تبیان، دستیار زندگی
مراسم تشییع پیکر فلورانس لیپت از معلمان و خوانندگان پیشکسوت ارکستر سمفونیک و آوازهای جمعی چهارشنبه نهم مرداد از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گذشت فلورانس لیپت


مراسم تشییع پیکر فلورانس لیپت از معلمان و خوانندگان پیشکسوت ارکستر سمفونیک و آوازهای جمعی چهارشنبه نهم مرداد از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد.

در گذشت فلورانس لیپت

در ابتدای این مراسم که با اجرای قطعه “لاکریموزا”‌ اثر آمادئوس موتزارت از آهنگ‌های مورد علاقه زنده‌یاد لیپت آغاز شد، سعید شریفیان آهنگساز و همسر این مدرس و خواننده آواز در صحبت‌هایی از مقام هنری فلورانس لیپت تجلیل کرد.

محمد سعید شریفیان، همسر این هنرمند فقید، خالق آثار ارزشمند موسیقیایی همچون سمفونی‌های» اروند رود «،» سرداران «،» خورشید «و» خسوف «و همچنین چهار قطعه محلی برای ارکس‌تر سمفونیک است.

وی گفت: هیچ وقت فکر نمی کردم روزی را ببینم که در مقابل پیکر همسر هنرمندم به سخنرانی در مورد او بپردازم. به هیچ عنوان انتظار مرگ اتفاقی وی را نداشتم و این نشان‌دهنده مساله ای است که به ما این نکته را گوشزد می کند که هیچ گاه نمی شود روی چیزی حساب باز کرد بنابراین بهتر است در مقابل تقدیر الهی تسلیم باشیم.

این آهنگساز خاطرنشان کرد: این بار نمی‌خواهم به عنوان یک همسر در مورد فلورانس صحبت کنم چراکه از دست دادن یک رفیق 30 ساله بسیار از سخت تر از آن است که بخواهم در مورد آن سخنی بگویم اما دوست دارم امروز درباره هنرمند انگلیسی صحبت کنم که پشتوانه علمی و هنری او در زمینه موسیقی که نتیجه تلاشش در بهترین کالج ها و آکادمی های موسیقی لندن است بیش از هر چیز دیگری برای دوستداران موسیقی ارزش دارد.

شریفیان ادامه داد: بدون هیچ مبالغه ای می گویم که حضور فلورانس لیپت در ایران و آموزش‌هایی که او به خوانندگان آوازهای جمعی ارکسترها و سایر هنرمندان داد تاثیر زیادی در اعتلا و ارتقای این هنر داشته است و به نظر من دیگر زمان آن فرا رسیده که دین خود را برای هنرمند متواضعی که در سکوت کامل کار خود را انجام می‌داد، ادا کنیم.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: فلورانس هنرمند بسیار توانایی بود که به لحاظ تکنیکی در زمره بهترین خوانندگان قرار داشت و من در بسیاری از اوقات متعجب می‌شدم که او چگونه سخت ترین قطعه ها را با تارهای صوتی خود که بالغ بر سه اکتاو بود، به زیبایی اجرا می کرد.

فلورانس لیپت از خوانندگان کر و مدرس آواز کر محسوب می‌شد که در بسیاری از آثار سمفونیک به اجرا پرداخته بود. بسیاری از اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران از شاگردان فلورانس لیپت محسوب می‌شوند. او پس از تشرف به دین اسلام در بسیاری از آثار دینی همسرش، سعید شریفیان به ویژه در سمفونی‌های “خورشید”‌‌‌ و “خسوف”‌‌‌به عنوان خواننده کر همکاری کرده بود و نقش جدی داشت

وی افزود: فلورانس به تکنیک در موسیقی همواره به عنوان یک ابزار نگاه می کرد. او به موسیقی همیشه به عنوان یک عنصر متعالی و انسانی نگاه می کرد که در رشد فکری، معنوی، روحی و احساسی او می تواند مهم ترین نقش را ایفا کند و این همان مکتبی در موسیقی است که این روزها کمرنگ شده است. از سوی دیگر در این بین نمی توانم از خلاقیت های فلورانس در حوزه تدریس و آواز به راحتی عبور کنم. نگاه جدید و عاشقانه او به ادبیات فارسی به ویژه اشعار حافظ و زیبایی شناسی که او به این موارد داشت فلورانس را تبدیل به هنرمندی کرده بود که هنرش سرشار از جذابیت های شنیداری بود.

خالق آلبوم های عاشورایی “خسوف”‌ ادامه داد: همسرم هنرمند متواضعی بود که همیشه سعی می کرد در کمال مثبت‌اندیشی و به دور از هر حسادتی نیمه پر لیوان را ببیند. او در زمانی که چه درایران بود و چه در انگلیس تلاش نکرد تا در گروه‌های موسیقی مشکلی را به وجود آورد حتی اگر رهبر آن گروه یا ارکستر از او ضعیف تر بودند.

شریفیان در پایان تاکید کرد: هنر ناب یعنی همان دیدگاهی که نتیجه آن تعالی فکری باشد و این همان موسیقی بود که فلورانس لیپت عاشق آن بود و برای انجام آن همت می‌کرد.

در گذشت فلورانس لیپت

احمد پژمان، محمدجواد حق‌شناس، حمید اسفندیاری، علیرضا پاشایی، رضا مهدوی، سید عباس سجادی، فرهاد شریفی و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده یاد فلورانس لپت حضور داشتند.

فلورانس لیپت از خوانندگان کر و مدرس آواز کر محسوب می‌شد که در بسیاری از آثار سمفونیک به اجرا پرداخته بود. بسیاری از اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران از شاگردان فلورانس لیپت محسوب می‌شوند. او پس از تشرف به دین اسلام در بسیاری از آثار دینی همسرش، سعید شریفیان به ویژه در سمفونی‌های “خورشید”‌ و “خسوف”‌به عنوان خواننده کر همکاری کرده بود و نقش جدی داشت.

مراسم یادبود فلورانس لیپت روز جمعه 11 مرداد از ساعت 16:45 تا 18:30 در مسجدالرضا (ع) واقع در میدان نیلوفر برگزار شد.

پیام تسلیت مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری

پیروز ارجمند، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، در پیامی درگذشت فلورانس لیپت، نوازنده ویلن آلتو، مدرس آواز و همسر محمدسعید شریفیان، را به جامعه فرهنگی هنری و بخصوص جامعه موسیقی کشور تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

به نام خداوند جان آفرین

سرکارخانم فلورانس لیپت در طول حیات هنری خویش نقش به سزایی در مسیر اعتلای موسیقی هنری و آموزش موسیقی به ایرانیان هنر دوست داشته است.

مرکزموسیقی حوزه هنری در گذشت این هنرمند ارجمند را به دکتر محمد سعید شریفیان، همسر این هنرمند فقید و خالق آثار ارزشمند موسیقایی در حوزه فرهنگ ایران، دفاع مقدس و موسیقی مذهبی ایران، جامعه فرهنگی هنری و به خصوص جامعه موسیقی کشور تسلیت عرض می‌نماید و از پروردگار منّان برای آن مرحوم، علّو درجات الهی را مسئلت داریم. »

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

مهر

حوزه هنری

ایلنا