تبیان، دستیار زندگی
شواهد و مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد آنچه در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1392 رخ داد، موجبات سردرگمی و غافلگیری کارشناسان شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی را فراهم کرد و همین امر موجب شد تا با مشخص شدن نتایج انتخابات، آنها تا حد زیادی از تحلیل درست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی بی بی سی غافلگیر شد!


شواهد و مدارک زیادی وجود دارد که نشان می دهد آنچه در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1392 رخ داد، موجبات سردرگمی و غافلگیری کارشناسان شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی را فراهم کرد  و همین امر موجب شد تا با مشخص شدن نتایج انتخابات، آنها تا حد زیادی از تحلیل درست وقایع بازبماندند.

بی بی سی

در اوج وقایع انتخاباتی، یعنی روز انتخابات و فردای آن روز، رسانه بی بی سی فارسی برنامه های خود را تماما به انتخابات ایران اختصاص داد و گزارش های لحظه به لحظه را از جریان این واقعه مهم دریافت می کرد.

در این زمان، برنامه های این شبکه طبق روال ادامه داشت و کارشناسان مختلفی به تحلیل انتخابات ایران می پرداختند. تحلیل هایی که با شرکت حداکثری مردم در انتخابات و سپس با اعلام نتایج، به بن بستهایی رسید و دست اندرکاران این شبکه، مجبور بودند به گونه ای به پنهان سازی موضع خود و تصورات و پیش بینی های خود بپردازند و خود را با شرایط موجود هماهنگ سازند. انچه مشخص است اینکه این هماهنگ سازی، کار سادهای نبود. چرا که فرصت زیادی هم برای این اقدام وجود نداشت و همین امر سبب شد تا دستپاچگی و تعجب کارشناسان این شبکه از وقایع انتخابات ایران، در محتوای برنامه های این شبکه مشخص شود.

نمونه ای از این موضوع را می توان به برنامه ای نسبت داد که بعد از اعلام نتایج، مجری بی بی سی فارسی "نادر سلطان پور" در برنامه خبری که با حضور دو تن از کارشناسان به نام بی بی سی فارسی بروی آنتن رفت به تحلیل انتخابات ایران پرداخت؛ آنچه که در ادامه این مطلب آمده، روایت کارشناسان بی بی سی فارسی از سردرگمی در تحلیل انتخابات ایران است.

محمدی در جواب به سوال نادر سلطان پور که چطور آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد گفت: «در ابتدا کمتر کسی تصور می کرد که آقای حسن روحانی و یا آقای عارف بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، ما شاهد سخت گیری شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها بودیم حتی این فیلتر از سال 88 هم سخت تر شده بود .

اما واقعیت های موجود چیز دیگری را نشان  داد. این که هوش سیاسی شبکه ای ثروتمند و قدرتمند که از نخبگان بسیاری در تهیه برنامه هایش استفاده می کند، ممکن است به نقطه ای برسد که با شکست مواجه شود

سپس کارشناس بی بی سی فارسی علت دیگر عدم تحلیل درست انتخابات ایران را، ائتلاف کاندیداها عنوان کرد، وی با اشاره به اینکه احزاب و شخصیت های سیاسی در گذشته کمتر با یکدیگر ائتلاف و یا همکاری می کردند گفت: "انصراف آقای عارف به نفع روحانی و یا کنارهم قرار گرفتن آقای ناطق نوری با سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی و هاشمی رفسنجانی، نشانه ای از بلوغ سیاسی احزاب و شخصیت های سیاسی است که کمتر کارشناسی در بی بی سی فارسی می توانست این مهم را حدس بزند. جالب اینجاست که همین کارشناسان تا چندی قبل از وجود اختلاف نظرهای فراوان در میان رجال سیاسی ایران سخن می گفتند و از اینکه وقایع انتخابات 88 موجب شده تا عده زیادی با این انتخابات خداحافظی کنند.

اما در ادامه محمدی در توجیه عدم تحلیل درست انتخابات ایران توسط کارشناسان (بی بی سی فارسی) افزود: "موضوع دیگر برداشته شدن موانع توسط حکومت ایران است، ما شاهد مناظره های چالشی در صدا و سیمای ایران بودیم که نسبت به مناظره اول نامزدها اجازه داشتند بیشتر یکدیگر را به چالش بکشانند.

جالب اینجاست که به نظر می رسد هنوز از خاطر اغلب مردم ایران، موضوع مناظرات انتخاباتی سال 88 بیرون نرفته، چرا که چالش برانگیزترین مناظرات انتخاباتی بوده است. این سخن کارشناس بی بی سی فارسی در حالی است که مناظره چهارسال گذشته نامزدهای انتخاباتی بسیار چالشی تر از امسال بود، اما کارشناسان این شبکه برای پوشش دادن به نظرات پیشین خود، به ناچار از چنین مواضعی استفاده کردند.

بی بی سی

در نشستی دیگر در همین ایام، نوبت "برزین" دیگر کارشناس بی بی سی فارسی رسید که به سوال مجری برنامه پاسخ دهد، وی در ابتدای صحبت خود اعتراف کرد که مردم ایران حضور در پای صندوق های رای را به عنوان ابزاری برای مبارزه سیاسی قبول کرده اند، در انتخابات چهار سال گذشته میزان مشارکت مردم 85 درصد بود که الان هم که مشاهده می کنیم کمی کمتر از آن موقع است.

کارشناس بی بی سی فارسی در ادامه با زیرکی تمام علاقه و انگیزه ملت ایران برای تعیین سرنوشت خود را اینگونه عنوان کرد که "مردم ایران فهمیده اند که چند راه مبارزه بیشتر ندارند یا باید پای صندوق های رای باشند، یا نافرمانی مدنی کنند (تظاهرات و اعتصاب)یا اینکه شورش کنند.

اظهارات کارشناس بی بی سی فارسی در حالی است که در پیشرفته ترین کشورها همان راه اول دنبال می شود و در صورت انتخاب راه های دوم یا سوم حکومت با آنها مقابله می کند، به عنوان مثال می توان به ناآرامی های لندن،جنبش وال استریت،ناآرامی ها ترکیه،تظاهرات مردم مصر و ... اشاره کرد که حکومت با تظاهر کنندگان برخورد داشته است.

نادر سلطان پور با طرح این سوال که "پس اشتباه کارشناسان چه بود؟ مردم را دست کم گرفته بودند یا حکومت را دست بالا گرفته بودند" به طور واضح به شکست تحلیلگران مسائل انتخابات ایران اشاره کرد؛ کارشناس بی بی سی فارسی در پاسخ به این سوال گفت: "پس از حوادث سال 88 بسیاری از ما استنباط می کردیم که مردم در انتخابات حضور نخواهند داشت و همان نافرمانی مدنی را پیش می گیرند، صحبت های رهبری در چند روز گذشته که گفته بودند حتی آنهایی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند می توانند رای بدهند نیز ما را بر این سمت برد که مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد اما ....

اعتبار این شبکه و کارشناسانش، تا حد زیادی تحت الشعاع قرار گرفت و به نوعی غافلگیری منجر شد. به گونه ای که قابل پنهان سازی نبود و در برخی از مواقع مجبور شدند تا به این موضوع اعتراف کنند همانطور که سایر قدرتهایی که قبل از انتخابات از عدم صحت آن سخن گفته بودند، بعد از اعلام نتایج از برگزاری این انتخابات اعلام خرسندی کردند

اما واقعیت های موجود چیز دیگری را نشان  داد. این که هوش سیاسی شبکه ای ثروتمند و قدرتمند که از نخبگان بسیاری در تهیه برنامه هایش استفاده می کند، ممکن است به نقطه ای برسد که با شکست مواجه شود. این شکست به معنای شکست همان چیزهایی بود که سردمداران بی بی سی فارسی دوست داشتند که اتفاق بیفتد. در واقع حوادث و نتایج غیرقابل پیش بینی در انتخابات 92 همان چیزی بود که حاذق ترین کارشناسان هم شاید قادر به پیش بینی آن نبودند و مسلما این اتفاق، خوشایند بی بی سی فارسی نبود. این موضوع را می شد به وضوح در نحوه برخورد و موضع گیریهای انها مشاهده کرد.

چرا که اعتبار این شبکه و کارشناسانش، تا حد زیادی تحت الشعاع قرار گرفت و به نوعی غافلگیری منجر شد. به گونه ای که قابل پنهان سازی نبود و در برخی از مواقع مجبور شدند تا به این موضوع اعتراف کنند همانطور که سایر قدرتهایی که قبل از انتخابات از عدم صحت آن سخن گفته بودند، بعد از اعلام نتایج از برگزاری این انتخابات اعلام خرسندی کردند.

همه این مطالب به این معناست که رسانه بی طرف وجود ندارد و بی بی سی فارسی تاسیس شده است تا به دنبال اهداف سودجویانه خویش باشد نه اینکه به نفع و مصلحت مردم این سرزمین، به چاره جویی و اعلام راهکار بپردازد.

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان


منبع:خبرگزاری بولتن نیوز