تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی در ماه رمضان العیاذ بالله کار حرامی مانند استمناء از او سر بزند آیا باید روزه خود را افطار کند؟ قضای روزه را چگونه باید به جا آورد و آیا کفاره نیز واجب است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه، برای ثبات و استواری در اخلاص


چسباندن هرگونه چسبی (اعم از چسبهای ضد درد یا ترک سیگار یا ...) به بدن برای روزه دار اشکالی ندارد، لکن برای وضو و غسل لازم است هر مانعی که از رسیدن آب به بدن یا موضع وضو جلوگیری می کند برطرف شود.


شخص روزه‏دار، در درجه اول با مقاومت در برابر نیرومندترین خواسته‏های طبیعی و غریزی خود از خوردن و آشامیدن و غیره، اراده خود را محکم و تقویت می‏نماید و مهم‏ترین عادت‏های خویش را ترک و بر شهوات نفس خود مستقلاً حکومت می‏کند.

روزه روح و باطن انسان را از خواهش‏های ناشایسته پاک می‏گرداند و صیقل می‏دهد و صفای باطن می‏آورد زیرا وقتی شکم انسان از غذاها خالی شد. پرهیزگاری، امانت‏داری، صداقت و خلاصه انسانیت او تقویت‏شده و نور ایمان در قلب او تجلی می‏کند.

ماه رمضان زمان مخصوصی است که بهترین فصل برای تربیت و تقویت ایمان و اراده می‏باشد حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ضمن خطبه‏ای که در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایراد نمود، فرمود:

«و الصیام تثبیتا للاخلاص»؛ (علل الشرایع، ص 236) «و روزه را خداوند قرار داد برای ثبات و استواری در اخلاص»

با این مقدمه کوتاه که در مورد فضیلت روزه بیان کردیم به طرح چند پرسش و پاسخ در مورد روزه و روزه داری می پردازیم:

سوال: می خواستم بدانم که چسب های مخصوصی که دارای نیکوتین است و برای ترک سیگار به بدن می چسبانند را می توان در ایام ماه رمضان استفاده کرد یا خیر؟

پاسخ های زیر از دفاتر مراجع دریافت شده است:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اشکال ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

مانعی ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

چسباندن هرگونه چسبی (اعم از چسبهای ضد درد یا ترک سیگار یا ...) به بدن برای روزه دار اشکالی ندارد، لکن برای وضو و غسل لازم است هر مانعی که از رسیدن آب به بدن یا موضع وضو جلوگیری می کند برطرف شود. و الله العالم

سۆال : اگر در حال روزه از روی شهوت به زنی نگاه شود و آب از بدن خارج شود چه حکمی دارد؟

جواب: اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی یا شوخی کند و یا نگاه شهوت انگیز کند در صورتی که اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود، اگر چه اتفاقا منی بیرون آید روزه صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد و شوخی را ادامه دهد تا منی خارج شود روزه باطل می گردد و اما سایر ترشحات مثل ودی و مذی و... روزه را باطل نمی کنند. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 933، م 1595)

سۆال : کشیدن سرمه به چشم در ماه مبارک رمضان آیا باعث ابطال روزه می شود؟

جواب: سرمه کشیدن در ماه مبارک رمضان مکروه است و مبطل روزه نیست. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 961، م 1657)

سۆال : اگر کسی در ماه رمضان العیاذ بالله کار حرامی مانند استمناء از او سر بزند آیا باید روزه خود را افطار کند؟ قضای روزه را چگونه باید به جا آورد و آیا کفاره نیز واجب است؟

جواب: اگر روزه را به وسیله چیز حرامی باطل کند روزه اش باطل می شود که علاوه بر قضاء کفاره هم دارد ولی نباید تا غروب چیزی بخورد. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 932)                                                                                                   

فراوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت حوزه

مجله ـ پیام زن ـ شهریور 1388 - شماره 210

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل 12 مرجع، ج1

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.