تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با نهم مرداد 1392 هجری خورشیدی، بیست و دوم رمضان 1434 هجری قمری، سی و یكم جولای سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم مرداد در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با نهم مرداد 1392 هجری خورشیدی، بیست و دوم رمضان 1434 هجری قمری، سی و یكم جولای سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 مرداد 1366

در جریان حمله نظامیان سعودی به زائران بیت‌الله الحرام هنگام انجام مراسم برائت از مشركین؛ صدها زائر ایرانی و غیر ایرانی به شهادت رسیدند.

9 مرداد 1359

پس از گذشت بیش از یكسال از شكل‏گیری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، از طرف دولت وقت، مشخصات فنی و ظاهری پرچم رسمی كشور اعلام شد. این طرح كه پیش از این، در نیمه تیرماه 59 از تصویب شورای انقلاب و رییس جمهوری وقت گذشته بود، پرچم كشور را در رنگ‏های سبز در بالا، سفید در وسط و سرخ در پایین همراه با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار اللَّه اكبر مشخص كرد.

9 مرداد 1358

شركت كرافت ورك یونیون، زیرمجموعه شركت آلمانی زیمنس به طور رسمی اعلام كرد، به قرارداد خود با تهران برای احداث و تكمیل نیروگاه بوشهر خاتمه داده است.

مرداد 1353

سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضعیت خون رسانی، ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‏های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد.

9 مرداد 1337

ایران حكومت عبدالكریم قاسم را در عراق به رسمیت شناخت‌. كودتای او، 17 روز پیش از این تاریخ و زمانی شكل گرفت كه رهبران ایران، پاكستان و تركیه در استانبول منتظر مسوولان عراقی شركت كننده در اجلاسیه دوره ای پیمان بغداد بودند.

9 مرداد 1301

سفارت امریكا از دولت ایران خواست، آخرین گزارش اوضاع كشاورزی ایران و ارقام محصولات كشاورزی در سال جاری را به این سفارتخانه ارسال كند!

9 مرداد 1271

عالم و فقیه امامی آیت ‏اللَّه ملااحمد بن علی اكبر فاضل مراغی و صاحب آثار ارزنده ای چون حاشیه بر نهج‏البلاغه، حاشیه بر صمدیه، تفسیر قرآن و نكات القرآن و بیان دقائقه درگذشت.

تنظیم: هومن بهلولی