تبیان، دستیار زندگی
راز و رمز دشمنی با امیرمومنان امام علی علیه السلام همان است که پیام آور وحی بارها به آن اشاره فرمود و آن وجودِ ملکوتی را معیار و ملاک ایمان انسانها قرار داد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهناز وکیلی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر که با او در افتاد، ور افتاد


دشمنی با وجود پاک و نورانی امیرمومنان امام علی بن ابى طالب علیه السلام از دوره های بسیار پیش شروع شده بود. هر چند این دشمنی در زمان پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه و آله وجود داشت، امّا مهر و توجه آن حضرت به امام و پشتیبانی های همه جانبه اش، هرگونه دشمنی ورزی را به گونه آشکار، ناممکن می ساخت. اما خودنمایی آن در پَسِ رحلت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله آغاز گشت. با اینکه رسول خدا بارها و بارها به آن هشدار داده بود و مومنین را از آن دسیسه شیطانی بر حذر داشته بود.


امام علی (ع)

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: اى حذیفه ، حجت خدا بر شما پس از من على بن ابى طالب است ، كفر به او كفر به خدا، شریك ساختن براى او شرك به خدا، شك در او شك در خدا، انحراف از او و طعن زدن به او انحراف از خدا و طعن در او، و انكار او انكار خداست .( بحارالانوار 38/97)

همچنین ام سلمه به حسن بصرى فرمود: تو را حدیثى گویم كه دو گوشم از رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیده وگرنه كر شوند، و چشمانم دیده وگرنه كور شوند، و قلبم را فرا گرفته وگرنه خداوند بر آن مهر (نافهمى) زند، و زبانم را لال كند اگر از رسول خدا صلى الله علیه و آله نشنیده باشم كه به على بن ابى طالب علیه السلام مى فرمود: اى على، هیچ بنده اى در قیامت خدا را با انكار ولایت تو دیدار نكند جز آنكه او را با پرستش بت و صنم دیدار كند.( بحارالانوار 38/101)

سرنوشت کتمان حقیقت

روزى سوارانى كه شمشیر حمایل داشتند و روپوش بر صورت و تازه از راه رسیده بودند، با امام على علیه‌السلام روبرو شدند و گفتند:  السلام علیك یا امیرالمۆمنین و رحمة الله و بركاته! السلام علیك یا مولانا !

امام على علیه‌السلام پس از جواب سلام فرمودند: در اینجا از اصحاب رسول خدا چه كسانى هستند؟ پس دوازده تن از آنها برخاستند و شهادت دادند كه از رسول خدا صلى الله علیه و آله در روز غدیر خم شنیدند كه مى فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه ... پس از آن حضرت به انس بن مالك و براء بن عازب كه از اداى شهادت خوددارى كرده بودند، فرمود: چه چیز مانع شد از این كه شما برخیزید و شهادت دهید؟ زیرا شما نیز آنچه را كه این گروه شنیده اند، شنیده اید.

سپس فرمود: بارخدایا اگر این دو نفر به علت عناد و دشمنى، این حقیقت را كتمان كرده اند، آنها را به سزاى اعمالشان برسان و آنها را مبتلا كن .

پس از مدتى براء بن عازب نابینا شد و پس از نابینا شدن هنگامى كه راه منزل خود را گم مى كرد و از مردم سۆال مى كرد با خود مى گفت : كسى كه گرفتار نفرین شده چگونه راه به مقصود را در مى یابد؟

انس بن مالك نیز مبتلا به برص شد و گفته شده است هنگامى كه امام على علیه السلام طلب گواهى دائر به گفتار رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود، نامبرده بهانه آورد كه مبتلا به برص فراموشى شده است . و امام على علیه السلام فرمود: بارخدایا اگر دروغ مى گوید او را مبتلا به برص سفیدى كن كه دستار او آنرا مخفى نسازد. پس چهره او دچار برص شد و پیوسته خرقه بر چهره خود مى افكند.( الغدیر، ج 2، ص 50)

راز و رمز دشمنی با امیرمومنان امام علی علیه السلام همان است که پیام آور وحی بارها به آن اشاره فرمود و آن وجودِ ملکوتی را معیار و ملاک ایمان انسانها قرار داد

سرانجام تكذیب ولیّ

ابى عمرو نقل مى كند كه روزى امام على علیه السلام در میدانی از مردى درباره حدیثى پرسش كرد؟

آن مرد او را تكذیب نمود. امام علیه السلام فرمود: مرا تكذیب كردى ؟

گفت : تو را تكذیب نكردم .

پس امام على علیه السلام فرمود: از خدا مى خواهم اگر مرا تكذیب كردى ، چشم تو را كور كند، آن مرد گفت : این را از خدا بخواه . در این هنگام امام علیه السلام او را نفرین كرد و نتیجه آن مرد از آنجا بیرون نرفته بود كه چشمش نابینا شد.( الغدیر، ج 2، ص 57)

امام علی

گرز آتشین

علامه طباطبایى (صاحب تفسیر المیزان) نقل كرد: استاد ما، عارف برجسته، حاج میرزا على آقا قاضى مى‌گفت:

در نجف اشرف در نزدیكى منزل ما، مادر یكى از دخترهاى افندى ها (سنى هاى دولت عثمانى) فوت كرد. این دختر در مرگ مادر، بسیار ضجه و ناله مى كرد و عمیقا ناراحت بود، و با تشیع كنندگان تا كنار قبر مادرش آمد و آن قدر گریه و ناله كرد كه همه حاضران به گریه افتادند.

هنگامى كه جنازه مادر را در میان قبر گذاشتند، دختر فریاد مى زد: من از مادرم جدا نمى شوم .

هر چه خواستند او را آرام كنند، مۆثر واقع نشد. دیدند اگر بخواهند با اجبار، دختر را از مادر جدا كنند ممكن است جانش به خطر بیفتد، سرانجام بنا شد دختر را در قبر مادرش بخوابانند، و دختر هم در كنار پیكر مادر، در قبر بماند، ولى روى قبر را با خاك نپوشانند، بلكه با تخته بپوشانند، و دریچه اى بگذارند تا دختر نمیرد، و هر وقت خواست از آن دریچه بیرون آید.

دختر در شب اول قبر، كنار مادر خوابید، فرداى آن شب آمدند و سرپوش را برداشتند، تا ببینند بر سر دختر چه آمده است ؟

دیدند تمام موهاى سر او، سفید است .

پرسیدند: چرا این طورى شده اى ؟

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: اى حذیفه ، حجت خدا بر شما پس از من على بن ابى طالب است ، كفر به او كفر به خدا، شریك ساختن براى او شرك به خدا، شك در او شك در خدا، انحراف از او و طعن زدن به او انحراف از خدا و طعن در او، و انكار او انكار خداست

در پاسخ گفت : شب كنار جنازه مادرم در قبر خوابیدم ناگاه دیدم دو نفر از فرشتگان آمدند و در دو طرف ایستادند و یك شخص محترمى هم آمد و در وسط ایستاد، آن دو فرشته مشغول سۆال از عقاید مادرم شدند، و او جواب مى داد، سۆال از توحید نمودند، جواب درست داد، سۆال از نبوت نمودند، جواب درست داد كه پیامبر من ، محمد بن عبدالله است تا این كه پرسیدند: امام تو كیست ؟.

آن مرد محترم كه در وسط ایستاده بود، گفت : « لست لها بامام ؛ من امام او نیستم ». (آن مرد محترم، امام على علیه السلام بود).

در این هنگام ، آن دو فرشته ، چنان گرزى بر سر مادرم زدند كه آتش آن به سوى آسمان زبانه كشید، من بر اثر وحشت و ترس زیاد، به این وضع كه مى بینید (كه موهاى سرم سفید شده) درآمدم .

مرحوم قاضى مى فرمود:  تمام افراد طایفه آن دختر در مذهب اهل تسنن بودند، تحت تاثیر این واقعه قرار گرفته و شیعه شدند (زیرا این واقعه با مذهب تشیع، تطبیق مى كرد) و خود آن دختر، جلوتر از آنها به مذهب تشیع گروید.(معادشناسى علامه سیدمحمدحسین تهرانى، ج 3، ص 110)

آری، راز و رمز دشمنی با امیرمومنان امام علی علیه السلام همان است که پیام آور وحی بارها به آن اشاره فرمود و آن وجودِ ملکوتی را معیار و ملاک ایمان انسانها قرار داد.

ابوالفضل صالح صدر            

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

داستانهایى از امام على علیه السلام ؛ حمید خرّمى.

320 داستان از معجزات و كرامات امام على علیه السلام ؛ عباس عزیزى.

داستانهاى الغدیر، تجلى امیر مۆ منان على علیه السلام ؛ سیدرضا باقریان موحد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.