تبیان، دستیار زندگی
زنی که معمولا حیض می شود ولی از قرص جلوگیری حیض استفاده کرده تا روزه اش را نخورد آیا روزه اش صحیح است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر با استفاده از قرص جلوی حیض گرفته شود، آیا روزه صحیح است؟

احکام


مبطلات روزه عبارت اند از: 1. خوردن و آشامیدن، 2. جماع، 3. استمناء، (انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)، 4. دروغ بستن به خدا و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و جانشینان پیغمبر (علیهم السلام)، 5. رساندن غبار غلیظ به حلق، 6. فرو بردن تمام سر در آب، 7. باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، 8. اماله کردن با چیزهاى روان، 9. قى کردن. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 891 ، م 1572)


ویژگیهای روزه

روزه در آموزه های اسلامی ویژگی هایی دارد که در این مقاله به یک مورد آن اشاره می کنیم:

سلامتی و تندرستی

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: ان اللّه اوحی الی نبیّ من بنی اسرائیل: اخبر قومک ان لیس عبد یصوم یوماً ابتغاء وجهی الا صحّت جسمه واعظمت اجره؛ (الدرالمنثور، ج 1، ص 437) خدای سبحان به پیامبری از بنی اسرائیل وحی کرده است به قومت خبر بده که بنده ای روزی را روزه نمی گیرد برای رضای خدا جز این که جسمش سالم می ماند و پاداشش بزرگ داشته می شود.

و در روایت دیگری فرمود: صوموا تصحوا؛ (بحارالانوار، ج 93، ص 255) روزه بگیرید سالم می شوید. با توجه به این که پیامبر فرمود: المعدة بیت کلّ داء و الحمیّة رأس کلّ دواء؛ (بحارالانوار، ج 59، ص 260) معده خانه تمام دردها و امساک بالاترین داروهاست. روشن می شود انسان روزه داری که در ماه رمضان از خوردن و آشامیدن خودداری می کند، دستگاه گوارشی او به استراحت پرداخته و مواد زائد بدن را دفع می کند.

بعد از این مقدمه کوتاه به طرح چند پرسش و پاسخ در مورد روزه و روزه داری می پردازیم:

سۆال: یک نفر در ماه رمضان به سبب فعل حرام روزه اش را باطل کرده و نمی دانسته که آیا به سبب این فعل حرام، روزه باطل می شود یا نه. حال وظیفه چیست؟

جواب: اگر جاهل مقصّر است بنابر احتیاط باید علاوه بر این که روزه را قضا نماید، کفاره جمع بدهد. (استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 312، س 28)

سۆال: زنی که معمولا حیض می شود ولی از قرص جلوگیری حیض استفاده کرده تا روزه اش را نخورد آیا روزه اش صحیح است؟

جواب: اگر با خوردن قرص حیض بند آمده روزه صحیح است.

(استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 316، س39)

سوال: آیا تاتو کردن در ماه رمضان باعث باطل شدن روزه می شود؟

تاتو روزه را باطل نمی کند.

لازم به یاد آوری است که مبطلات روزه عبارت اند از: 1. خوردن و آشامیدن، 2. جماع، 3. استمناء، (انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید)، 4. دروغ بستن به خدا و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و جانشینان پیغمبر (علیهم السلام)، 5. رساندن غبار غلیظ به حلق، 6. فرو بردن تمام سر در آب، 7. باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، 8. اماله کردن با چیزهاى روان، 9. قى کردن. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 891 ، م 1572)

سوال: اگر بعد از اذان صبح بدون دلیل منی از بدن خارج شود، آیا روزه انسان باطل است؟

اگر بی اختیار منی از او بیرون آید، روزه اش باطل نیست. (توضیح المسائل مراجع، ج 2 ، ص 897)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت حوزه

مجله پاسدار اسلام - شهریور 1388 - شماره 333

سایت اسلام کوئیست

استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1

توضیح المسائل مراجع، ج 2

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.