تبیان، دستیار زندگی
شاید بتوان بی بی سی فارسی را یكی از رسانه های خبری با پشتكار بالا دانست چا كه برای خود علاوه بر تحلیل نتیجه گیری می كند و در نهایت حكم صادر می كند اما در‌آخر علی رغم این كه نتیجه اصلی خلاف نتیجه آنهاست باز هم از پا نمی نشیند و روز از نو روزی از نو.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی بی سی بازنده همیشگی انتخابات های ایران


شاید بتوان بی بی سی فارسی را یكی از رسانه های خبری با پشتكار بالا دانست چرا كه برای خود علاوه بر تحلیل نتیجه گیری می كند و در نهایت حكم صادر می كند اما در‌آخر علی رغم این كه نتیجه اصلی خلاف نتیجه آنهاست باز هم از پا نمی نشیند و روز از نو روزی از نو.
بی بی سی

این كه بنگاه خبرپراكنی انگلیسی بی بی سی با رویكردی كاملا سیاسی اما در پوشش اطلاع رسانی و ارتباطاتی پا به عرصه نهاد بر هیچ كس پوشیده نیست. رسانه ای كه همواره سعی كرده با اعلام بی طرفی در رخدادهای سیاسی با عوام فریبی تمام اقدام به جذب مخاطب از یك سو و گام بر داشتن طبق خواسته های ابر قدرت ها(به علت تامین منافع مالی) از سوی دیگر كند.

یكی از اقدامات این بنگاه خبری فارسی زبان انتشار ویژه نامه است كه ویژه نامه های با محوریت مسائل روز مانند تفكیك جنسیتی دانشگاه ها، گشت ارشاد، انتخابات و... غالبا این ویژه نامه ها حول مسائل حساس منتشر می شوند و چون حجم بالایی از مطالب با یك موضوع تولید می شوند اثر گذاری بیشتری نیز بر مخاطب دارند.

تحریم انتخابات، این حربه تكراری و بی اثر، كارشناسان لندن نشین بی بی سی كه گاها به خانه عنكبوت نیز پناه می برند در گام اول انتخابات از تحریم استفاده می كنند و رفته رفته در تحلیل این كارشناسان تحریم جای خود را به حضور كمرنگ مردم ومشاركت حداقلی می دهد.

استفاده و پرداختن به بازار داغ شایعات و شنیده ها و یا عبارت به نقل از یك منبع موثق كه البته خواست نامش فاش نشود، از جمله واژه های پركاربر در اخبار بویژه اخبار سیاسی این ویژه نامه ها است.  بی بی سی گویا این بازار را یك فرصت مغتنم می داند و با تكیه بر این شنیده ها اخبار را به خورد مخاطبان خود می دهد.

دامن زدن به شایعات بعد از فروكش كردن آن نیز از جمله سیاست های بی بی سی می باشد این رسانه  با انتشار شایعات كه عموما مردم به‌ شنیدن بیشتر در مورد آن حساس و مشتاق هستند، مخاطب بیشتری جذب و اهداف خود را پیگیری می كند

گزینشی عمل كردن نیز از دیگر ترفندهای این رسانه انگلیسی است با توجه به این كه اخلاق رسانه ای بر چیزی جز انتشار حقایق حكم نمی كند اما رسانه ای مانند بی بی سی تنها قسمتی را كه به نفع منافع خود است و می تواند از آن بهره گیری داشته باشد را ذكر می كند.نمونه بارز این رفتار غیر اخلاقی تحریف صحبت های دكتر قالیباف در جمع دانشجویان صنعتی شریف بود.

دامن زدن به شایعات بعد از فروكش كردن آن نیز از جمله سیاست های بی بی سی می باشد این رسانه  با انتشار شایعات كه عموما مردم به‌ شنیدن بیشتر در مورد آن حساس و مشتاق هستند، مخاطب بیشتری جذب و اهداف خود را پیگیری می كند. پرداختن گمانه زنی راجع به سكوت آقای احمدی نژاد پس از رد صلاحیت آقای مشایی و یا گفته های خانم عفت مرعشی در رابطه با تقلب در انتخابات(صحبت هایی كه اساس و سند آن مشخص نبود اما دروغ بودن آن كاملا آشكار به نظر می رسید) از آن جمله است.

بی بی سی

بازی با كلمات:

ادعای تقلب در انتخابات 88 علی رغم حمایت های بی دریغ شبكه های اجتماعی چون فیسبوك و بنگاه خبری بی بی سی و وی او ای و.. به شكست انجامید در انتخابات این دوره نه تنها ادعای تقلب بلكه حتی عبارت انتخابات آزاد نیز با هوشمندی و درایت همیشگی رهبر انقلاب به بن بست رسید نتوانست برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران كارساز باشد.

بازی با كلمات این ترفند همیشگی به كمك بی بی سی آمد به جای تقلب بحث محافظت از آرا به میان‌ آمد.

می توان گفت بی بی سی در این دوره از انتخابات نقاب از چهره دو رو و مزوانه خود انداخت و پس از مشاركت حداكثری مردم و تایید سلامت انتخابات و برگزاری آن در نهایت آرامش، برخی کارشناسان این رسانه اشتباه خود را پذیرفتند؛ اما برخی دیگر بدون آن که اشاره ای به تحلیل های سابقشان کنند به بررسی شرایط جدید پرداختند.

گفتگو با مخالفان نظام جمهوری اسلامی از دیگر روش های بی بی سی در تحلیل های این رسانه است البته برای رسانه ای كه خود را همواره بی طرف می داند، خوشایند نیست.

كارشناسان بی بی سی دور هم می نشینند و  اوضاع كشور را تحلیل می كنند در پایان حكم صادر می كنند كه طبق نظر سنجی ها میزان مشاركت پایین خواهد بود و یا از همین حالا و پیش از رای گیری مشخص است كه چه كسی رییس جمهور خواهد شد، با این كه مقام معظم رهبری بارها فرمودند كه من یك رای بیشتر ندارم با این وجود، بی بی سی در این دوره و دوره های قبل همواره سعی كرد یك فرد را منسوب به رهبری و نظام بداند و بر پایه همین دموكراسی و جمهوریت در نظام مقدس اسلامی ایران را زیر سوال ببرد.

تحریم انتخابات، این حربه تكراری و بی اثر، كارشناسان لندن نشین بی بی سی كه گاها به خانه عنكبوت نیز پناه می برند در گام اول انتخابات از تحریم استفاده می كنند و رفته رفته در تحلیل این كارشناسان تحریم جای خود را به حضور كمرنگ مردم ومشاركت حداقلی می دهد

نمود عینی این مطلب انتخابات دوم خرداد 76 بود كه می گفتند بنویسید خاتمی بخوانید ناطق، و یا در همین دوره اخیر كه آقای جلیلی را منسوب به رهبری و نظام معرفی می كرد كه البته حضور مردم نشان داد كه مثل همیشه زمستان می رود و رو سیاهی آن به زغال می ماند.

بی بی سی بازنده همیشه انتخابات های ایران است خواه صادق صبا مدیر این رسانه فارسی زبان یادداشت بنویسد و بگوید كه اطلاع رسانی صادقانه و بی طرفانه مبنای كار ماست. اما آقای صبا آنچیز كه عیان است چه حاجت به بیان است! عملكرد شما بهترین گواه برای تبیین منش كاریتان است.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان