تبیان، دستیار زندگی
ادوارد اسنودن شرایطی همچون افشاگر ویکیلیکس یافته است؛ شرایط نامطلوب و بلاتکلیف وی در روسیه، وضعیت جدید حقوق بشری پدید آورده است و این درحالی است که هیچ یک از مدعیان حقوق بشر دم برنیاورده اند و آمریکا در این زمینه یکه تازی می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده اسنودن در روسیه


ادوارد اسنودن شرایطی همچون افشاگر ویکی لیکس یافته است؛ شرایط نامطلوب و بلاتکلیف وی در روسیه، وضعیت جدید حقوق بشری پدید آورده است و این درحالی است که هیچ یک از مدعیان حقوق بشر دم برنیاورده اند و آمریکا در این زمینه یکه تازی می کند.

اسنودن

ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی پروژه پریزم، مدتی است در مسکو گیر افتاده و با شرایط سختی در فرودگاه مسکو روبروست؛ نه راه پیش به سوی روسیه و یا کشوری دیگر دارد و نه راه پس و بازگشت به آمریکا. آمریکایی که مدعی جریان آزاد اطلاعات بوده امروز در دامی افتاده که خود برای دیگران کنده بود و پروژه جاسوسی اش افشا می شود. دولتمردان این کشور نیز به جای ابراز تاسف از این اقدام دست به تهدید اسنودن زده و جالب آنکه اسنودن تبدیل به ابزاری برای درگیری و رقابت آمریکا و روسیه شده و روسیه در تلاش است از این طریق امتیازاتی از آمریکا بگیرد. در این راستا در آخرین اقدام سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا را به واشنگتن مسترد نمی‌کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اعلام اینکه سرویس امنیت فدرال روسیه با اف.بی.آی در مورد سرنوشت ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا در حال گفت‌وگو است، افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مذاکرات در مورد مساله اسنودن با همتایان آمریکایی خود و مقام‌های این کشور شرکت نکرده است. از سوی دیگر وزارت دادگستری روسیه اعلام کرد که نامه‌ای را از جانب اریک هولدر، دادستان کل آمریکا دریافت کرده که در آن نامه برخی از ضرورت‌های مربوط به موضع آمریکا در مورد اسنودن شرح داده شده بود اما نسبت به درخواست استرداد اسنودن از سوی آمریکا در این نامه جزئیاتی ذکر نشده بود. جالب است که دو کشور قصد دارند علی رغم شرایط موجود وضعیت را به گونه ای جلوه دهند که گویی مساله اسنودن هیچ ارتباطی با رقابت و تنش های دو طرف ندارد. در این زمینه سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد که رهبر این کشور تصمیم گرفته تا اجازه ندهد مساله مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا به روابط با واشنگتن خدشه‌ای وارد کند.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد شرایط بغرنجی بر آینده اسنودن حاکم است و با توجه به اعلام احتمال ترور وی از سوی روسیه، ممکن است تهدیداتی در وی مطرح شده باشد. امروز تنها این امیدواری وجود دارد که روسیه همانند گذشته، در مورد اسنودن نیز دست به تبانی نزند و در ازای گرفتن امتیازاتی از آمریکا وی را تحویل ندهد و یا زمینه ترور وی را فراهم ننماید

با تمام این احوال روسیه استرداد اسنودن به آمریکا را رد کرده و در حال بررسی درخواست پناهندگی موقت وی است. اسنودن نزدیک به دو ماه است که پس از افشای اطلاعات سازمان سیا، در فرودگاه مسکو به سر می‌برد و دادستان کل آمریکا در نامه ای خطاب به دولت روسیه نوشه است که واشنگتن به دنبال اعدام افشاگر آژانس امنیت ملی نخواهد بود.علاوه بر این شکنجه هم نخواهد شد زیرا شکنجه در آمریکا غیرقانونی است. و جالب تر انکه گفته شده است در صورت استرداد اسنودن به آمریکا، فوراً او به دادگاه معرفی خواهد شد و مشمول تمامی محافظت‌های تصریح شده در قانون آمریکا خواهد بود. دادستان کل تأکید کرده است که ظاهراً، اسنودن  فکر می‌کند که نمی‌تواند با این وضعیت از روسیه خارج شود و باید وضعیتش قانونی شود، اما علی رغم باطل شدن گذرنامه‌اش در تاریخ 22 ژوئن، او همچنان شهروند آمریکا تلقی می‌شود و از حق دریافت گذرنامه اعتباری برای بازگشت مستقیم به آمریکا برخوردار است.

اسنودن

آمریکا نیز از دولت مسکو در مورد اسنودن توضیحاتی خواسته است و اعلام کرده است که اسنودن نه یک فعال حقوق بشر و نه یک مخالف است، بلکه وی به افشای غیرقانونی بسیاری از اطلاعات طبقه بندی شده متهم است و بایستی به آمریکا بازگردانده شود. کماکان این تنش در روابط دو کشور وجود دارد و هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. و از سوی دیگر مسکو نسبت به احتمال ترور وی نیز هشدار داده است. موضع جهانی نیز نسبت به این مساله تهییج شده است و هزاران تن از مردم آلمان در خیابان‌های سراسر این کشور علیه جاسوسی آمریکا در داده‌های اینترنتی‌شان دست به تظاهرات اعتراضی زده و حمایت خود را از ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرده اند. آخرین خبرها نیز حکایت از این دارد که اسنودن درخواست پناهندگی سیاسی خود را به دولت روسیه تقدیم کرده است ولی فعلا مسکو به این درخواست پاسخی نداده است. با توجه به این شرایط به نظر می رسد شرایط بغرنجی بر آینده اسنودن حاکم است و با توجه به اعلام احتمال ترور وی از سوی روسیه، ممکن است تهدیداتی در وی مطرح شده باشد. امروز تنها این امیدواری وجود دارد که روسیه همانند گذشته، در مورد اسنودن نیز دست به تبانی نزند و در ازای گرفتن امتیازاتی از آمریکا وی را تحویل ندهد و یا زمینه ترور وی را فراهم ننماید.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان