تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهیم فرزندمان با ایمان باشد و اگر دلمان میخواهد رد پای نیکویی از ما باقی بماند ، باید تلاش کنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمین گویی با دستان کوچک


اگر می خواهیم فرزندمان با ایمان باشد و اگر دلمان میخواهد رد پای نیکویی از ما باقی بماند ، باید تلاش کنیم...

من دعا می‌کنم، تو آمین بگو

در ماه رمضان به خاطر ماهیت آن فضای تمرین قرائت قرآن ، ذکر ودعا و نماز برای کودکانمان بهتر وراحتر فراهم می شود در مقاله ی قبل درمورد قرائت قرآن صحبت کردیم و اینک ادامه ی بحث:

ذکر ودعا

یکی از انواع تربیت معنوی که والدین می بایست در فرزندشان ایجاد کنند ، عادت به ذکر ودعا است . در آموزهای دینی دراین مورد سفارش شده است .

امام صادق (ع) از شیوه تربیت معنوی پدرشان امام باقر (ع)  می فرماید :

امام صادق از پدرش نقل می کند که پدرمان ( امام سجاد ) ما کودکان را جمع می کرد وامر می فرمود تاطلوع آفتاب ذکر بگوییم  وبه قرائت قرآن امر می کرد وهر کسی که قرآن بلد نبود به گفتن ذکر امر می کرد 1

ماه رمضان برای والدین بهترین فرصتی است که به این امر مهم می توانند بپردازند . البته برای آن که کودکتان به ذکر ودعا علاقه مند شود توجه به نکات زیر ضروری است :

1. ذکر ودعا در حد توان فرزندتان از او بخواهید . حتی اگر فقط چند دفعه نام خدا رابیان کند  ویا فقط یک سطر دعا بخوانند ویا بگویند ، کافی است وتأثیر دارد .

2. با بیان قابل درک فرزندتان معنای ذکر ودعا رابگویید ؛ تا معنای آنچه می گوید در حد خودش درک کند .

3. گاهی اوقات با زبان فارسی ( زبان مادری ) با خدا صحبت کند ؛ تا گفتگو کردن با خدا را بیاموزد .

4. شما دعا کنید او «آمین » بگوید . این عمل را امام سجاد (ع) در شب نیمه شعبان انجام می داده است واز نفس پاک کودکان بهره می گرفته است .

زید بن علی می گوید: امام سجاد(ع) در شب نیمه شعبان همه ما را جمع می کرد وشب را به سه قسمت می کرد. سپس یک قسمت از آن را با ما نماز می خواند ؛ آن گاه دعا می کرد وما آمین می گفتیم ؛ سپس استغفار می کرد وماهم استغفار می کردیم واز خدا طلب بهشت می کردیم تا فجر طلوع کند 2

5. گاهی اوقات در کنار خودتان بنشانید وناظر ذکر ودعا شما باشد ؛ بخصوص در شب های قدر . البته توانی اورا مدنظر داشته باشید.

بنابراین در ماه رمضان که مساجد به نماز جماعت بیشتر توجه می شود ، همراه کودکتان در مساجد حضور پیدا کنید . در خانه هم با ملایمت از او خواهید نماز را همراه شما بخواند . وبرای کودکان کوچک ، تشویق لفظی داشته باشید

تمرین نماز

آموزش نماز از وظایف مهم والدین است که می بایست از سال های قبل از تکلیف به آن بپردازند . کودک خودرا با نحوه نماز خواندن وعادت دادن به خواندن آن با ملایمت آشنا کنند .

مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع فِی الصَّبِیِّ مَتَى یُصَلِّی‏ ؟فَقَالَ إِذَا عَقَلَ الصَّلَاةَ قُلْتُ مَتَى یَعْقِلُ الصَّلَاةَ وَ تَجِبُ عَلَیْهِ قَالَ لِسِتِّ سِنِینَ  « محمد بن مسلم از یکی امامین (ع) پرسید که از چه وقتی کودک نماز بخواند ؟ فرمود از زمانی که نماز را می فهمد . پرسیدم چه زمانی نماز را می فهمد ؟ فرمود : در شش سالگی» 3

بنابراین در ماه رمضان که مساجد به نماز جماعت بیشتر توجه می شود ، همراه کودکتان در مساجد حضور پیدا کنید . در خانه هم با ملایمت از او خواهید نماز را همراه شما بخواند . وبرای کودکان کوچک ، تشویق لفظی داشته باشید .

و به نکات زیر نیز توجه نمایید :

* نماز برای کودکان تا ده سالگی آموزش وتمرین است ولی از سن ده به بعد با جدیت بیشتری از او بخواهید که نمازهای یومیه خود را بخواند .

*شیوه خواندن نماز را برای فرزندنتان سخت نکنید ؛ مثلاً مخارج حروف از او نخواهید ، البته با ملایمت آموزش بدهید ولی سخت نگیرید .

*پدر در آموزش نماز و عادت کردن به آن مسۆل است ؛ به سوره طه دقت کنید:

وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَوةِ وَ اصْطَبرِْ عَلَیهَْا  («خانواده خود را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكیبا باش)

من دعا می‌کنم، تو آمین بگو

روزه

در تعالیم والای اسلام برای آن که فرزندان در سنین بلوغ به راحتی وعلاقه  فرضیه مهم « روزه » را انجام دهند ؛ از سنین پایین می خواهد که تمرین روزه گرفتن نمایند . به اصطلاح عامیانه « روزه کله گنجشگی »  در تعلیم دینی «مستحب » است :

عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع فِی حَدِیثٍ قَالَ: وَ أَمَّا صَوْمُ التَّأْدِیبِ فَأَنْ یُۆْخَذَ الصَّبِیُّ إِذَا رَاهَقَ‏ بِالصَّوْمِ تَأْدِیباً وَ لَیْسَ بِفَرْضٍ.  امام سجاد (ع) در حدیثی مفصل فرمودند ..... ولی روزه تأدیب (آموزشی) آن است که کودک وقتی نوجوان شد ، برای آموزش ، واداربه روزه داری شود این روزه واجب نیست.

البته روزه گرفتن کودکان به معنای کامل گرفتن نیست بلکه همان طور امام صادق در حدیث فوق فرمودند :   

امام صادق ع) از پدرش نقل فرمودند ولی شما کودکانتان را وقتی نُه ساله شدند ، به اندازه ای که توان دارند ، به روزه وادارید وقتی تشنگی برآنان چیره شد ، افطار کنند. 4

والدین محترم، اگر چه برای انجام این امر مهم شاید نیازبه وقت گذاشتن باشد ولی اولاً انشاالله درآینده دارای فرزند معنوی واهل ذکر وعبادت خواهیم شد . ثانیاً یک وظیفه مهم واساسی نسبت به تربیت فرزندمان را انجام داده ایم ، و پیش خدا مأجور هستیم . همان گونه تمام اعمال خیر در ماه رمضان از ثواب مضاعف برخوردار است ؛ یقیناً شما والدین مسئول که به وظیفه تربیتی خود عمل می کنید، ازالطاف الهی زیادی بهره مند خواهید شد انشاالله .

پی نوشت‌ها:

1 ـ  وسائل الشیعة ج‏6 ص : 199

2 ـ   بحار الأنوارج‏80.. ص : 74

3ـ حرعاملی ، ، ج  4، ص19

4_مرحوم کلینی ره، کافی

غلامعباس سرشور خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

اهمیت و ضرورت تربیت فرزند در اسلام

تأسی به امام حسین علیه السلام در تربیت فرزند

پرورش حس دینی کودکان

وظایف والدین در تربیت مذهبی كودك

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.