تبیان، دستیار زندگی

فانوس های دریایی استوانه ای شکل هستند

فانوس های دریایی را باید در امتداد ساحل و در محلی مرتفع ساخت ولی همین امر این سازه ها را در معرض بادهای شدید قرار می دهد. سازندگان، آموخته اند شکل فانوس های دریایی را گرد بسازند تا سبب شود هوا با مقاومت کمتری پیرامون آن جریان یابد و باعث شود در برابر باده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فانوس های دریایی استوانه ای شکل هستند

تا در مقابل بادهای پرسرعت مقاومت کنند.

نوع پروژه:  عملی

درجه سختی: متوسط

زمینه: زیست و زمین شناسی

مقطع تحصیلی: راهنمایی

تعداد جلسات: 1 جلسه

فانوس های دریایی استوانه ای شکل هستند

 

 شرح یک جمله ای:

فانوس های دریایی را باید در امتداد ساحل و در محلی مرتفع ساخت ولی همین امر این سازه ها را در معرض بادهای شدید قرار می دهد. سازندگان، آموخته اند شکل فانوس های دریایی را گرد بسازند تا سبب شود هوا با مقاومت کمتری پیرامون آن جریان یابد و باعث شود در برابر بادهای قدرتمند مقاومت کنند.

 

خلاصه پروژه :

سواحل دریا زیبا هستند ولی توفان های شدید با بادهای خشمگین در آن ها نامعمول نیست.

در گذر از سال ها، سازندگان آموخته اند که باید در هنگام طراحی فانوس های دریایی، این محیط را در نظر داشته باشند. این ساختمان های منحصر به فرد که قرن ها به کمک دریانوردان توفان زده شتافته اند، باید به گونه ای ساخته شوند که در برابر بادهای سخت و آب و هوای نامناسب پایدار باشند. فانوس های دریایی به عنوان نشانه هایی برای دریانوردانی هستند که به آن ها کمک می کنند مسیرشان را از جایی که هستند به سوی ساحل، منطقه کم عمق یا بندر گاه امن بیابند.

 

دفاع خوب در برابر باد به معنای مقاومت هر چه کم تر در برابر آن و رد کردن هوای در حال حرکت از کنار سازه است به نحوی که به آرامی پیرامون آن جریان یابد. آیا تا کنون با در دست داشتن یک ورقه بزرگ از تخته سه لا سعی کرده اید در یک روز قدم بزنید؟ به بادبان یک قایق بادبانی فکر کنید. بادبان مقاومت زیادی در برابر باد نشان می دهد و از نیروی باد برای جلو راندن قایق استفاده می کند.

 

سازه ای که شکل استوانه ای داشته باشد، جریان هوا را به پیرامون خود هدایت کرده و به آن اجازه  می دهد به پشت سازه ادامه یابد. چنین سازه ای می توانید در برابر بادهای سطوح بالا، مقاومت کند. چون نسبت به سازه مشابهی که باد را به دام می اندازد، نیروی کمتری دریافت می کند. به این ترتیب با دیدن عکس ها یا بازدید از فانوس های دریایی، می بینید اکثر آن ها استوانه ای شکل هستند. اکنون ببینید چرا!

 

 مهارت های آموزش داده شده در این پروژه :

در این پروژه شما روش کار آزمایشگاهی و تفکیک میان پارامترهای ثابت و متغیر را می آموزید .

با تکنیک های مشاهده و روش استنتاج آشنا می شوید.

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
فانوس های دریایی استوانه ای شکل هستند تا در مقابل بادهای پرسرعت مقاومت کنند، جلسه اول

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : سارا قیصری
تنظیم: نسرین صادقی