تبیان، دستیار زندگی
هیچ کس خیال نکند که اگر در خانه بنشینم و به تلاش و اقدام نپردازیم حتی اراده هم نکنیم و فقط به دعا مشغول باشیم، خدا حاجاتمان را برآورده می کند، نه، چنین چیزی امکان ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعا قوانین طبیعی را خرق می کند


هیچ کس خیال نکند که اگر در خانه بنشینم و به تلاش و اقدام نپردازیم حتی اراده هم نکنیم و فقط به دعا مشغول باشیم، خدا حاجاتمان را برآورده می کند، نه، چنین چیزی امکان ندارد.

دعا

دعا وسیله است برای رسیدن به حوائج از این رو کارکرد و مفهوم این واژه را از کتاب "دعا" نوشته آیت الله سیدعلی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب مرور می کنیم:

لازم نیست دعا همیشه قوانین طبیعی را به هم بزند و برخلاف قوانین طبیعی عمل کند؛ نه. دعا در چارچوب قوانین طبیعی مستجاب می شود و خواسته شما برآورده می گردد. این قدرت خدا است که قوانین را جور می آورد، کنار هم می گذارد و مقصود شما برآورده می شود. البته آنجایی که دعای شما با یک قانون الهی دیگری تصادم پیدا می کند، مستجاب نمی‌شود.

وعده الهی حق است اما آن وعده هم درست است. آدم هایی که بیکار باشند و در راه اهداف خودشان تلاش نکنند، تضمینی نیست که به هدف و مقصد برسند. حالا شما دعا کن، معلوم است که این دعا خیلی اقبال استجابت ندارد. البته یک وقت هم دیدید مستجاب شد، اما تضمینی نیست. در جایی برخلاف یک قانون طبیعی مسلم، شما دعا کنید، معلوم نیست تضمینی داشته باشد. اگر چه در مواردی بلاشک دعا قوانین را هم خرق می کند اما اینطور نیست که وقتی می گوییم دعا مستجاب می شود، یعنی دعای شما اگر با قوانین دیگر الهی منافات داشته باشد و عملی همراهش نباشد و یا حتی خود دعا از روی توجه هم نباشد، باز مستجاب می شود؛ نه. در دعا، طلب کردن و خواستن از خدای متعال و حقیقتا مطالبه کردن لازم است. این دعا مستجاب می شود اگر عمل و تلاش در راه اهداف بزرگ همراه این دعا باشد، اقبال استجابت این دعا واقعا بیشتر است.

وقتی دعا می کنید که حاجتی از شما برآورده شود، اگر خدای متعال آن دعا را مستجاب کند، استجابتش این است که ابزارهای مادی و عادی و معمولی این خواسته جور می شود. یعنی خدا جور می آورد. فرضا شما از کسی طلبی دارید، که آن کس طلب شما را نمی دهد، اما یک وقت به دلش می افتد و می آید طلبتان را می دهد. این یک وسیله است. چه مانعی دارد که دعا این وسیله را برای انسان جور کند.

وقتی دعا می کنید که حاجتی از شما برآورده شود، اگر خدای متعال آن دعا را مستجاب کند، استجابتش این است که ابزارهای مادی و عادی و معمولی این خواسته جور می شود. یعنی خدا جور می آورد. فرضا شما از کسی طلبی دارید، که آن کس طلب شما را نمی دهد، اما یک وقت به دلش می افتد و می آید طلبتان را می دهد. این یک وسیله است. چه مانعی دارد که دعا این وسیله را برای انسان جور کند

ضمنا بعضی موقع خدای متعال معجزه هم نشان می دهد که آن بحث دیگری است. معجزه در موارد استثنایی رخ می دهد و در غیر موارد استثنایی دعا جور کننده روال عادی است. وقتی شما از خدا می خواهید حادثه ای اتفاق بیفتد که به آن نیاز دارید در کنار دعا باید نیرویتان را هم به کار ببندید. مثلا اگر احساس تنبلی به شما دست می دهد، و دعا می کنید که خدای متعال این احساس را از شما بگیرد، در کنار دعا باید اراده و همت نیز به خرج دهید. یعنی در اینجا هم باز وسیله مادی و وسیله ی طبیعی دیگری هست که همان همت کردن است. باید همت و اراده کنید. هیچ کس خیال نکند که اگر در خانه بنشینم و به تلاش و اقدام نپردازیم حتی اراده هم نکنیم و فقط به دعا مشغول باشیم، خدا حاجاتمان را برآورده می کند، نه. چنین چیزی امکان ندارد. پس دعا در کنار تلاش و با تلاش است. اما همین دعا که کردید، به نتیجه خواهد رسید.

دعا در روایات

عن ابی عبد الله علیه السلام قال امیرالمومنین علیه السلام :احب الاعمال الی الله فی الارض الدعا و افضل العباده العفاف، قال: کان امیرالمومنین علیه السلام رجلا دعا 1 ؛ امام صادق علیه السلام می فرماید: امام علی علیه السلام می فرماید، محبوب ترین کارها در روی زمین برای خدا دعا است و بهترین عبادت پرهیزگاری و پارسایی است و امیرالمومنین علیه السلام مردی بود که بسیار دعا می کرد.

عن الرضا علیه السلام: «علیکم بسلاح الانبیاء. فقیل: و ما سلاح الانبیا؟ قال الدعا؛ حضرت رضاعلیه السلام همیشه به اصحاب خود می فرمود: بر شما باد به اسلحه پیامبران. به او عرض شد: اسلحه پیامبران چیست؟ فرمود: دعا است».2

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: الدعا اتفذ من السنان الحدید؛ صادق علیه السلام فرمود: دعا از نیزه تیز نافذتر است. 3

پی نوشت ها:

1- اصول کافی، کلینی ره، ج 4، حدیث 8، ص 213.

2- همان، حدیث 5، ص 214.

3- همان، حدیث 7، ص 214.

فراوری: محمدی 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.