تبیان، دستیار زندگی
این روزها مردم از هر گزینه‌ای برای قضاوت درباره یکدیگر استفاده می‌کنند! برخی اوقات اتومبیل شخصی افراد نشان‌دهنده شخصیت است. برخی دیگر، از نوع پوشش افراد درباره آنها قضاوت می‌کنند و غیره. کم مانده گجت های در دست مردم نیز گزینه ای برای قضاوت آنها باشد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزینه‌هایی برای قضاوت!


این روزها مردم از هر گزینه‌ای برای قضاوت درباره یکدیگر استفاده می‌کنند! برخی اوقات اتومبیل شخصی افراد نشان‌دهنده شخصیت است. برخی دیگر، از نوع پوشش افراد درباره آنها قضاوت می‌کنند و غیره. کم مانده گجت های در دست مردم نیز گزینه ای برای قضاوت آنها باشد!

گزینه‌هایی برای قضاوت!

گجت یا ابزارک (Gadget)، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کوچکی هستند که در اغلب موارد، قابلیتی خاص و پر کاربرد را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از جمله گجت‌های نرم‌افزاری می‌توان به برنامه‌های کوچکی که برای نمایش وضع آب‌و‌هوا به‌کار می‌روند اشاره کرد و تبلت‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند و حتی رایانه‌ها از جمله گجت‌های سخت‌افزاری به‌شمار می‌روند.

به‌نظر Coye Cheshire، استادیار جامعه‌شناسی دانشکده برکلی، شخصیت افراد با نوع انتخاب آنها درهم آمیخته است. پس هیچ تعجبی ندارد که بتوانیم از روی گجت‌های مورد استفاده توسط کاربران، شخصیت و خصوصیات اخلاقی آنها را مورد بررسی قرار دهیم!

آیفونی‌ها در مقایسه با اندرویدی‌ها

آیفون برای بسیاری از کاربران خصوصیت خاصی را به‌دنبال دارد و محصولات اپل در دنیای گجت‌ها جزو بالاترین و بهترین محصولات مصرفی در میان کاربران به‌شمار می‌روند.

آیفون اغلب توسط کاربرانی استفاده می‌شود که حوصله و زمان کافی برای کلنجار رفتن با منوهای پشت سرهم را ندارند اما به‌آن معنا نیست که این کاربران توان درک تکنولوژی را ندارند. بلکه باتوجه به تبلیغات آن، بیانگر این نکته است که من باید در زمانی که در اختیار دارم کارهای به‌مراتب مهم‌تری را انجام دهم.

همچنین براساس نتایج استخراج شده از موتور پیش‌بینی سلیقه Hunch که رفتار کاربران اینترنتی را برای پیش‌بینی سلیقه کاربران در آینده مورد پژوهش قرار می‌دهد، به‌نظر می‌رسد نوعی هویت وابسته به آیفون یا آی‌او‌اس (iOS) در میان برخی از کاربران شکل گرفته است. این کاربران شیفته کالاها و تکنولوژی‌های جدید و بی‌همتا هستند! آنها برون‌گرا هستند، از خرج کردن پول لذت می‌برند و خودشان را جزو افراد high-maintenance به‌شمار می‌آورند. (high-maintenance به افرادی گفته می‌شود که به‌دنبال تجربه‌های گران‌قیمت هستند و احساس می‌کنند از دیگران بهتر و بالاتر هستند. این افراد اغلب از روی ظاهر افراد درباره آنها قضاوت می‌کنند)

گزینه‌هایی برای قضاوت!

اغلب آیفونی‌ها بیش از 35 سال سن دارند، بسیاری از آنها را زنان تشکیل می‌دهند و از تحصیلات دانشگاهی نیز برخوردارند.

در طرف مقابل، اندرویدی‌ها قرار دارند. به‌نظر می‌رسد اندرویدی‌ها بیشتر به زندگی‌های ساده و دور از هیاهو علاقه‌مند هستند ـ احتمال تمایل به زندگی در محدوده‌های خارج از شهر، برای اندرویدی‌ها 86 درصد بیش از آیفونی‌ها برآورد شده است ـ این کاربران نظرات خود را با احتیاط بیشتری بیان می‌کنند و نسبتا مرد هستند. بسیاری از کاربران تلفن‌های گوگل تابه‌حال کشور خود را ترک نکرده‌اند و علاقه‌ای نیز به این کار ندارند، همچنین این افراد به برنامه‌های کمدی علاقه بیشتری دارند!

بلک‌بری و ویندوزفون

اما تلفن‌های همراه هوشمند به این دو مورد ختم نمی‌شوند و کاربرانی نیز وجود دارند که BlackBerry و ویندوزفون را انتخاب می‌کنند. نتایج استخراج شده از پژوهش‌های Hunch نشان می‌دهد اغلب کاربران بلک‌بری افرادی شهری و درون‌گرا هستند. این افراد سفر کردن را دوست دارند و از نسبت تقریبا مساوی زنان و مردان تشکیل می‌شوند.

ویندوزفونی‌ها نیز به‌طور خلاصه، انسان‌های میانه‌رو و با سیاست هستند.

مک و پی‌سی

مک (Mac) محصول دیگری از شرکت اپل با هویتی بحث‌برانگیز است. طبق نظرسنجی صورت گرفته توسط Hunch آوریل 2011، کاربران پی‌سی (PC) اغلب به زندگی در حومه شهر و مناطق روستایی علاقه دارند. در مقابل کاربران مک، تمایل بسیار زیادی به تحصیلات تخصصی دارند و اغلب زندگی شهری و گیاه‌خواری را می‌پسندند!

به عقیده برخی از کارشناسان، قضاوت درباره افراد از روی فناوری‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهند نتیجه‌ای جز ارائه اطلاعات درباره ثروت آنها را به‌همراه ندارد

طبق گزارشات Hunch، کاربران مک فرض می‌کنند early adopters هستند (افرادی که روندهای جدید را به‌سرعت انتخاب می‌کنند) و کاربران پی‌سی را جزو later adopters به‌شمار می‌آورند. (افرادی که دیرتر از دیگران به استفاده از روندهای جدید روی می‌آورند)

بسیاری از خریداران محصولات اپل را کاربران 18 تا 34 سال تشکیل می‌دهند و این عدد برای کاربران پی‌سی بین 35 تا 49 است.

تبلت برای جوانان و سالمندان

تبلت‌ها جزو گجت‌هایی به‌شمار می‌رود که همه نوع کاربری را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال طبق تحقیقات Frank N. Magid Associates، بسیاری از این کاربران از اوقات فراغت بیشتری نسبت به بقیه برخوردارند و برخلاف موج اول خریداران تبلت، کاربران موج دوم خرید این کالا فقط برخی اوقات به استفاده از این دستگاه می‌پردازند، کمتر با تکنولوژی آشنا هستند و اغلب آنها زن و بیش از 50 سال سن دارند!

گزینه‌هایی برای قضاوت!

البته comScore اعداد دیگری را در این رابطه ارائه می‌کند. طبق گزارشات اعلام شده توسط comScore اکتبر 2011، جوانان علاقه‌مند به روندهای جدید که اغلب نیز مرد هستند جزو بیشترین کاربران تبلت‌ها به‌شمار می‌روند. comScore معتقد است جنسیت کاربران تبلت‌ها در حال نزدیک شدن به مرحله برابری است و بسیاری از این کاربران به تحصیلات دانشگاهی و شغل مناسب علاقه‌مند‌ند.

حرف آخر

به عقیده برخی از کارشناسان، قضاوت درباره افراد از روی فناوری‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهند نتیجه‌ای جز ارائه اطلاعات درباره ثروت آنها را به‌همراه ندارد. همچنین به عقیده خانم کیتی نیومن، استاد زبان انگلیسی و متخصص در مطالعات رسانه‌ای دانشگاه Carnegie Mellon‌ چیزی که بسیاری از مردم فراموش کرده‌اند این است که گجت‌ها و وسایل الکترونیکی، طبقه و میزان درآمد افراد را نشان می‌دهند. من فکر می‌کنم تلفن‌های هوشمند اطلاعات خوبی درباره سن افراد و میزان درآمد آنها در اختیار ما قرار می‌دهند. اما مرجع خوبی برای قضاوت درباره شخصیت افراد نیستند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا فکر می‌کنید نتایج حاصل از این گزارشات درست است؟ مطمئنا نمی‌توان این نتایج را به همه کاربران نسبت داد و آن را به‌طور کامل تائید کرد اما شاید در موارد بسیار زیادی نیز، با کمی دقت در خصوصیات اخلاقی و رفتاری دوستان و آشنایانتان بتوانید بر نتایج استخراج شده از این نظرسنجی‌ها و تحقیقات مهر تائید بزنید!

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک