سالنهای خصوصی تئاتر به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: شاهد آن هستیم که مثلا در حوزه نشر، کتابی در مشهد مجوز چاپ نمیگیرد ولی در تهران به آن مجوز داده می شود و این قبیل مسائل، ناشی از مدیریت غیرمتمرکز و سلیقه است.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم تاکید کرد: مدیریت یکپارچه و مهندسی فرهنگی در حوزه تئاتر چه در بخش خصوصی و یا دولتی بسیار ضروری است زیرا شاهد تجربه های نامطلوبی در دیگر حوزه های فرهنگی همچون نشر و کتاب نیز بودیم.وی بیان کرد: البته قرار نیست مدیریت واحد، نسخه واحد به کل کشور عرضه کند اما می تواند از ناهماهنگی و سلیقه ای عمل کردن که باعث بروز مشکلاتی برای هنرمندان می شود، جلوگیری به عمل آورد؛ بنابراین باید مدیریت سالنهای تئاتر یکسان باشد.

احمدرضا دستغیب

احمدرضا دستغیب، مدیریت واحد سالنهای تئاتری را به شرط مشاوره از اهالی، فعالان و صاحب نظرات این عرصه را گامی رو به جلو برای تئاتر خواند.

احمد رضا دستغیب تئاتر را رسانه ای دانست که به دلیل برقراری رابطه میان هنرمند و مخاطب، قابلیت انتقال مفاهیم را به خوبی دارد و گفت: با توجه به اینکه تئاتر درآمدزا نیست و دولت باید حمایت خود را از او داشته باشد، نباید به این هنر مادر، نگاه خودگردانی داشت.

وی با بیان اینکه نگاه سرمایه داری و اقتصاد آزاد به مقوله هنر در کشور، باعث حذف این آیتم از سبد روزمره مردم می شود بر ضرورت ورود دولت به این موضوع تاکید کرد و افزود: عرصه تئاتر در کشور به یک ساماندهی جدی نیاز دارد و مهمترین بحث در این حوزه، زیرساخت ها است و اگر سالنها حرفه ای باشند، مخاطب هم برای حضور در آن راغب خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی دوره هشتم مجلس، مدیریت واحد سالنهای تئاتری را دارای نقش بسزایی در جلو بردن و هدایت فضای تئاتری کشور دانست و توضیح داد: اگر در این اقدام، تصدی گری صورت نگیرد و سازمان های مرتبط، صرفا زیرساخت و بستر لازم در این عرصه را فراهم کند، تجربه موفقی خواهد بود.

وی همچنین بر جلب نظر اهالی و کارشناسان تئاتر در واگذاری ها به بخش خصوصی و یا استفاده از مدیریت واحد، تاکید کرد.

دستغیب در ادامه به نامگذاری سالنهای تئاتری به نام اساتید پیشکسوت هنر تئاتر اشاره کرد و گفت: هنرمندان جزئی از هویت یک ملت محسوب میشوند؛ بنابراین وقتی هنرمندان مورد تکریم قرار میگیرند، به کل جامعه احترام گذاشته می شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا نام و یاد اساتید هنری محفوظ نگه داشته شود زیرا همین امر ضمن آنکه می تواند مشوق نسل جوان باشد، در آن دسته از هنرمندانی که به هر دلیل فعالیت خاصی در این عرصه ندارند، روح تازه ای خواهد دمید.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر