تبیان، دستیار زندگی
همه ما درباره زیان‌های نمک زیاد شنیده‌ایم اما خیلی از ما نمی‌دانیم مصرف حدود 2300 میلی‌گرم سدیم (که در حدود یک قاشق چایخوری نمک طعام یافت می‌شود) در طول روز برای بدنمان ضروری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 ماده غذایی که سدیم پنهان دارند


همه ما درباره زیان‌های نمک زیاد شنیده‌ایم اما خیلی از ما نمی‌دانیم مصرف حدود 2300 میلی‌گرم سدیم (که در حدود یک قاشق چایخوری نمک طعام یافت می‌شود) در طول روز برای بدنمان ضروری است. 

بدن ما برای تعادل آب و الکترولیت‌ها، حفظ قدرت عضله‌ها و عملکرد عصب‌هایش به حدود ٢٣٠٠ میلی گرم سدیم در طول روز نیاز دارد. پس تمام افراد، به جز آن ها که منع پزشکی دارند، باید روزانه 1 قاشق چایخوری نمک مصرف کنند تا نیاز بدنشان به سدیم تامین شود. البته متاسفانه میزان مصرف نمک و سدیم دریافتی بیشتر مردم، خیلی بالاتر از این مقدار است زیرا آن ها فقط نمکی که مصرف می‌کنند، در نظر می‌گیرند در حالی که بسیاری از خوراکی‌ها دارای سدیم فراوان هستند. می‌پرسید کدام یک؟ بهتر است ادامه همین مطلب را مطالعه کنید.

غلات صبحانه

1. غلات صبحانه‌

برخی از انواع غلات صبحانه که بیشتر ما آن ها را با نام کورن‌فلکس می‌شناسیم، حاوی سدیم هستند. اگر برچسب این محصولات را به دقت بخوانید، متوجه می‌شوید در هر یک فنجان از بعضی‌ از آنها حدود 250 میلی‌گرم سدیم وجود دارد، بنابراین موقع خرید غلات صبحانه، حواستان را جمع کنید و انواع بدون سدیم آن ها را از قفسه بردارید.

2. غذاهای فریزشده

بسیاری از غذاهای آماده و نیمه‌آماده فریزشده مانند انواع پیتزا، همبرگر، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی‌های فریزشده حاضری، حاوی مقادیر قابل‌توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسبشان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید تا متوجه شوید که با یک وعده مصرف آن ها، چه مقدار سدیم دریافت خواهید کرد و این سدیم دریافتی را از حجم نمک مصرفی روزانه‌تان کم کنید. ضمن اینکه حتما باید برندهای مختلف غذاهای آماده را با یکدیگر مقایسه و آن ها که سدیم کمتری دارند، خریداری کنید.

3. آب سبزی‌ها

هریک فنجان آب انواع سبزی‌ها مانند آب گوجه‌فرنگی یا آب سبزی‌های ترکیبی که بیشتر برای پخت سوپ، استفاده می‌شود هم حاوی 500- 450 میلی‌گرم سدیم است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا می‌توانید از سبزی‌های تازه برای پخت غذا استفاده کنید و اگر مجبور به خرید این محصولات هستید، برندهایی را که سدیم کمتری دارند، انتخاب کنید.

بسیاری از غذاهای آماده و نیمه‌آماده فریزشده مانند انواع پیتزا، همبرگر، ناگت، کباب لقمه و حتی سبزی‌های فریزشده حاضری، حاوی مقادیر قابل‌توجهی نمک و سدیم هستند. به همین دلیل باید برچسبشان را پیش از خرید یا مصرف به دقت بخوانید

4. کنسرو سبزیجات

شاید استفاده از نخودفرنگی، ذرت، هویج، قارچ، لوبیا و... کنسروشده، کاری بسیار ساده در زندگی‌های امروزی باشد اما بد نیست بدانید تمام موادغذایی کنسروی و حتی رب‌ها و سس‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی سدیم هستند. مثلا یک فنجان ذرت کنسروشده حدود 700 میلی‌گرم سدیم دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود یا کنسروهایی که عبارت «بدون نمک» یا «کم سدیم» روی آنها نوشته شده است، بخرید یا به جای استفاده مداوم از غذاهای کنسروی، کمی به سلامتتان اهمیت دهید و خودتان اقدام به خرید و پخت سبزی‌های تازه در منزل کنید. یادتان باشد که کنسرو برای شرایط سخت و بحرانی که امکان دسترسی به موادغذایی تازه وجود ندارد، تولید شده است.

5. سوپ‌های حاضری

انواع سوپ‌های حاضری از سوپ جو و قارچ گرفته تا سوپ سبزیجات و گوجه‌فرنگی، همه و همه سرشار از نمک و سدیم هستند. نکته قابل تامل در مورد این محصولات، افزودن نمک هنگام طبخ نهایی به آنهاست که باعث می‌شود حجم سدیم دریافتی بدن در یک وعده غذایی، بسیار بالاتر از حد انتظار رود. به همین دلیل باید به این 3 توصیه درباره سوپ‌های حاضری توجه کنید تا میزان سدیم دریافتی بدنتان پس از مصرف آنها بالا نرود؛ اول، برچسب محصول را پیش از خرید بخوانید و انواعی که کمترین میزان نمک و سدیم را دارند، انتخاب کنید. دوم اینکه خودتان در منزل، کمی سبزی‌های تازه مانند قارچ، جعفری، گشنیز، گوجه‌فرنگی یا هویج به این سوپ‌ها اضافه کنید. سوم، به هیچ‌وجه داخل آنها نمک نریزید و برای بالا رفتن ارزش تغذیه‌ای‌شان در صورت تمایل به جای آب، آن ها را با شیر بجوشانید و آماده خوردن کنید.

6. مغزها و دانه‌های بوداده

بیشتر ما ترجیح می‌دهیم به جای خرید یک پاکت 250 گرمی از انواع مغز یا دانه‌های خام، یک پاکت کوچک‌تر و البته گران‌تر از انواع بوداده آنها را برای خود یا فرزندمان تهیه کنیم. این در حالی است که میزان نمک و سدیم مغزها و دانه‌های بوداده، بسیار بالاتر از نمک و سدیم موجود در انواع خام یا حتی تنوری آنهاست. به همین دلیل هیچ وقت خرید بادام یا بادام زمینی شور به انواع خام و تنوری (برشته) آنها برتری و اولویتی ندارد. مغزها و دانه‌های خام، می‌توانند برای بدنمان بسیار مفید باشند در صورتی که انواع شور آن ها، نه‌تنها فایده چند‌انی برایمان ندارند بلکه ممکن است مصرف مداومشان سلامتمان را هم به خطر بیندازند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - لیلی افروغ

مطالب مرتبط:

خواص سدیم

نکاتی درباره‌ی نمک‌های رژیمی (نمک پتاسیم)

چگونه نمک کمتری مصرف کنیم؟

چگونه نمک زیادی را از بدن دفع کنیم؟

زیاد نمک نخورید تا سرطان نگیرید

توصیه‌های سرآشپز برای کاهش مصرف نمک

ضد و نقیض‌هایی درباره نمک دریا

نمک در دادگاه سلامتی

اثرات خوب و بد نمک

مضرات مصرف زیاد نمک

نمک زیاد، قاتل جان است

افزودن نمک زیاد به غذا؛ یک عادت غلط غذایی

غذای شور باعث زخم معده می‌شود

میزان نمک غذاهای آماده باید استاندارد شود

دانستنی‌هایی درباره نمک ید دار

افزایش ضریب هوشی، مهم‌ترین اثر یددار کردن نمک

تولید نمک خوراکی در ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.