تبیان، دستیار زندگی
اگر از قدیم گفته‌اند هر اتفاق مهمی که در جامعه رخ می‌دهد از همین جلسه های فوق سری و گروهی زنانه کلید می‌خورد نگویید نه! نمونه‌اش جلسه دیروز خانم‌های همسایه‌ی ما بود و مطرح شدن مبحث ازدواج و انتخاب همسر و رو کردن آمارها و اسامی جدید دختران و پسران دم بخت!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واسطه‌ای برای ازدواج نیازمندیم!


اگر از قدیم گفته‌اند هر اتفاق مهمی که در جامعه رخ می‌دهد از همین جلسه های فوق سری و گروهی زنانه کلید می‌خورد نگویید نه! نمونه‌اش جلسه دیروز خانم‌های همسایه‌ی ما بود و مطرح شدن مبحث ازدواج و انتخاب همسر و رو کردن آمارها و اسامی جدید دختران و پسران دم بخت!

واسطه‌ای برای ازدواج نیازمندیم!

اما چرا موضوع واسطه‌های ازدواج، در حال حاضر اینقدر کمرنگ شده و گاهی حتی شنیدن فعالیت یک فرد خیر در پیوند دادن میان یک دختر و پسر جوان، از نظر بعضی‌ها،کاری غیرعقلی به نظر می‌رسد؟

واسطه‌های جدید و سنتی ازدواج

در قدیم، حضور واسطه‌های سنتی به دور از هرگونه تعصب و حب و بغض شخصی و با نهایت صداقت موجبات آشنایی خانواده‌ها را فراهم می‌کرد و باعث ایجاد نهادهای مستحکم در حوزه خانواده می‌شد. حضور این ریش‌سفیدها، نقش بسزایی در موفقیت و زندگی آسان‌تر عروس و دامادها داشت و باعث می‌شد آن‌ها در ابتدای زندگی زیر بار فشار مشکلات نمانند. اما با کمرنگ شدن این امر، معضل انتخاب همسر آغاز و شیوه‌های جدید جایگزین واسطه‌گران سنتی شد. از آن جمله می‌توان به نقش شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های همسریابی مجازی و حتی مراکز همسریابی اشاره کرد.

امروزه آسان‌ترین راه آشنایی برای ازدواج، فشردن چند کلید رایانه و یا موبایل در تنهایی جوان و ورودش به دنیایی پر از نیرنگ و فریب است. تا بتواند نیمه گمشده‌ش را با آپشن‌هایی مثل رنگ قرنیه چشم و اندازه قد شناسایی و انتخاب کند. غافل از اینکه فرهنگ و آداب و رسوم مسلمانان برای همسریابی با سایر کشورها تفاوت زیربنایی دارد و این ابزار و رسانه‌ها هیچگاه نقش موثر معتمدین و پا درمیانی‌ها را برای ازدواج موفق و شیرین جوانان نخواهد داشت.

بزرگترها در امر ازدواج پیشقدم شوند

امر واسطه شدن برای ازدواج دیگران، مورد تاکید بزرگان دینی و یک کارکرد مطلوب اجتماعی است. افزایش آمارهای طلاق، نشان از ازدواج‌های خودگزین و احساسی است که بدون مشارکت و نظارت بزرگان انجام می‌گیرد.

پیامبراکرم(ص) در مورد ارزش واسطه شدن در امر ازدواج که فرمودند: خداوند بر کسی که برای ازدواج دیگران اقدام کند برای هر قدمی که بردارد و کلامی که بگوید اجر و ثواب عبادت یکسال نمازهایی که بخواند و روزه‌هایی که بگیرد را به او عطا می‌کند.

گروه كثیری از جوانان هستند كه از نظر اجتماعی و اقتصادی آمادگی لازم برای ازدواج و تشكیل خانواده را دارند، اما به دلیل آن كه همسر دلخواه خود را در میان نزدیكان، دوستان، اقوام، همكاران و... پیدا نكرده‌اند، ازدواجشان به تاخیر افتاده است. اینجاست كه اسلام برای كسانی كه در امر ازدواج پیشقدم شوند و نقش واسطه و معرف را داشته باشند، پاداش بزرگ و مزد قابل توجهی در نظر گرفته است، اما نكته قابل توجه آن كه اگر چه وساطت در امر ازدواج مزد و ثواب بسیار دارد، اما باید گفت كار پرمسوولیت و سنگینی است و پختگی و كارآزمودگی زیادی لازم دارد.

افزایش آمارهای طلاق، نشان از ازدواج‌های خودگزین و احساسی است که بدون مشارکت و نظارت بزرگان انجام می‌گیرد

نباید بیگداربه آب زد. واسطه‌ها باید دارای شرایط خاصی باشند و نباید در امر ازدواج به هرکسی اعتماد کرد. معرف‌ها باید عاقل، متدین، دلسوز و خیرخواه باشند. معیارهای اصلی ازدواج را بشناسند. با روحیات، فرهنگ و مذهب خانواده‌ها آشنا باشند. گاه یک معرفی ناقص و بی‌پایه می‌تواند موجب ازدواجی ناموفق باشد.

نباید فراموش کردکه فرد واسط بر اساس نظام فکری و فرهنگی خود دو نفر را با هم آشنا می‌کند و ممکن است شناخت او نادرست باشد. لذا حضور معرف، تضمین‌کننده نیست و نباید از تلاش خانواده‌ها برای شناخت کافی طرف مقابل بکاهد. امام علی (ع) می‌فرمایند: بهترین میانجیگری و شفاعت آن است که بین دو نفر برای ازدواج شفیع شوید تا خداوند بین آن دو را با هم جمع کند. و اینجاست که در زندگی‌های مدرن امروزی، جای خالی عمه خانم‌ها بیش از پیش احساس می‌شود......

فراوری: نسرین صفری

بخش کلوب ازدواج تبیان


منابع:باشگاه فعلن مجردها/روزنامه ایران.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.