تبیان، دستیار زندگی
ساخت یك اثر نمایشی مبتنی بر ارایه پیام به شكل مستقیم سالهاست كه در سینما و تلویزیون ایران رواج داشته و مخاطبان نمونه های مختلفی را با درجات كیفی متفاوت شاهد بوده اند كه «مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» یكی از شاخص ترین آنهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این اتفاق‌های بی‌شمار

درباره مجموعه تلویزیونی«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»


ساخت یك اثر نمایشی مبتنی بر ارایه پیام به شكل مستقیم سالهاست كه در سینما و تلویزیون ایران رواج داشته و مخاطبان نمونه های مختلفی را با درجات كیفی متفاوت شاهد بوده اند كه «مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» یكی از شاخص ترین آنهاست.

سریال

سازندگان این مجموعه تلویزیونی یاد شده پایه كار خود را بر مبنای بحث مكافات عمل بنا نهاده و قصه های خویش را برمبنای آن پیش برده اند.

سال ها پیش مجموعه ای محصول تركیه با عنوان كلید اسرار روی آنتن می رفت كه از همین موضوع بهره گرفته و قصه های خود را شكل داده است؛ البته به شكلی سطحی و با ساختاری ضعیف و ابتدایی كه تنها قادر به جذب بخشی از مخاطبان تلویزیونی شده بود.

«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» كه برخلاف بسیاری از مجموعه های تلویزیونی نامی طولانی داشته و مخاطب برای حفظ و به خاطر سپردن آن با مشكلاتی روبروست، به نوعی ركورددار روی آنتن ماندن در میان مجموعه های تلویزیونی است كه نزدیك به پنج سالی طول كشیده است.

در وهله اول باید از به هم پیوسته نبودن قصه ها و مجزا بودن هر قسمت از دیگری اشاره كرد كه مخاطب را به انتظار نگذاشته و تكلیف قصه و قهرمانش را در یك جلسه روشن می كند.

در وهله بعد باید به مكافات عملی اشاره كرد كه درونمایه اصلی كار را تشكیل داده و می تواند به عنوان عامل پیشبرنده داستان بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد و كمتر دچار معضلی به نام تكرار شود.

در قسمت های ابتدای این مجموعه نویسندگان فیلمنامه كمتر با ظرافت به سراغ مضمون یاد شده رفته و از آن به عنوان تم اصلی بهره گرفته اند تا جایی كه همین عامل به راحتی بخش مهمی از مخاطبان را پس می زد.

آن هم مخاطب امروزی كه انتقال پیام به شكل مستقیم را نپسندیده و شیوه های زیرپوستی را بر آن ارجح می داند. اما در یك سال اخیر سازندگان مجموعه یاد شده با پی بردن به این موضوع سعی زیادی در بهبود كار از جنبه های مختلف كرده اند كه این امر در بالا بردن میزان رضایتمندی مخاطبان از آن نقش مهمی داشته است.

ماه رمضان امسال نیز شبكه تهران به سنت این سال های خود «مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را روی آنتن برده كه تا بدین جا جهش كیفی قابل ملاحظه ای را شاهد بوده ایم.

«شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» كه برخلاف بسیاری از مجموعه های تلویزیونی نامی طولانی داشته و مخاطب برای حفظ و به خاطر سپردن آن با مشكلاتی روبروست، به نوعی ركورددار روی آنتن ماندن در میان مجموعه های تلویزیونی است كه نزدیك به پنج سالی طول كشیده است

فیلمنامه كه در سال های گذشته پاشنه آشیل این كار به حساب می آمد در قسمت های اخیر به نقطه قوت آن تبدیل شده و قابلیت نشاندن مخاطب پای تلویزیون تا به انتها را پیدا كرده است.

برای مثال می توان به قسمتی اشاره كرد كه در آن مهندسی جوان قربانی توطئه دوست صمیمی اش شده و زندگی مشتركش نیز در حال فروپاشی است.

نویسندگان فیلمنامه در اینجا به خوبی قواعد كلاسیك رایج در یك كار سینمایی را پیاده كرده و نقاط عطف درخشانی را خلق كرده اند كه به خوبی به مخاطبانش روست می زند.

بحث خیانت كه همواره یكی از تم های اصلی این مجموعه در سال های گذشته را تشكیل داده، در این اپیزود بهانه ای برای نقب زدن به درون انسانی است كه حرمتی برای دوست قدیمی اش قائل نشده و به همه خوبی هایش هم پشت پا زده است.

سریال

ترس از خیانت نیز موتور حركت قصه در قسمتی دیگر شده و دختری ثروتمند را به سنجش میزان وفاداری نامزد فقیرش نسبت به خود وامی دارد. فیلمنامه نویس این بازی مبهم و پیچیده را به خوبی شكل داده و مخاطب را چندبار در مقام قضاوت در رابطه با این دو نفر قرار می دهد.

با این حال پایان خوش قصه كه تناسب چندانی با بافت كلی آن ندارد،میزان تاثیرگذاری آن را كاهش داده و كیفیت نهایی اش را تا حدودی پایین آورده است.

مجموعه هایی از این جنس با قصه های مجزا كه تنها یك تم واحد همچون نخ تسبیح آنها را به یكدیگر متصل نگه داشته، می تواند توسط كارگردان های مختلف ساخته شود به شرط آنكه یك كارگردان دیگر نظارت كامل بر كیفیت كار و یكدستی آن داشته باشد.

اتفاقی كه در مجموعه فوق كمتر رخ داده و حضور كارگردان های مختلف عملا یكدستی آن رابه مخاطره انداخته است.

البته این امر در رمضان امسال كمتر به چشم آمده و كیفیت بصری كار تا حدود زیادی ارتقا پیدا كرده و مخاطب شاهد تصاویر چشم نوازتری می باشد.

تعدد بازیگران در «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» سازندگانش را به سمت بازیگران تازه كارتر و بالتبع كم هزینه تر سوق داده كه اتفاقا این امر در بسیاری جاها به نفع كار شده است.

ناشناخته بودن برخی از بازیگران اصلی این مجموعه به باورپذیرتر شدن قصه ها و ارتباط عمیق ترشان با مخاطب كمك شایانی كرده و تاثیرگذاری اش را تا حدود زیادی افزایش داده است.

اما در برخی قسمت ها هم این كم تجربگی ها كار دست سازندگان آن داده و كیفیت نهایی آن از این منظر آسیب جدی دیده است.

حال با همه اینها می توان گفت كه مجموعه تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد در دوره جدید تولید خود به چارچوب مناسبی به لحاظ فیلمنامه و ساختار رسیده و می تواند در صورت شكستن برخی كلیشه های رایج به ارتباط محكم تر و منسجم تری با مخاطبان خویش برسد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا