تبیان، دستیار زندگی
بزرگان شیعه با بهره گیری از روایات وارده در این باب، برای شیعه تکالیفی را مقرر داشته‌اند، تكالیفی كه یك فرد شیعه باید درعصر غیبت نسبت به آنها اهتمام ورزد . یکی از این وظایف؛ دعا برای حضرت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه دعای مهم !

دعا


در روایات معصومین علیهم السلام دعا برای فرج امام زمان علیه السلام به عنوان یکی از عوامل نجات انسان‏ها در دوران غیبت کبری مطرح شده است . امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «به خدا سوگند که او غیبتی [سخت ] می‏کند. در آن غیبت، از هلاکت نجات نمی‏یابد مگر کسی که خدای عزوجل او را بر قول به امامت آن حضرت ثابت‏بدارد و او را در عصر غیبت‏بر دعای به تعجیل فرج او موفق بدارد.» (کمال الدین، ج‏2، ص‏260)


بزرگان و دانشمندان شیعه به ویژه صاحبان قلم كه درمورد وجود حضرت مهدی كتاب نوشته اند، با بهره گیری از كلمات نورانی و روایات وارده در این باب ، برای شیعه و دوستان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) تكالیف و وظایفی را مقرر داشته اند، تكالیفی كه یك فرد شیعه باید درعصر غیبت نسبت به آنها اهتمام ورزد . یکی از  این وظایف؛ دعا برای حضرت است که ما در این نوشتار به سه مورد در این مقوله اشاره می کنیم:

‌دعا برای شناخت امام زمان (علیه السلام)

معرفت و شناخت امام زمان ، امری حتمی و ضروری است ، چرا كه طبق حدیث نبوی مرگ كسی كه نسبت به امام زمانش آگاهی ندارد ، مرگ جاهلیت است . بنابراین یكی از وظایف مسلم عبد این است كه امام زمانش را بشناسد و در این راه از هیچ كوششی دریغ نورزد. از جمله كوشش ها دعا و مسئلت شناخت امام از حضرت حق تعالی است كه از خدا استعانت بجوید و بخواهد كه معرفت امام را برای او میسر و مقدور نماید.

در این مورد دعای معروفی است كه مرحوم كلینی در باب غیبت ازكتاب الحجه اصول كافی و نعمانی در كتاب غیبت خود و شیخ صدوق در كتاب كمال الدین و سید بن طاووس در جمال الاسبوع و شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل كرده اند . در این دعا پس از درخواست معرفت خدا و معرفت رسول خدا. معرفت امام مسئلت می شده و دستور مواظبت آن به مۆمنان و منتظران ظهور حضرت داده شده است:

اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك ( لم اعرف رسولك ) اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفتی رسولك لم اعرف حجتك. اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی؛

كسی كه شیفته واقعی امام زمان (علیه السلام) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست ، بلكه از عمق جان دعا می كند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد، تنها زبانش سخن نمی‌گوید، بلكه قلبش در هجران یار می سوزد ، دلش در فراق محبوب مضطرب است و دیدگانش در انتظار دیدار اشكبار است

خداوندا خودت را به من بشناسان كه اگر خودت را به من نشناسانی رسولت رانخواهم شناخت، خداوندا رسولت را به من بشناسان، چرا كه اگر رسولت را به من نشناسانی، حجتت را نخواهم شناخت. خداوندا حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجتت را به من نشناسانی، در دین گمراه خواهم شد.

بزرگان دین به دوستان و مۆمنان و عاشقان حضرت مهدی دستور مواظبت این دعا را برای همیشه داده اند، بنابراین می توان آن را یكی از وظایف شمرد.

دعا برای سلامتی امام زمان (علیه السلام)

یكی از وظایف دوستان امام این است كه برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی كه جان امام را تهدید می كند، با هر زبانی كه بدان مسلطند، دعا كنند و بهتر آن است كه دعاهای مأثور را بخوانند (مانند: دعای اللهم کن لویک ... ) و ادعیه دیگر که در مفاتیح الجنان آمده است.

دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان (علیه السلام)

یكی از وظایف مسلم شیعیان در زمان غیبت امام زمان ، دعا برای قرب ظهور و درخواست تعجیل در قیام آن حضرت است. شیعه راستین و دلباخته امام زمان كسی است كه در هر صبح و شام و با هر نماز و نیاز دست حاجت به پیشگاه خدای رۆوف دراز كرده و از او ظهور مولایش را بطلبد.

یكی از وظایف دوستان امام این است كه برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی كه جان امام را تهدید می كند، با هر زبانی كه بدان مسلطند، دعا كنند و بهتر آن است كه دعاهای مأثور را بخوانند (مانند: دعای اللهم کن لویک ... ) و ادعیه دیگر که در مفاتیح الجنان آمده است

كسی كه شیفته واقعی امام زمان (علیه السلام) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست، بلكه از عمق جان دعا می كند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد، تنها زبانش سخن نمی‌گوید، بلكه قلبش در هجران یار می سوزد، دلش در فراق محبوب مضطرب است و دیدگانش در انتظار دیدار اشكبار است. گردش زبانش در کام، همچون اشك های غلطانش بر گونه، نشانه محبت درونی و علاقه قلبی او به مولا و محبوبش است.

شیعه شیفته ، بسان انسانی فارغ و بی سوز، نیایش نمی كند. بلكه مانند عاشقی دلباخته با دلی پر سوز و گداز و با تمام وجود برای ظهور امامش دعا میكند. انسانی كه در دریا گرفتار توفان شده و كشتی اش شكسته به دریا افتاده و در حال غرق شدن است، چگونه برای نجات خویش دعا می كند؟ و با چه حالی خدا را می خواند و چطور از عمق جان به پیشگاهش التماس می كند؟

آری، عاشق دلباخته صبح و شام نمی‌شناسد و در تمام ساعات منتظر ظهور یار و مشتاق دیدار جمال محبوب است. امام صادق (علیه السلام) فرمود: فتوقعوا الفرج صباحاً و مساءً؛ باید در هر صبح و شام در انتظار ظهور صاحب خود باشی .

و در حدیث دیگر فرمود: .... و توقع امر صاحبك لیك و نهارك؛ باید شب و روز منتظر فرار رسیدن ظهور صاحب خود باشی .

بنابراین بر همه شیفتگان آن حضرت لازم است دائم به یاد آن امام همام بوده و برای تعجیل در ظهورش دعا كنند و از خدا ظهور او را هر چه سریع تر بخواهند، چرا كه با آمدن او تمام ملل نجات می یابند و شیعه به اوج عزت وعظمت خود می رسد.

یقیناً در دولت اهل بیت پیامبر شیعیانشان به اوج عزت خواهند رسید و دشمنانشان به حضیض ذلت، چنانكه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) فرمود :و اكثر و الدعا، بتعجیل الفرج فان ذالك فرجكم؛ برای فرج ما بسیار دعا كنید چرا كه فرج شما در آن است. (طبرسی،احتجاج، ج 2، ص 284 )

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش مهدویت تبیان    


منابع:

سایت آوینی

سایت بهنام آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.