تبیان، دستیار زندگی
بیش از ده روز از ماه رمضان می‌گذرد؛ ماه روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی سال. در این میان، اما تشنگی و کم‌آبی بدن، یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی است که روزه‌داران را درگیر می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جبران کم‌آبی بدن هنگام روزه‌داری


بیش از ده روز از ماه رمضان می‌گذرد؛ ماه روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی سال. در این میان، اما تشنگی و کم‌آبی بدن، یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی است که روزه‌داران را درگیر می‌کند.


روزه داری

در ماه رمضان، بسیاری از افراد به دنبال بهترین رژیم غذایی برای مقابله با کم‌آبی و تشنگی هستند. بعضی افراد، قبل از اذان صبح تا می‌توانند آب یا چند لیوان چای می‌نوشند تا در طول روز تشنگی آزارشان ندهد. بعضی هم هنگام افطار روزه‌شان را با آب باز می‌کنند و برای رهایی از حس تشنگی، تند و تند، آب و مایعات مختلف می‌نوشند. در حالی که نه آب خوردن زیاد هنگام سحر می‌تواند با تشنگی در طول روز مقابله کند و نه نوشیدن چند لیوان آب هنگام افطار کار مناسبی است.

از همه این‌ها بدتر هم افرادی هستند که به اشتباه، برای رفع تشنگی، چای می‌نوشند و نمی‌دانند چای نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند که حتی می‌تواند تشنگی‌شان را تشدید کند.

این آب خوردن فایده ندارد

خیلی‌ها قبل از اذان صبح تا می‌توانند آب می‌نوشند و با این کار می‌خواهند با حس تشنگی در طول روز مقابله کنند. در صورتی که هر قدر هم آب بنوشند، خیلی فایده نخواهد داشت و تا قبل از ظهر، دفع خواهد شد. در مقابل، آب موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها دیرتر دفع شده و در نتیجه، مصرف آن‌ها مفید خواهد بود. بنابراین بهتر است به جای نوشیدن مقدار زیاد آب در وعده سحر، در فاصله میان افطار تا سحر، از مواد غذایی مناسب برای رفع کم‌‌آبی و تشنگی در طول روز کمک بگیرید.

کم آبی به ضررتان است

برخی افراد تشنگی را تحمل می‌کنند و با تصور این که این وضع مشکلی برایشان ایجاد نخواهد کرد، به فکر رساندن آب کافی به بدنشان نیستند. در حالی که کم آبی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر جا بگذارد و به همین دلیل باید مورد توجه قرار گیرد.

روزه داری در روزهای گرم و طولانی تابستان موجب کم آبی بدن خواهد شد و به همین دلیل باید در فاصله میان افطار تا سحر، از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب استفاده کنیم تا بدن با کم آبی و مشکلات ناشی از آن روبه رو نشود.

کم آبی بدن، می‌تواند تمرکز فرد را کاهش داده و موجب کاهش کارایی ذهنی و جسمی او شود که این موضوع به ویژه درباره سالمندان و نوجوانان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین در وعده سحر و افطار باید آب‌رسانی کافی و مناسبی صورت گیرد تا عملکرد سلول‌های بدن، به ویژه سلول‌های کبدی، مغزی و کلیوی با مشکلی مواجه نشود.

روزه داری در روزهای گرم و طولانی تابستان موجب کم آبی بدن خواهد شد و به همین دلیل باید در فاصله میان افطار تا سحر، از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب استفاده کنیم تا بدن با کم آبی و مشکلات ناشی از آن روبه رو نشود.

میوه‌های آبدار را بشناسید

در طول این ماه حتماً باید از رژیم‌هایی استفاده کنید که حاوی میوه‌ها و سبزیجات زیادی است، به عبارت دیگر، بهتر است رژیم غذایی در این ماه به رژیم‌های گیاه‌خواری نزدیک‌تر شود. بیست درصد از نیاز بدن به مایعات در حالت عادی باید از میوه‌ها و سبزیجات تأمین شود. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات در مقایسه با دیگر مواد این گروه، آب بیشتری دارد و به همین دلیل مصرف آن‌ها در ماه رمضان بهتر خواهد بود. میوه‌هایی مانند زردآلو، هلو، طالبی، توت فرنگی، خیار، هندوانه، سیب، موز و انگور رسیده که بهتر است سرد هم مصرف شود، از جمله این موارد است که تا حد زیادی می‌تواند در برابر تشنگی به روزه داران کمک کند.

بیش از 85 تا 95 درصد وزن این میوه‌ها از آب تشکیل شده و به دلیل این که فیبر دارد، آب آن‌ها به تدریج در بدن آزاد خواهد شد و به همین دلیل به خوبی می‌تواند در برابر تشنگی به فرد کمک کند.

سبزیجات آبدار را انتخاب کنید

در میان سبزیجات هم بعضی بهتر از بقیه هستند. سبزیجات برگی گوشتدار و آبدار مانند اسفناج و خرفه در این گروه قرار می‌گیرد. هویج، کرفس و نعنای تازه هم از سبزیجاتی است که برای رفع تشنگی موثر خواهد بود.

غذاهایی هم هستند که می‌تواند تشنگی را تشدید کنند. ادویه‌های گرم و خشک و غذاهای چرب، موجب تشنگی بیشتر روزه داران در طول روزه داری خواهد شد و به همین دلیل بهتر است در این ایام، خیلی مصرف نشود. مصرف قندهای ساده مانند بستنی، زولبیا و بامیه هم تشنگی را تشدید می‌کند و نباید در سفره افطار و سحر قرار بگیرد.

همچنین برای بچه‌هایی که در سنین پایین روزه می‌گیرند و نوجوانان، مصرف ژله به ویژه همراه با تکه‌های میوه، مفید و مناسب خواهد بود.

افطار

هر مایعی هم خوب نیست

وقتی درباره مقابله با تشنگی صحبت می‌شود، همه به فکر نوشیدن مایعات مختلف می‌افتند؛ مایعاتی که قرار است، تشنگی را رفع کنند؛ ولی گاه برعکس عمل می‌کنند. مثل همان وقت‌هایی که روزه داران هنگام سحر، چند لیوان چای می‌نوشند و نمی‌دانند چای می‌تواند تشنگی‌شان را تشدید کند.

مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، به ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، نه تنها برای رفع تشنگی مفید نخواهند بود که حتی می‌تواند تشنگی را تشدید کنند؛ چون این مواد، مدر هستند و موجب دفع آب از بدن می‌شوند.

شربت‌ها هم برای رفع تشنگی در این روزها موثر هستند. شربت خاکشیر و تخم شربتی، از جمله بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی است که البته بهتر است با لیموترش تازه، بیدمشک، گلاب و سکنجبین مصرف شود تا تأثیر بهتر و بیشتری داشته باشد.

چه چیزی بخوریم، بهتر است؟

بهتر است هنگام سحر و افطار از غذاهایی استفاده کنید که موجب تشنگی بیشتر شما نشود و بتواند تشنگی‌تان را تا حد زیادی کنترل کند. به عنوان نمونه، خورش‌های آلو، کرفس، هویج و کدو یا خوراک‌هایی با این ترکیبات از گزینه‌های مناسبی است که در این ماه می‌تواند برای وعده سحر مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است برای تهیه سالاد، علاوه بر کاهو از هویج، سیب گلاب خرد شده و نعنای تازه همراه با لیموترش نیز استفاده کنید.

مصرف آب آلو برای رفع تشنگی موثر است و از طرف دیگر می‌تواند به افرادی که دچار یبوست هستند، کمک کند. بنابراین بهتر است به جای چای، آب آلو بنوشید. در ضمن، هنگام افطار هم خوب است به جای مصرف حلیم‌های چرب و آش‌های سنگین، مقداری سوپ سبزیجات همراه با لیموترش تازه مصرف کنید.

شبکه خبر

دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: NASIMMEHR

برگرفته از گروه: رمضان

مطالب مرتبط:

بهترین نوشیدنی‌های ماه رمضان

بهداشت روزه داری

آیا روزه برای دیابتی‌ها ضرر دارد؟

ضیافت رمضان در باشگاه كاربران

آداب و رسوم تهران قدیم در ماه رمضان

استقبال از رمضان در کشورهای اسلامی

آمادگی برای شروع ماه مبارك رمضان

مزه واقعی ماه رمضان را درک کنیم

رمضان ؛ فصلی برای آغاز

دوباره ماه خدا و بهار قرآن شد

آغاز رمضان، شبیه آغاز باران...

رمضانی‌ترین وبلاگ با قالب اختصاصی تبیان

دانلود نرم افزارهای رمضانی