تبیان، دستیار زندگی
یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی پشت سر گذاشته شد، كه این بار به دلیل وجود سابقه انتخابات سال 88 و وقایع بعد از آن، رسانه‌های خارجی حساسیت زیادی در مورد این دوره از انتخابات به خرج دادند و بیش از دوره‌های قبلی روند انتخابات را زیر ذره‌بین گذاشت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شجاعی‌كیاسری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با تبیان

مشاركت مردم در انتخابات، ‌نقشه بی‌بی‌سی را نقش بر آب كرد


یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی پشت سر گذاشته شد، كه این بار به دلیل وجود سابقه انتخابات سال 88 و وقایع بعد از آن، رسانه‌های خارجی حساسیت زیادی در مورد این دوره از انتخابات به خرج دادند و بیش از دوره‌های قبلی روند انتخابات را زیر ذره‌بین گذاشتند.

شبكه‌های فارسی زبان خارج از كشور هم سعی كردند از جهات گوناگون بر سیر انتخابات تاثیری بگذارند و افكار عمومی مخاطبان خود را به شیوه خود شكل دهند. بی‌بی‌سی فارسی هم از این قاعده مستثنی نبود و این رسانه كه با كارویژه سیاسی چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم به راه افتاده بود، در این انتخابات هم از اعمال نظر خود غافل نماند.

سید رمضان شجاعی كیاسری، نماینده مجلس نهم و عضو شورای نظارت بر صداو‌سیما در همین رابطه به تلاش بی‌بی‌سی فارسی برای كاهش سطح مشاركت در انتخابات اشاره می‌كند و در عین حال می‌گوید كه حضور مردم در انتخابات موجب شد خواب آنها تعبیر نشود.

شجاعی کیاسری

وی كه در انتخابات اخیر، در كمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز عضویت داشت، همچنین می‌‌گوید كه بی‌بی‌سی در این انتخابات به دنبال كسانی بود كه نتوانستند مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند.

مشروح گفت‌و‌‌گوی تبیان با شجاعی كیاسری را در زیر می‌خوانید:

عملكرد شبكه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی را در ایام انتخابات ریاست جمهوری چطور دیدید؟

نتیجه انتخابات باعث شد آنها فهمیدند هرچه بیشتر بر طبل خود بكوبند مردم هم صدای آن‌ها را نشنیده می‌گیرند و عكس آنها عمل می‌كنند. در انتخابات اخیر هم همین‌طور بود، آنها خیلی تلاش كردند كه سطح مشاركت را كاهش دهند اما حضور مردم در انتخابات موجب شد خواب آنها تعبیر نشود. البته حالا كه مشاركت مردم در انتخابات چشم‌گیر و خیره‌كننده بود این‌ها طوری صحبت می كنند كه گویی داعیه‌دار رییس‌جمهور منتخب هستند و می‌خواهند برای او تعیین تكلیف كنند.

ما امید داریم كه با توجه به رفتارهای دوگانه و چندگانه این رسانه‌ها، دولت آنها را از روش و منش خود دور كند و از فشارهایی كه از بیرون بر دولت وارد می‌كنند پرهیز كند. قطعا هم همینطور است و آقای روحانی هم مشهور به این روش هستند و ما امیدواریم با نگاه اعتدالی كه دولت شعار آن را سر داده، زمینه روی كار آمدن یك دولت بی‌حاشیه، كم حاشیه و آرام فراهم شود.

به نظر من بی‌بی‌سی در ایام انتخابات در جذب مخاطب موفق عمل نكرد زیرا مردم بر خلاف اصرار، نظر و رای آنها در انتخابات شركت كردند و «نه» بزرگی به آنها گفتند

بی‌بی‌سی فارسی در روز‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ویژه برنامه ها و برنامه های به خصوصی را درباره انتخابات به راه انداخت، این برنامه‌ها چقدر در جذب مخاطب موثر بوده است؟

به نظر من بی‌بی‌سی در ایام انتخابات در جذب مخاطب موفق عمل نكرد زیرا مردم بر خلاف اصرار، نظر و رای آنها در انتخابات شركت كردند و «نه» بزرگی به آنها گفتند.

من معتقدم رسانه نمی‌تواند مزدوری كند بلكه رسانه باید واقعیت‌های اجتماعی را منعكس كند چون امروز تنها یك رسانه وجود ندارد كه بخواهد دیدگاه خود را به متن جامعه تزریق كند. امروز رسانه‌ها باید راه انصاف و واقع‌گرایی را دنبال كنند و اطلاعات صحیح را به مردم منتقل كنند. در غیر این‌صورت مردم اطلاعات مورد نیازشان را از جای دیگری می‌گیرند.

متاسفانه بی‌بی‌سی هم‌چنان روی‌ روش و منش گذشته و قدیمی خود اصرار دارد و می‌خواهد چیزهایی از پیش تعیین شده و دیكته شده را به مخاطبان خود القا كند در حالی كه خودش هم می‌داند كه مشتری و مخاطب ندارد و مخاطبان او عكس نظر این رسانه عمل می‌كنند.

شجاعی کیاسری

به نظر شما مهمترین هدفی كه بی‌بی‌سی در انتخابات دنبال می‌كرد، چه بود؟

آنها مشتاق بودند انتخابات كم‌رونق باشد اما با مشاركت مردم در انتخابات نقشه آنها نقش بر آب شد و مردم بر خلاف نظر آنها در انتخابات مشاركت بالایی داشتند.

آیا از نظر دست‌اندركاران بی‌بی‌سی فارسی تفاوتی داشت كه چه كسی به عنوان رییس‌جمهور در این دوره از انتخابات، انتخاب شود؟

آنها در این انتخابات به دنبال كسانی بودند كه در مسیر شورای نگهبان از رقابت‌ها بازماندند و نتوانستند مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند. آنچه مسلم است قطعا نگاه آنها همراهی با مردم ایران نیست.

-آیا عملكرد بی‌بی‌سی را در انتخابات شكست‌خورده می‌دانید؟

به نظر من حتما روش‌های آنها در اطلاع‌رسانی و به كار‌گیری حرفه‌ای رسانه در انتخابات نخ‌نما شده و آنها در این انتخابات شكست بزرگی خوردند.

توصیه شما به مسوولان رسانه ملی چیست كه از جذب مخاطب به شبكه‌های خارج از ایران جلوگیری كنند ؟

با توجه به اینكه صداوسیما شیوه مردم‌مدارانه‌ای را در پیش گرفته است، توصیه می‌كنم دست‌اندكاران رسانه ملی همچنان مردم‌محور باشند تا بتوانند نگاه مردمی و افكار عمومی را نمایندگی كنند چراكه صلاح رسانه در همین است كه نماینده افكار عمومی باشد.

مصاحبه: سارا كیان

بخش ارتباطات تبیان