تبیان، دستیار زندگی
اختتامیه هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد پنج شنبه شب با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین محمدی، معاون قرآنی وزیر ارشاد، جمعی از فعالان قرآنی و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری اختتامیه هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد

مراسم اختتامیه هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد

اختتامیه هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد پنج شنبه شب با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین محمدی، معاون قرآنی وزیر ارشاد، جمعی از فعالان قرآنی و مدیران مشهد و دست اندرکاران غرفه های برتر نمایشگاه در سالن همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد.

در این اختتامیه که حجج اسلام ابوترابی فرد و محمدی، مدیر کل و معاون اداره ارشاد خراسان رضوی سخنرانی کردند، از دست اندرکاران و غرفه های برتر نمایشگاه هشتم تقدیر و در بخشی دیگر نیز از تمبر یادبود این نمایشگاه رونمایی شد.

در اختتامیه هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت از آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و دفتر تبلیغات اسلامی استان تقدیر شد.

در بخش غرفه های برتر نیز جامعة المصطفی (ص) العالمیه شعبه مشهد، فرهنگسرای انتظار شهرداری مشهد، کانون فرهنگی هابیلیان، کانون فرهنگی شهید تقوایی، کارگاه آموزشی هنرهای قرآنی، بنیاد جهانی ختم قرآن کریم، موسسه فرهنگی و هنری آخرین ذخیره و مسئولان اجراکننده جنگ های کودکان و نوجوانان موسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی به عنوان غرفه های برتر معرفی و تقدیر شدند.

در این مراسم سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد چند شاخصه داشت، ابتدا آن که برگزاری این نمایشگاه در جوار مرقد نورانی امام هشتم(ع) شخصیتی مستقل از دیگر نمایشگاه های قرآنی در سراسر کشور داشت و روح معنویت در نمایشگاه ساری و جاری بود. دیگر شاخصه تنوعی بود که امسال نمایشگاه مشهد از آن بهره مند بود و در این قسمت 30 بخش نمایشگاهی مختلف از سوی موسسات و مجموعه های قرآنی مختلف سطح شهر و استان آن را رقم زدند.

در این اختتامیه حجت الاسلام حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: آن چه در دولت نهم و دهم در خصوص قرآن در ابعاد مختلف روی داد و قابل بررسی است، معرفی قرآن از 2 منظر جمال و جلال است که در دولت نهم به همت وزیر وقت ارشاد وجه جمال آن انجام شد و تجلی مقام جلال نیز که شامل برنامه ریزی و زیرساخت هاست در دولت دهم با نهاد سازی های قرآنی پی‌گیری و انجام شد.وی محوری ترین کلید چشم انداز قرآنی کشور را مربوط به تحقق تمدن مطلوب قرآنی در دیدگاه مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: توسعه این تمدن منوط به توسعه فرهنگ قرآنی است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که برای پیداکردن نگاه نو به قرآن باید نگرش ها عوض شود خاطرنشان کرد: مهم ترین نگاه در دولت نهم و دهم تحول در نگرش مسئولان در خصوص نگاه مستقل به قرآن بود که این نگاه، قرآن را از حاشیه به متن جامعه آورد.

مطالبه وزارت قرآن

وی تصریح کرد: با ارتقای ساختارهای قرآنی تحقق ایجاد معاونت قرآنی در وزارت ارشاد در دولت نهم جایش را به خواسته ای فراتر که وزارت قرآنی بود داد و در نهایت معاونت قرآنی در وزارت ارشاد ایجاد شد. با ایجاد این معاونت یک هزار پست سازمانی و بیش از 850 پست شهرستانی در سراسر کشور ایجاد و علاوه بر آن در 10 نقطه کلیدی هم چون وزارت علوم، بهداشت، حوزه های علمیه و اوقاف بخش های ویژه و مراکز پژوهشی قرآنی راه اندازی شد.

معاون قرآن وزیر ارشاد با بیان این که در ابتدای دولت نهم بودجه های قرآنی فقط 500 میلیون تومان بود، گفت: این بودجه در دولت نهم به 5 میلیارد و در دولت دهم به 50 میلیارد تومان رسیده است.

وی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی را که 5 وزیر عضو آن هستند، نتیجه تحول قرآنی در کشور دانست و افزود: این شورا 23 عضو رسمی دارد و همه مصوبات آن با انتشار در روزنامه ها، رسمی و لازم الاجراست و در واقع تنها شورایی که مصوبات آن در جمهوری اسلامی ایران لازم الاجراست، شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.معاون قرآن و عترت ارشاد با توجه به وجود این نگرانی که مبادا امور قرآنی دولتی شود، ادامه داد: یکی از کارهای بزرگ دیگر در بحث قرآن، تمرکززدایی بود که در این طرح همه دستگاه ها با توجه به مبلغ دریافتی از بودجه های قرآنی باید گزارش کار دهند. 3 کمیسیون زیر مجموعه آن نیز تشکیل شد که وزیر ارشاد مسئولیت تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی را برعهده دارد.محمدی تصریح کرد: در گذشته تنها 180 موسسه قرآنی در کشور وجود داشت که امروز به دو هزار و 200 موسسه رسیده و در بخش های مردمی رشد 10 برابری داشته است.

ابلاغ بودجه 600 میلیارد تومانی

وی ارتقای مطالبات ملی و گفتمان جدید قرآنی را از دیگر امور مهم در سال های اخیر دانست و گفت: در این راستا اعتبارها از 200 میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان در سال 92 رسیده که این بودجه ای مستقل برای قرآن است که تصویب و ابلاغ شده است.

این مقام مسئول افزود: مقام معظم رهبری با اطلاع از وضعیت بودجه های قرآنی مطالبه 10 میلیون حافظ را ارائه کردند که در حال حاضر 300 میلیارد تومان از اعتبارات یاد شده مخصوص به طرح حفظ ملی قرآن است. بنابراین با این حرکت ها می توان گفت که نگاه ویژه ای به قرآن لحاظ شده است.محمدی با اشاره به برگزاری 300 نمایشگاه قرآن در سراسر کشور در طول سال یادآور شد: افق پیش روی دولت یازدهم ارتقای سطح فعالیت ها و فرهنگ قرآنی با 2 محور نظام سازی و فرهنگ سازی است.

در این مراسم هم چنین حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی با بیان این که ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله  زیادی داریم، گفت: امید است این گام ها راه را برای تحقق ورود قرآن در متن زندگی دنیوی انسان ها هموار سازد و جامعه به نور قرآن منور شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه 177 سوره بقره و تحلیل درباره سبک زندگی قرآنی افزود: ظاهر عمل زمانی معنا می یابد که از یک حقیقت سرچشمه بگیرد و عمل زمانی صالح است که از یک حقیقت ناب نشأت گرفته و با آموزه های دین هماهنگ باشد.

وی افزود: در معرفی کارها و اعمال نیک خداوند در قرآن به معرفی افرادی می پردازد که سبک زندگی قرآنی دارند و برای تبیین این سبک زندگی باید کسانی معرفی شوند که سبک زندگی شان الگو گرفته از قرآن باشد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد که از 27 تیرماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار کرده بود، دیروز (جمعه) به کار خود پایان داد.

گزارش: محمد ولی طاهری بنکدار

تنظیم: هومن بهلولی